Springen naar inhoud

[ thermodynamica ] warmte?

• Log in om te kunnen reageren

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 april 2007 - 20:13

Hallo,

Iedereen praat over warmte alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Maar ik kan me er helemaal niks bij voorstellen. Ik heb al gehoord dat warmte een energievorm is die uitgewisseld wordt tussen stelsels o.i.v een temperatuursverschil. Maar daar bovenop wordt erop gehamerd dat warmte geen bestaansvorm is van energie wat naar mijn gevoel het vorige al tegenspreekt.

Moet warmte dan aanzien worden als een soort activiteit waarbij energie getransporteerd wordt onder invloed van een temperatuursverschil of werkelijk als een energievorm?

bedankt

Veranderd door Cerium, 18 april 2007 - 20:14

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 18 april 2007 - 20:33

Stof bestaat uit atomen of moleculen. De temperatuur of warmteenergie van een stof hangt samen met de gemiddelde snelheid(kinetische energie) van de atomen of moleculen van die stof. Hoe hoger de gemiddelde snelheid(kinetische energie) hoe hoger temperatuur en warmteinhoud.
Men kan zich gemakkelijk voorstellen dat warmte tussen stoffen met verschillende temperatuur zal uitgewissed worden door botsingen totdat de temperatuur gelijk is. Het is logisch dat de warmteenergie getransporteerd wordt van hoge naar lage temperatuur.

Veranderd door kotje, 18 april 2007 - 20:39

Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 april 2007 - 21:15

Mijn tot heden beste definitie:

warmte (symbool Q) is een maat voor de hoeveelheid energie (in J) die overgedragen wordt van het ene voorwerp op het andere doordat die twee voorwerpen een verschillende temperatuur hebben. Het is dus een proces, een stroom voor mijn part, NIET iets dat in dat voorwerp zit.

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 april 2007 - 21:54

Uit mijn handboek:

Heat is defined as the transfer of energy across the boundary of a system due to a temperature difference between the system and its surroundings

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2007 - 08:33

Ah ok. Nu heb ik het door. Een stelsel bezit energie. En dat deel van die energie dat uitgewisseld wordt met een ander stelsel of met de omgeving ten gevolge van een temperatuursverschil kan gedefinieerd worden als warmte.

Bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures