Voltammetrie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

Voltammetrie

Hallo

Hebben jullie verstand van Voltammetrie? Wat het inhoud is wel te achterhalen maar de bijbehorende voltammogrammen geven soms nog wat problemen.

Waarom krijg je de ene keer een diagram met vloeiende lijnen en de andere keer een driehoek-achtige figuur? Wat is het verschil?

Alsvast bedankt!

IJsbrand Jansen :grin:

Re: Voltammetrie

Nikolle,

Je vraag is veel te algemeen om te beantwoorden. Geef eens twee voorbeelden van voltammetrische bepalingen die heel verschillende voltammetrische curven geven.

Berichten: 7

Re: Voltammetrie

Uhm, voorbeeld. Maakt niet uit welke stoffen of zo. Maar de ene keer zie je een voltammogram van een cyclische voltammetrie met een vloeiende lijn en de andere keer met van die driehoekfiguurtjes. Vroeg me gewoon af wat het verschil is tussen beide. Dus vandaar mijn vraag

Re: Voltammetrie

Het blijft een onduidelijke vraag maar laat ik een poging wagen.

Bij cyclische voltammetrie wordt de spanning op het systeem langzaam verhoogt tot een bepaalde waarde waarbij de onderzochte ionen geoxideert worden. (Dit geeft dan een piek). Als de maximale potentiaal is bereikt wordt deze weer verlaagd waardoor je OF een piek naar beneden krijgt als de geoxideerde stof weer gereduceerd wordt (reversibel redoxkoppel) OF een rechte lijn (irreversibel)

De 'driehoekjes' die je noemt voor zijn dan in principe gelijk aan de eerste helft van het cyclisch voltammogram (ik noem dat een piek)

Berichten: 199

Re: Voltammetrie

Elektrochemici doen het vol spanning

Reageer