Ns-er

Moderator: Rhiannon

Berichten: 7.068

Ns-er

Ik mis het volgende woord in van Dale.

NS-er (vuile ~ (m.), ~s)

1. [grof] persoon dat stelselmatig geestelijke martelingen uitvoert met als excuus eigen onmacht en domheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Ns-er

licht toe, verklaar je nader. Op deze manier mis ik namelijk ook:

Nederlander

1. [grof] persoon dat stelselmatig klaagt over zaken waar andere nationaliteiten te schouders over ophalen.

2. inwoner van het Koninkrijk der Nederlanden
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 7.068

Re: Ns-er

licht toe, verklaar je nader.
Een voorbeeld: de NS laat bussen rijden tussen Hengelo en Almelo want er ligt geen spoor tussen Hengelo en Almelo op dit moment. Deze bussen sluiten niet aan op de trein (je kan meestal nog wel zwaaien naar de trein). Dit ondanks dat er gekozen is voor een gewijzigde dienstregeling op het pre-hengelo-stuk. Op mijn vraag waarom de gewijzigde dienstregeling dan niet 5 minuten eerder kan vertrekken zodat je de aansluiting wel haalt heb ik o.a. de volgende antwoorden gekregen: "Daar ga ik niet over" en "Dat zou best handig zijn". Ook kon niemand mij vertellen bij wie ik dan wel moest zijn met dit toch niet heel erg hoog gegrepen idee. Deze houding van totale onbetrokkenheid en dan oprecht verbaast zijn als mensen een nogal vijandige houding tegen je beginnen te krijgen probeer ik te vangen in de term NS-er (die niet voor niks zoveel lijkt op SS-er of NSB-er...).

Je beklag over het ontbreken van een betekenis van Nederlander is onterecht. Zie de term 'kaaskop'. Als je de term 'Nederlander' synoniem wilt krijgen aan 'kaaskop' dan stel ik voor dat je hem vaker in die context gebruikt. Als het maar vaak genoeg in die context gebruikt wordt dan komt het vanzelf in het woordenboek. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Ns-er

Een voorbeeld: de NS laat bussen rijden tussen Hengelo en Almelo want er ligt geen spoor tussen Hengelo en Almelo op dit moment. Deze bussen sluiten niet aan op de trein (je kan meestal nog wel zwaaien naar de trein). Dit ondanks dat er gekozen is voor een gewijzigde dienstregeling op het pre-hengelo-stuk. Op mijn vraag waarom de gewijzigde dienstregeling dan niet 5 minuten eerder kan vertrekken zodat je de aansluiting wel haalt heb ik o.a. de volgende antwoorden gekregen: "Daar ga ik niet over" en "Dat zou best handig zijn". Ook kon niemand mij vertellen bij wie ik dan wel moest zijn met dit toch niet heel erg hoog gegrepen idee. Deze houding van totale onbetrokkenheid en dan oprecht verbaasd zijn als mensen een nogal vijandige houding tegen je beginnen te krijgen probeer ik te vangen in de term NS-er (die niet voor niks zoveel lijkt op SS-er of NSB-er...).
Ik stel voor dat jij NS-er vaker in die context gebruikt. Als het maar vaak genoeg in die context gebruikt wordt dan komt het vanzelf in het woordenboek. :(
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 7.068

Re: Ns-er

Ik stel voor dat jij NS-er vaker in die context gebruikt.
Was ik ook zeker van plan. Dit was natuurlijk ook een poging om het woord in achterhoofden te krijgen zodat mensen zichzelf op een gegeven moment horen zeggen: "Jij vuile NS-er".

Ik ben trouwens wel benieuwd waarom je 'verbaasd' benadrukt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Ns-er

Was ik ook zeker van plan. Dit was natuurlijk ook een poging om het woord in achterhoofden te krijgen zodat mensen zichzelf op een gegeven moment horen zeggen: "Jij vuile NS-er".
Zal het onthouden :( Zodra ik met de trein ga...
Ik ben trouwens wel benieuwd waarom je 'verbaasd' benadrukt.
Typefoutje: jij typte verbaast maar het is verbaasd.

Wil je het woord sneller in de Van Dale krijgen, dan kun je altijd de uitgever ervan contacteren :(
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 7.068

Re: Ns-er

Typefoutje: jij typte verbaast maar het is verbaasd.
Ah, ik zie. Ik keek naar 'verbaasd' en denk dat klopt toch gewoon... :(

Re: Ns-er

Mooi woord Evilbro, die houd ik er in.

Ik kan er hele verhalen over vertellen. In de katagorie "humor":

Treinen die te vroeg vertrekken (volgens het horloge van de uit de trein hangende conductrice was het tijd!)

treinen die stations overslaan (heb ik toch laten omroepen op het overgeslagen station?)

treinen die niet vertrekken (machinist: "u moest overstappen op die andere trein, maar het is niet mijn verantwoordelijkheid dat om te roepen".)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Ns-er

Dan zal Van Dale toch het predikaat "gewestelijk" moeten hanteren, want in Vlaanderen zal niemand je begrijpen. Al wil ik wel meehelpen om er NMBS-er of Lijner door te krijgen :D

Re: Ns-er

Dan zal Van Dale toch het predikaat "gewestelijk" moeten hanteren, want in Vlaanderen zal niemand je begrijpen. Al wil ik wel meehelpen om er NMBS-er of Lijner door te krijgen :D
Wat ik begrepen heb is, dat de NMBS prima presteert.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Ns-er

Wat ik begrepen heb is, dat de NMBS prima presteert.
Ja, valt best wel mee eigenlijk... Alleen aan het begin van de week wat probleempjes, en afgelopen vakantie ook. Zelfs de Lijn valt nog aardig mee... Ze zouden ze alleen wat beter op mekaar moeten afstemmen.

Bij deze stel ik voor:

B-trein-lijnconstructie (v.) (~s)

gezegd over twee complementen die niet op adequate manier op mekaar afgestemd zijn

En ook:

Westerling

2. persoon gewend aan luxe, die als deze zo goed als volkomen is, systematisch op zoek gaat naar foutjes zodat hij zich kan ergeren (waarvoor ook steller dezes hier een mea culpa slaat)

We kunnen nog wel een tijdje doorgaan :D

Ik vraag me wel een beetje af of dit werkelijk taalkunde is...?

Berichten: 3.165

Re: Ns-er

Ik kan de NS en de NMBS mooi vergelijken met elkaar over meerdere jaren. De NS is een zooitje ongeregeld sinds mid jaren 90, om precies te zijn sinds er was besloten om dit bedrijf te privatiseren. Gevolgen hiervan waren

- dat de NS bezuinigde op onderhoud en investeringen omdat ze zo nodig naar de beurs wilden.

- de NS werd opgesplitst in 2 bedrijven, één voor het beheer van de infrastructuur (pro-rail, hoewel amateur-rail een betere naam zou zijn) en de NS zelf wat het vervoer verzorgt.

Helaas had de Nederlandse overheid, onder druk van de EU, de hallucinatie dat er concurrentie mogelijk zou zijn op het spoor. Dit waanidee ging zelfs zo ver dat er een VWO-examen economie was (eind jaren 90) waarin werd gevraagd waarom concurrentie mogelijk zou zijn op het spoor. Ene professor Heertje (schrijver van "de kern van economie", tevens vader van een populaire cabaretier) maakte hier gehakt van; hij legde uit dat de vraag niet klopte omdat er geen concurrentie mogelijk is op het spoort. Het resultaat was dat de examencommissie alle leerlingen de volle punten gaf voor deze vraag, een schuldbekentenis dus.

De laatste jaren is het iets verbeterd met de NS. Meestal rijden de treinen, de meeste vertragingen zijn niet zo groot dat je een half uur of zelfs een uur later aankomt.

Wat wel nog een groot probleem is is dat de NS 0,0 aan informatie geeft wanneer er vertragingen zijn. Ik wil als consument graag weten wat de oorzaak is van het feit dat ik te laat aankom, te meer omdat ik veel geld betaal voor het kaartje.

De veiligheid van het spoor is duidelijk belabberd getuige het grote aantal ongelukken in de laatste jaren. Ik vertel sinds vorig jaar dat het wachten is op de eerste doden na weer een botsing, tenzij er met een harde hand wordt ingegrepen van bovenaf.

Een ander pijnpuntje is de enorme hoge prijs.

De NMBS vond ik aan het begin van deze eeuw een niet al te beste organisatie. Er is de laatste jaren veel verbeterd. De treinen rijden meestal op tijd, de conducteurs zijn een stuk klantvriendelijker geworden en sommigen van hun hebben zelfs een EHBO-diploma en een EHBO-kit. Ook bij de NMBS is een groot pijnpunt het totale gebrek aan informateie bij vertragingen.

Mi kan dat gebrek aan informatie agressie veroorzaken doordat het een grote logge organisatie betreft en je de daadwerkerlijke schuldige niet kunt aanspreken op zijn falend beleid (de directeurs). Als je dan ook geen enkele informatie krijgt is woede een normaal resultaat.

Ik ben zelf ook meerdere keren enorm kwaad geweest op de NS, en ook een enkele keer op de NMBS.

Nederlanders maakten zichzelf in de jaren 80 en 90 wijs dat wij de beste spoorwegen hadden in Europa. Ofdat hier nu wel of niet waarheid in zat, dit is al lang achterhaald.

Oh, dit heeft natuurlijk allemaal niets met taal te maken. Dit kan het beste verplaatst worden, mogelijk naar café of politiek. Aangezien dit subforum Veertje haar verantwoordelijkheid is laat ik die beslissing aan haar.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: Ns-er

Ik spoor regelmatig tussen Roeselare-Gent en Gent-Leuven en heb toch niet het gevoel dat ik bij de NMBS te weinig informatie krijg. Natuurlijk is vertraging niet onvermijdelijk, maar ik vind dat het hier in België best goed meevalt.

Vorige vrijdag nog is er bijvoorbeeld iemand aangereden door een trein, waardoor er een trein omgeleid werd. Dit werd heel goed meegedeeld. Er werden alternatieven afgeroepen en bussen ingezet. Bij de storing in Brussel door een brand, stond dat in het rood op de informatieschermen en werd het voortdurend omgeroepen. Toen er staking was (in Brussel), stond dit ook op de informatieschermen.

Ook over de Lijn ben ik vrij tevreden. In Gent heb ik heel vaak bussen en kan ik gemakkelijk overal geraken waar ik moet zijn. Ik neem dan ook vaak de bus. Aan het Zuid wordt eventuele vertraging aangegeven (ook aan het station in Leuven bv).

Ik heb ook van verschillende mensen gehoord dat het treinverkeer in Nederland vaak minder vlot is. Wel rijden sommige treinen de hele nacht door, geloof ik, en dat is niet het geval in België. Het zou voor mij wel iets handiger zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Ns-er

De NMBS vond ik aan het begin van deze eeuw een niet al te beste organisatie. Er is de laatste jaren veel verbeterd. De treinen rijden meestal op tijd, de conducteurs zijn een stuk klantvriendelijker geworden en sommigen van hun hebben zelfs een EHBO-diploma en een EHBO-kit. Ook bij de NMBS is een groot pijnpunt het totale gebrek aan informateie bij vertragingen.
De enige moment dat ik me stoor aan de NMBS is als er gestaakt wordt (dat er iemand klop krijgt is verwerpelijk maar ik begrijp toch echt niet goed wat het concrete nut van een staking in dergelijke gevallen is).

Je kan online perfect je uren opzoeken, als er werken zijn worden er brochures gemaakt en vooraf aangekondigd, als er vertraging is wordt dit afgeroepen,... Wat wil je dan nog meer?

De lijn vind ik overigens te duur (ik heb begrepen dat dit in Nederland nog erger is, maar dat verandert weinig aan de zaak). Het kost me evenveel (zelfs net iets minder) om met de trein vanuit Gent naar een willekeurige plaats in België te reizen (studententarief) dan met de bus door Gent te rijden.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Ns-er

Hoewel ik eerder zei dat de regelingen van trein en bus niet goed op mekaar afgestemd zijn (althans daar hoor ik veel mensen over klagen), wil ik toch even gezegd hebben dat het openbaar vervoer (bussen en vooral trams) in Gent toch wel verdomd handig zijn: op een paar minuutjes tijd geraak je overal.

Reageer