Wat gebeurt er met de lading als je een geladen condensator ontmantelt?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 20

Wat gebeurt er met de lading als je een geladen condensator ontmantelt?

hallo allen,

wat gebeurt er met de lading wanneer je de electrodes van een condensator uitelkaar trekt.

het is toch zo dat de spanning hoger wordt hoe groter de afstand wordt?

krijg je dan vonk overslag?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Wat gebeurt er met de lading als je een geladen condensator ontmantelt?

De doorslagspanning wordt ook hoger bij grotere afstand, dus je zult geen vonk krijgen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Wat gebeurt er met de lading als je een geladen condensator ontmantelt?

Het spanningsverschil tussen de platen wordt groter, maar de elektrische veldsterkte blijft gelijk.

Berichten: 2.504

Re: Wat gebeurt er met de lading als je een geladen condensator ontmantelt?

Het spanningsverschil tussen de platen wordt groter, maar de elektrische veldsterkte blijft gelijk.
Klopt dat? naar mijn weten is de veldsterkte in een punt wel afhankelijk van de afstand tot dat punt.

Indien je de 2 staven symmetrisch van elkaar verwijdert misschien, maar als 1 staaf vast is en de ander onttrokken wordt heb ik zo mijn twijfels
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Wat gebeurt er met de lading als je een geladen condensator ontmantelt?

Wat ik bedoel is het geval dat als je de vlakke platen van de condensator op een grotere afstand brengt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Wat gebeurt er met de lading als je een geladen condensator ontmantelt?

Wat ik bedoel is het geval dat als je de vlakke platen van de condensator op een grotere afstand brengt.
....en als de oppervlakte van de platen groot is t.o.v. de afstand tussen de platen.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Wat gebeurt er met de lading als je een geladen condensator ontmantelt?

Het voltage moet omhoog omdat er werk word gedaan om de platen uit elkaar te trekken.

We hebben het hier om een constante lading capaciteit. Het is heel moeilijk om de lading constant te houden op een capaciteit daarom werken we meestal met voltage constante capaciteiten. Voor het nut van de vraag gaan we toch maar uit van eentje van constante capaciteit.

Als je de twee capaciteit platen uit elkaar haalt, word de capaciteit minder. Omdat C gerelateerd aan lading over voltage, en lading constant is, moet V groter worden. Dit kun je ook verklaren door te denken dat je energie in moet stoppen om de platen uit elkaar te halen, waardoor er dus een hoger potentiaal verschil tussen de twee platen komt.

Meer info: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase...ric/pplate.html

@JanvandeVelde, In principe blijft het het zelfde echter worden de formules veel moeilijker. Het E-veld is niet meer homogeen verdeeld. Je zit met je formule in principe tussen een puntbron en een infinitief lange parallele plaat. Computers rekenen daar nog steeds uren op. (het E-veld is namelijk afhankelijk van de ladingconcentratie op de plaat wat weer afhankelijk is van het E-veld, het equilibrium is erg moeilijk te berekenen.)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wat gebeurt er met de lading als je een geladen condensator ontmantelt?

omdat er werk wordt gedaan
Grappig om de Engelse termen in het Nederlands terug te horen :-D

Ik moet ook altijd even omschakelen als ik in mijn Engelse boeken lees over "how much work has to be done"

werk doen --> arbeid verrichten
@JanvandeVelde, In principe blijft het het zelfde echter worden de formules veel moeilijker. Het E-veld is niet meer homogeen verdeeld. Je zit met je formule in principe tussen een puntbron en een infinitief lange parallele plaat.
Volgens mij heeft Jan het juist over die situatie: de plaat heeft inderdaad een erg groot oppervlakte t.o.v. de afstand tussen de platen. Als dat níet het geval is, krijg je de veel moeilijkere formules.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer