Iedereen iets

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Iedereen iets

4 verschillende geschenken worden op een random wijze verdeeld tussen Ellen, Kristof en Jules.

Wat is de kans dat iedereen iets heeft?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Re: Iedereen iets

Met 0010101 bedoel ik 001 - 01 - 01

2 aan Ellen(=001), 1 aan Kristof (=01), en 1 aan Jules (=01).

Dus het aantal combinaties is
\({6 \choose 2}\)
Daarvan zijn er 3 bingo (nl. 0010101, 0100101, 0101001)

Dus de kans is
\(\frac{3}{15} = \frac15\)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Iedereen iets

Helder en naar mijn inzien correct, PeterPan. Ikzelf vind het trouwens duidelijker om die laatste 1 uit je rij weg te laten, dan zie je namelijk 4 nullen en 2 enen en zie je dus makkelijker waar die 6 vandaan komt.

Hebben jullie dit ook geleerd als het eierverfprobleem? Of had het bij jullie een andere naam?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Iedereen iets

eierverfprobleem?, nooit van gehoord
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Re: Iedereen iets

Hebben jullie dit ook geleerd als het eierverfprobleem? Of had het bij jullie een andere naam?
Heb jij dit misschien geleerd rond pasen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Iedereen iets

Ik geef toe dat ik de manier van redeneren van PeterPan niet goed begrijp. Ik zie het zo:

Het totaal aantal mogelijkheden van verdeling(ook als er iemand niets heeft) is:
\(3^4=81 \mbox{ waarvan iedere mogelijkheid dezelfde kans heeft }\frac{1}{81}\)
Ze zijn natuurlijk niet allemaal goed. Iemand moet 2 geschenken hebben van de vier en dit kan gebeuren op
\(C_4^2\)
manieren en dit kan op 3 manieren. Voor iedere vorige manier zijn er respectievelijk 2 en 1 manier om de overblijvende geschenken te verdelen dus krijgen we
\( C_4^2.3.2.1=36\)
goede manieren.

Dus voor mij is de kans dat iedereen iets krijgt
\(\frac{36}{81}=\frac{4}{9}\)
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Reageer