Springen naar inhoud

Temperatuur berekenen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Ward_g

    Ward_g


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 april 2007 - 14:52

Hallo ik zit vast met het volgende probleem,

Ik heb 2 stoffen C8H18 als fuel en 2(O2+3.52N2) als lucht. Ik weet dat de temperatuur van mijn fuel 290K bedraagt en dat de temperatuur van de lucht 600K bedraagt. Als ik nu C8H18+2(O2+3.52N2) heb wat is dan mijn totaal temperatuur?


Vriendelijke Groeten,

Ward

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 april 2007 - 14:55

Heb je gegevens voor de warmtecapaciteiten van je fuel en je lucht?

eenheid J/kg∑K of misschien J/mol∑K of wie weet J/L∑K
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#3

PdeJongh

    PdeJongh


  • >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 april 2007 - 14:57

3.52N2 :( Mij is altijd geleerd dat de coŽfficiŽnt een heel getal moet zijn. Dan moeten gewoon de coŽfficiŽnten van de andere stoffen ook groter gemaakt worden.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

#4

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 17 april 2007 - 15:07

Vindt er geen ontbranding plaats van de benzine bij die luchttemperatuur?

#5

Rov

    Rov


  • >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 april 2007 - 15:08

Waarschijnlijk wel ja. Maar dat is volgens mij de vraag niet.
Misschien is dat van die coefficient een typfout, of misschien ook niet om grote getallen te vermijden.

Veranderd door Rov, 17 april 2007 - 15:10


#6

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 april 2007 - 15:12

Heb je gegevens voor de warmtecapaciteiten van je fuel en je lucht?

eenheid J/kg∑K of misschien J/mol∑K of wie weet J/L∑K



290K is slechts 17įC.

Dat had ik nog over het hoofd gezien, bij 290 K is die fuel vloeibaar. Ofwel, als je toch op zoek gaat, zoek dan gelijk even naar de verdampingswarmte van je fuel, en die warmtecapaciteiten dan gelijk in twee waarden, ťťn voor de vloeistof en ťťn voor de damp.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#7

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 17 april 2007 - 15:17

Bij Google gezien dat de ontstekingstemp.van benzine ca.500 graden Celsius is,dus zolang er geen vuur bij is gaat de samenvoeging goed;de verdamping zal wel snel gaan!

#8

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 april 2007 - 15:30

Bij Google gezien dat de ontstekingstemp.van benzine ca.500 graden Celsius is ..//..

Zeker weten dat dat geen Kelvin is? Mij staat iets bij van een zelfontbrandingstemperatuur van ca 260 įC.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#9

Ward_g

    Ward_g


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 april 2007 - 16:49

Inderdaad ik heb wat fout getipt.

C8H18+13(O2+3.76N2) -> 8CO2 + 48.88N2+ 9H2O

C8H18 is inderdaad vloeibaard. Het is namelijk de fuel gebruikt in een raket.

In lucht zit 21% O2 en 79% N2. Als je dit uitwerkt heb je O2+3.76N2


Ik moet dus de temperatuur hebben van C8H18+13(O2+3.76N2). C8H18 -> 290K en 13(O2+3.76N2) -> 600K.


Sorry voor de fouten.

#10

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 april 2007 - 16:58

Ik moet dus de temperatuur hebben van C8H18+13(O2+3.76N2). C8H18 -> 290K en 13(O2+3.76N2) -> 600K.

Nou snap ik het niet meer: eerst fuel van 290 K en lucht van 600 K nu fuel plus lucht van 290 K en fuel plus lucht van 600 K ????

en verder zijn er nog steeds geen warmtecapaciteiten bekend helaas. Zonder die kun je niks berekenen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures