Menstruatie

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Menstruatie

Dit zijn een aantal dingen die ik me al tijden afvraag:

1) Zijn mensen de enige dieren die elke vruchtbaarheidscyclus bloeden? Zo ja, dan moet het wel een enorm groot evolutionair 'nut' met zich meebrengen, wat dan? Zo nee, hoe lossen alle andere soorten dat dan in godsnaam op??

2) Hoe ging dat voordat we kleding droegen? De primitieve voorouders van de mens bijvoorbeeld..., of menstrueren we pas sinds we kleren dragen? Hoe deden die middeleeuwse jonkvrouwen dat eigenlijk, want ze beweren altijd dat die geen ondergoed droegen....

Heeft er iemand ideeen?
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Menstruatie

andere dieren doen dat ook.

ze losten dat op door het gewoon te laten lopen.

Een van de eerste maandverbanden komt uit egypte volgens mij.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Menstruatie

Nee, andere dieren doen het niet. Hooguit een of enkele apensoorten, maar ik dacht zelfs dat niet eens.

De reden zou iets te maken kunnen hebben met de uitwendige zichtbaarheid van de cyclus van de vrouw. Mensen hebben een relatief slecht reukorgaan en dus kunnen we niet (meer) ruiken of een vrouw vruchtbaar is. Bloed is duidelijk zichtbaar en dat geeft dus visuele informatie over het stadium waarin de vrouw zich bevindt.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: Menstruatie

Alleen mensen en enkele primatensoorten (rhesusaap, chimpansee, gorilla) hebben een menstruele cyclus met een menstruatie (menses). De apen likken dit bloed op.

niet-primaten hebben een oestrische cyclus met oestrus (=bronst), pro-oestrus en di-oestrus, en geen menses

een varken heeft soms ook wel eens een bloeding, maar dat zijn onttrekingsbloedingen die rond de oestrus plaatsvinden door een hoog eustradiol gehalte (veel bloedvaten in vaginaal epitheel)


Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Menstruatie

Arg... verkeerde knopje en daar ging mijn lange bericht...

Ik ga de quotes niet opnieuw opzoeken, maar deze site is geweldig:

http://www.mum.org/index.html

Samenvatting:

Blijkbaar gebruikten de egyptenaren tampons (vermoedelijk). De moslims maandverband en de Europeanen tot aan de 19e eeuw meestal niets.

Ze bloedden gewoon in hun kleding, lieten volgens sommige bronnen zelfs een spoor van bloed achter zich... :shock:

Wat ook een nuttige observatie van de site is: vroeger menstrueerden vrouwen gewoonlijk veel minder vaak en veel minder regelmatig, vanwege gebrek aan voorbehoedsmiddelen, ziekte en ondervoeding.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Menstruatie

niet-primaten hebben een oestrische cyclus met oestrus (=bronst), pro-oestrus en di-oestrus, en geen menses


Kun je dat verschil eens uitleggen?

Is dat zo verschillend van menstruatie dat je dat niet kan vergelijken :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Menstruatie

De vraag die nu nog openstaat is waarom de menselijke menstruatie zo heftig is.

Veel vrouwen bloeden echt behoorlijk veel, bovendien erge buikpijn en alle andere fijne bijverschijnselen (1 dag per maand kan ik bijvoorbeeld simpelweg niet werken of studeren).

Dit is echt enorm onpraktisch, als ik in een minder veilige omgeving (zonder luxe zoals pijnstillers) zou leven, zou het een groot evolutionair nadeel zijn. Het moet dus ook wel met een enorm voordeel gepaard gaan. Maar wat is dat dan precies?

(@Bas: Voor zichtbaarheid van de vruchtbaarheidsstatus heeft de natuur wel betere methodes. Bovendien proberen vrouwen in de meeste culturen die status juist te verbergen. Denk aan het taboe op openlijk tampons of maandverband bij je hebben. Deo/parfum dragen. Enz.)
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 2

Re: Menstruatie

Wat ik me eerder afvraag is waarom menstruatie altijd zo verdomde zeer doet... :shock:

ps: Europeanen waren maar een stel viespeuken vroeger zeg! gewoon laten lopen, brrrr :?:

Berichten: 284

Re: Menstruatie

samentrekking van de baarmoeder onder invloed van vrijgekomen hormonen

http://users.telenet.be/myprojects/gezonde...ruatiepijn.html

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Menstruatie

Ja, dat m'n baarmoeder samentrekt, daar heb ik geen onderzoek voor nodig om dat te weten :shock:

Maar had de evolutie niet voor een wat praktischer methode kunnen kiezen??

(Sommige mensen zeggen dat het een soort training is voor het krijgen van kinderen... Nou dan wil ik dus zeker weten wel een ruggeprik mocht het ooit zover komen! Als dit nog maar de voorbereiding is...)
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Re: Menstruatie

Tjonge, even wat feitjes: honden hebben juist een bloeding als ze vruchtbaar zijn, loops. Mannetjes honden zijn gek op het geurtje en het bloed.

Als vrouwen niet zo secuur zijn mbt lichaamgeurtjes dan kon je gewoon ruiken wanneer iemand menstruatie heeft en of ze al die dag met iemand naar bed is geweest.

Ervaringsfeitje: na de geboorte van je eerste kind valt het wel mee met de menstruatiepijnen.

Goede sex, of gewoon een goede orgasme laat de baarmoeder samentrekken, dit maakt uit of je menstruatie meer of minder pijnlijk is. Een vaste relatie en regelmatig goede sex met elkaar of alleen met jezelf heeft invloed hoe pijnlijk je menstruatie is.

Wat ook werkt (uit onderzoek gebleken) is in contact komen met mannelijk zweet, wordt je cyclus regelmatig van en minder pijnlijk. In het onderzoek droegen de dames kussentjes met mannelijk zweet bij zich (okselzweet) en dat had merkbaar invloed op de cyclus en de menstruatie bij alle vrouwen die mee deden aan het onderzoek.

Berichten: 106

Re: Menstruatie

gast schreef:Een vaste relatie en regelmatig goede sex met elkaar of alleen met jezelf heeft invloed hoe pijnlijk je menstruatie is.

Wat ook werkt (uit onderzoek gebleken) is in contact komen met mannelijk zweet, wordt je cyclus regelmatig van en minder pijnlijk. In het onderzoek droegen de dames kussentjes met mannelijk zweet bij zich (okselzweet) en dat had merkbaar invloed op de cyclus en de menstruatie bij alle vrouwen die mee deden aan het onderzoek.
Interessante onderzoeken!

Maar dat eerste... is het niet gewoon zo: de meeste Nederlandse vrouwen gebruiken de pil in vaste relaties. Van de pil is bekend dat het de menstruaties minder hevig maakt. Het is dus niet zozeer de seks in de relatie, die de pijn vermindert, maar de werking van de pil... Of is dit onderzoek gedaan op vrouwen, die andere anticonceptiemethoden gebruikten?

Overigens, het lijkt nu alsof vrouwen, die geen regelmatige seks hebben een stuk meer lijden door menstruatie dan vrouwen in relaties, maar dat is niet helemaal waar... Ik leef in "celibaat" en ik huppel vrolijk door als ik menstrueer, terwijl mijn vriendinnen met vriendjes depri zijn en pijn hebben... :wink:
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Menstruatie

Ik heb die verbetering ook nooit gemerkt... hooguit een verslechtering, maar ik denk eigenlijk niet dat er een verband is. (Ik slik geen pil.)
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Menstruatie

wat het nu meer bloeden betreft moet ik met spijt medelen dat dit geen goed teken is.

Een tijdje geleden in een artiekel gelezen dat men zoals hierboven vernoemde minder menstrueerde en dus ook minder hormoon schommelingen hedden. Door de voorbeoeds middelen en het minder zwanger zijn van de vrouw, hebben vrouwen gemiddeld meer menstruatie evenementen (slecht gekozen woord sorry) wat direct slecht zou zijn voor de algemene gezondheid vrouw (ik dacht weer kankers)

De pil is eveneens smeerlaperij, hopelijk komt er ooit een mannelijke pil zonder neven effecten (als dat kan)

xd

Reageer