Nut getaltheorie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 10

Nut getaltheorie

Ik had een vraagje,

ik ben dol op getaltheorie maar onlangs kreeg ik van iemand de vraag van wat de nut ervan is,

natuurlijk heeft het natuurlijk wel nut,

maar kun je er ook ingewikkelde problemen in bijvoorbeeld de natuurkunde mee helpen oplossen?

En kan iemand daar voorbeelden van geven?

En mijn tweede vraag is, waarom is het bewijs zo belangrijk in de getaltheorie?

Is het omdat men dan verdere stappen kan zetten of is het omdat het bewijs je weer nieuwe perspectieven bied?

De vragen kunnen misschien een beetje dom lijken, maar ik wilde graag meningen van andere mensen horen,

alvast bedankt :-D

Re: Nut getaltheorie

ramanujan schreef:Ik ben dol op getaltheorie maar onlangs kreeg ik van iemand de vraag van wat de nut ervan is,

natuurlijk heeft het natuurlijk wel nut,

maar kun je er ook ingewikkelde problemen in bijvoorbeeld de natuurkunde mee helpen oplossen?
Nut?

Als je er een probleem in bijvoorbeeld de natuurkunde mee hebt helpen oplossen, dan is mijn vraag:

Ik ben dol op natuurkunde, maar wat de nut ervan is?

Hou toch op zeg.

Iets is blijkbaar nuttig als je het kunt eten, of als je er veel geld mee verdient, of als het goed is voor de seks.

Vraag maar eens wat het nut is van zijn bestaan.

Getaltheorie wordt helaas o.a. toegepast in de cryptografie.
En mijn tweede vraag is, waarom is het bewijs zo belangrijk in de getaltheorie?
Bewijzen zijn belangrijk in de gehele wiskunde, niet alleen in de getaltheorie.

Wiskunde = bewijzen.

Re: Nut getaltheorie

Niemand vraagt wat het nut van muziek is, of het nut van een schilderij.

Als het nut ervan is, dat er mensen zijn die er van genieten, dan is je vraag beantwoord.

Het nut van getaltheorie is (in jouw woorden) "ik ben er dol op".

Ik hoor soms van biologen die een of ander vogeltje in Afrika hebben bestudeerd.

Niemand hoor ik zeggen, wat heeft dat voor nut. Als ik iets onnuttig vind, dat is het wel de studie van zo'n vogeltje.

Aangezien er mensen zijn die daar helemaal in op gaan, zijn ze met zeer nuttige dingen bezig.

Nut zit hem in het plezier dat iets de mens geeft. Dat nut kan hem zitten in het bekoren van een zintuig (muziek, schilderij) en/of van de geest (wiskunde, muziek).

Nut in de betekenis van toepassingswaarde bestaat ook (b.v. toegepaste kunst zoals affiches), of toegepaste muziek (b.v. begintune voor een programma) of toegepaste wiskunde (differentiaalvergelijkingen, numerieke wiskunde), maar zijn daardoor minder waardevol. Maar alleen Jan Boezeroen denkt dat nut = toepassing.

Berichten: 10

Re: Nut getaltheorie

PeterPan schreef:Niemand vraagt wat het nut van muziek is, of het nut van een schilderij.

Als het nut ervan is, dat er mensen zijn die er van genieten, dan is je vraag beantwoord.

Het nut van getaltheorie is (in jouw woorden) "ik ben er dol op".

Ik hoor soms van biologen die een of ander vogeltje in Afrika hebben bestudeerd.

Niemand hoor ik zeggen, wat heeft dat voor nut. Als ik iets onnuttig vind, dat is het wel de studie van zo'n vogeltje.

Aangezien er mensen zijn die daar helemaal in op gaan, zijn ze met zeer nuttige dingen bezig.

Nut zit hem in het plezier dat iets de mens geeft. Dat nut kan hem zitten in het bekoren van een zintuig (muziek, schilderij) en/of van de geest (wiskunde, muziek).

Nut in de betekenis van toepassingswaarde bestaat ook (b.v. toegepaste kunst zoals affiches), of toegepaste muziek (b.v. begintune voor een programma) of toegepaste wiskunde (differentiaalvergelijkingen, numerieke wiskunde), maar zijn daardoor minder waardevol. Maar alleen Jan Boezeroen denkt dat nut = toepassing.
He PeterPan,

bedankt voor je reactie,

ten eerste stel ik je reactie erg op prijs

maar ik denk dat je me niet goed heb begrepen en dat ik ook onduidelijk ben geweest

Ik denk dat ik deze topic een verkeerde naam heb gegeven

En natuurlijk hoeft iets niet direct een nut te hebben, dat heb ik ook helemaal niet gezegd

Ik heb de getaltheorie ook nergens mee vergeleken

Maar wat ik bedoel is, als je kijkt naar calculus, lineaire algebra etc zie je dat onze moderne samenleving

grotendeels uit deze kennis is ontstaan

en omdat ik me wel eens met de getaltheorie bezig houd wilde ik gewoon een toepassing hiervan weten

niet meer en niet minder,

Maar verder bedankt voor je heldere reactie,

Scoop

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Nut getaltheorie

calculus en lineaire algebra enzo hebben zeker nut,

deze hebben nog het meeste nut in de wetenschappen die gebruik maken van wiskunde

in ingenieurs toepassing wordt heel veel gebruik gemaakt van wiskunde voor het berekenen van allerhande dingen, dus nut heeft het zeker
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Re: Nut getaltheorie

Lineaire algebra doe je omdat het zijn toepassingen heeft in allerlei diciplines.

Getaltheorie doe je omdat je het leuk vindt.

Dat getaltheorie ook zijn toepassingen heeft is meegenomen, maar is niet het doel op zich.

C.F.Gauss staat bekend als de prins van de wiskunde.

Hij zei ooit: "Wiskunde is de koningin van de wetenschappen, maar getaltheorie is de koningin van de wiskunde".

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: Nut getaltheorie

DE toepassing van getaltheorie is de asymetrische versleuteling (cryptografie), waarop onder meer al ons internetbetalingsverkeer is gebaseerd!

lijkt me meer dan voldoende 'valorisatie'...waar sommige politici al niet high van kunnen worden.

Reageer