[wiskunde] Kansberekeningen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 123

[wiskunde] Kansberekeningen

Ik ben voor wiskunde bezig met kansberekeningen.

Nu is het zo. Er zijn 24 ballen, van vier kleuren; rood, groen, blauw en geel.

Rood heeft 8 ballen, groen en geel 6 en blauw 4.

De kans dat rood 7 dagen lang gepakt wordt is 1/2187.

Wat is de kans dat rood 6 dagen lang gepakt wordt en 1 dag groen? Is dat dan:

1/3 x 1/3 x 1/3 x 1/3 x 1/3 x 1/3 x 1/4 en dus 1/2916.

Of hoe betrek je die groen erbij?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [wiskunde] Kansberekeningen

bijna, je moet ook nog met 7 ncr 1 vermevigvuldigen.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Re: [wiskunde] Kansberekeningen

bijna, je moet ook nog met 7 ncr 1 vermevigvuldigen.


7 ncr 1, kun je me dit uitleggen?

En moet ik dat ook al doen bij 7 x rood grabbelen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [wiskunde] Kansberekeningen

volgens mij bedoelt Morzon hiermee dat die dag dat groen getrokken wordt zich op elke dag van de week kan voordoen
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 123

Re: [wiskunde] Kansberekeningen

volgens mij bedoelt Morzon hiermee dat die dag dat groen getrokken wordt zich op elke dag van de week kan voordoen
Ja, dat is zeker zo maar ik moet de kans berekenen bij alle mogelijke uitkomsten.

Dus 7 x rood

6 x rood en 1 x groen

5 x rood en 2 x groen

blabla..

En dit bij elke kleur. Hoe bereken je dat dan..? met ncr..wat is et?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [wiskunde] Kansberekeningen

nog een voorbeeld:

5 x rood en 2 x groen

1/3 x 1/3 x 1/3 x 1/3 x 1/3 x 1/4 x 1/4

en dan nog x het aantal mogelijkheden, dat is dan 7 ncr 2 als ik mij niet vergis
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 123

Re: [wiskunde] Kansberekeningen

jhnbk schreef:nog een voorbeeld:

5 x rood en 2 x groen

1/3 x 1/3 x 1/3 x 1/3 x 1/3 x 1/4 x 1/4

en dan nog x het aantal mogelijkheden, dat is dan 7 ncr 2 als ik mij niet vergis
Oh ok dus dan krijg je:

1/3888 x 7 ncr 2 = dan dus 0,054012346??

En weet iemand bij de texas de knop waarmee dit om te zetten is in een breuk? Ik had altijd een grafische rekenmachine van casio, en daarbij kon dit wel namelijk :grin:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [wiskunde] Kansberekeningen

heb zelf geen texas, maar ergens in het menu math staat wss zoiets

>F

of >Frac

EDIT: van 7 ncr 2 ben ik niet zo zeker
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 7.068

Re: [wiskunde] Kansberekeningen

Ik ben voor wiskunde bezig met kansberekeningen.
Het is mij werkelijk een raadsel waarom je dit dan niet in het subforum kansrekenen hebt gestopt... of in huiswerk? Maar goed...
Nu is het zo. Er zijn 24 ballen, van vier kleuren; rood, groen, blauw en geel.

Rood heeft 8 ballen, groen en geel 6 en blauw 4.

De kans dat rood 7 dagen lang gepakt wordt is 1/2187.
Het is handig om in de toekomst je experiment te beschrijven. In dit geval wordt er waarschijnlijk elke dag een bal getrokken en deze wordt daarna weer teruggelegd.
Wat is de kans dat rood 6 dagen lang gepakt wordt en 1 dag groen?
Wat betekent "dat rood 6 dagen lang gepakt wordt"? Is dat 6 dagen achter elkaar een rode bal? Bedoel je misschien: "Wat is de kans dat er in een bepaalde week 6 keer een rode bal getrokken wordt en 1 keer een groene?"
Is dat dan:

1/3 x 1/3 x 1/3 x 1/3 x 1/3 x 1/3 x 1/4 en dus 1/2916.
Dit zou goed kunnen zijn als je de kans wilt uitrekenen dat je 6 keer achter elkaar een rode bal trekt en de 7e dag een groene.

Wil je echter de kans uitrekenen om in een week 6 rode en 1 groene bal te trekken dan zul je eens moeten kijken naar de binomiaal coefficient. Gevoelsmatig is het voor deze situatie ook nog wel te doen. De kans op 6 rode en 1 groene bal had je al uitgerekend. Dit legt echter niet vast op welke dag de groene bal getrokken wordt. Dit kan op elk van de 7 dagen van de week zijn, dus er zijn 7 mogelijkheden. Elk van de 7 mogelijkheden heeft gelijke kans, dus de kans op 6 rode en 1 groene bal is 7 maal de door jou uitgerekende kans.

Berichten: 123

Re: [wiskunde] Kansberekeningen

Het is mij werkelijk een raadsel waarom je dit dan niet in het subforum kansrekenen hebt gestopt... of in huiswerk? Maar goed...
Sorry dit heb ik niet geweten!

Verder bedankt voor je antwoord! Als het dus 6 rode en 2 groene ballen zijn, doe je dus:

1/3 x 1/3 x 1/3 x 1/3 x 1/3 x 1/4 x 1/4 = 1/3888.

Omdat die 2 groene ballen elk dag in die week getrokken kunnen worden, doe je dus 7 ncr 2 en krijg je als antwoord:

7/1296?

Berichten: 7.068

Re: [wiskunde] Kansberekeningen

sannn schreef:Omdat die 2 groene ballen elk dag in die week getrokken kunnen worden, doe je dus 7 ncr 2 en krijg je als antwoord:

7/1296?
Ja.

Je kan het ook zo bekijken. De ene groene bal kun je trekken op een van de zeven dagen. Hier zijn dus 7 mogelijkheden. De andere groene bal kun je op een van de resterende 6 dagen trekken. Hier zijn dus 6 mogelijkheden. Het gecombineerde aantal mogelijkheden van het trekken van groene ballen is dan dus 7*6 = 42. Maar je maakt bijvoorbeeld geen onderscheid tussen de combinaties (woensdag, donderdag) en (donderdag, woensdag). Elke combinatie komt dus twee keer voor, dus om het correct aantal mogelijkheden te krijgen moet je 42 nog door twee delen.

Misschien zie je na dit verhaaltje ook duidelijker waarom je '7 ncr 2' (ik ben geen fan van deze notatie) moet doen.
\(7 \mbox{ ncr } 2 = {7 \choose 2} = \frac{7!}{5! \cdot 2!} = \frac{7 \cdot 6 \cdot 5!}{5! \cdot 2} = \frac{7 \cdot 6}{2} = 21\)

Re: [wiskunde] Kansberekeningen

Dit hoort in de rubriek: Kansrekening en statistiek

Berichten: 7.068

Re: [wiskunde] Kansberekeningen

So what else is new? (*points up 4 posts*)

Berichten: 123

Re: [wiskunde] Kansberekeningen

EvilBro schreef:Ja.

Je kan het ook zo bekijken. De ene groene bal kun je trekken op een van de zeven dagen. Hier zijn dus 7 mogelijkheden. De andere groene bal kun je op een van de resterende 6 dagen trekken. Hier zijn dus 6 mogelijkheden. Het gecombineerde aantal mogelijkheden van het trekken van groene ballen is dan dus 7*6 = 42. Maar je maakt bijvoorbeeld geen onderscheid tussen de combinaties (woensdag, donderdag) en (donderdag, woensdag). Elke combinatie komt dus twee keer voor, dus om het correct aantal mogelijkheden te krijgen moet je 42 nog door twee delen.

Misschien zie je na dit verhaaltje ook duidelijker waarom je '7 ncr 2' (ik ben geen fan van deze notatie) moet doen.
\(7 \mbox{ ncr } 2 = {7 \choose 2} = \frac{7!}{5! \cdot 2!} = \frac{7 \cdot 6 \cdot 5!}{5! \cdot 2} = \frac{7 \cdot 6}{2} = 21\)
Dit is een stuk duidelijker inderdaad :mrgreen: en volgens mij kan ik die berekening ook beter in mijn verslag zetten. Wat ik alleen niet snap, waarom is het op het laatst geen 7! 6! meer? waarom verdwijnt die !?

Berichten: 7.068

Re: [wiskunde] Kansberekeningen

Wat ik alleen niet snap, waarom is het op het laatst geen 7! 6! meer? waarom verdwijnt die !?
\(7! = 7 \cdot 6 \cdot 5 \cdot 4 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1 = 7 \cdot 6 \cdot 5!\)
Zie eventueel hier voor iets meer info over faculteit

Reageer