Hoe pak je zoiets aan!?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 351

Hoe pak je zoiets aan!?

Ik denk dat veel van jullie weleens te maken hebben gehad met van die schakelingen vol met weerstanden, condensatoren en batterijtjes. Het princiepe hoe je dit dient aan te pakken is niet eens zo ingewikkeld, maar als ik eenmaal echt zelf zon ding moet oplossen gaat het fout.

Ik stel allerlei vergelijkingen op en de stroompjes, weerstandjes, condensatoren en batterijen vliegen me om de oren. Ik probeer allerlei vergelijkingen in elkaar in te vullen en blijf ongewenste variabelen overhouden. Als ik uiteindelijk mijn kookpunt heb bereikt besluit ik dan toch maar de uitwerkingen te raadplegen. Als ik die zie is het allemaal glasherder stap voor stap gedaan alsof het niets is. Ik heb nu zoiets van "Je moet er (***) maar net opkomen!!".

Dus mijn vraag, hoe verzin je zoiets!? Hoe pak je dat nou aan, dat je niet in een eindeloze loop van variabelen inelkaar invullen terecht komt?
Nothing to see here, move along...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Hoe pak je zoiets aan!?

Neem eens een kijkje bij de microcursus systematisch rekenvragen oplossen. Daar staat o.a. in dat je de gegevens eerst moet selecteren op welke je nodig hebt, en welke (voor deze vraag) niet relevant zijn.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Hoe pak je zoiets aan!?

PdeJongh, ik ben van mening dat die microcursus weliswaar erg goed is en waarheden vertelt, maar dat in dit geval het net even anders is.

Natuurlijk moet je je gegevens ordenen en systematisch werken. Maar ik begrijp TS goed dat dat bij elektrische circuits net even wat minder makkelijk gaat.

Het is moeilijk hier een antwoord op te geven. Vooral omdat er ontzettend veel manier zijn om alles uit te rekenen. Je kunt het beste veel oefenen, en bijvoorbeeld een vraag hier stellen die we dan stap voor stap kunnen beantwoorden.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 351

Re: Hoe pak je zoiets aan!?

Ik ben het wel eens met phys. Ik ben over het algemeen vrij zorgvuldig met het oplossen van vraagstukken, maar bij dit soort dingen raak ik de war. Ik heb er eentje overgenomen hier:
Image2.jpg
Image2.jpg (20.54 KiB) 132 keer bekeken
Op tijdstip t=0 wordt de schakelaar gesloten.

Laat zien dat na het sluiten van de schakelaar de volgende uitdrukking geldt voor de stroom Ic door de condensator:
\(aI_c(t) + bQ(t) = d\xi\)
waarin Q(t) de lading op de condensator is en:
\( a = \frac{R_1R_3}{R_1 + R_2} + \frac{R_2R_4}{R_2 + R_4}\)
\( b = \frac{1}{C}\)
\( d = \frac{R_2}{R_2 + R_4} - \frac{R_1}{R_1 + R_3}\)


Ik was begonnen met:

I = I2+I1 = I3+I4 Uit 1e wet v kirchhoff

Ic = I2-I4 = I3-I1 Ook 1e

E = I1R1 + I3R3 = I2R2 + I4R4

I2R2 + Q/C - I1R1 = 0 Uit tweede wet v kirchhoff

Ik ben al niet eens helemaal zeker of ik dit goed heb, maar ik ben hiermee dus begonnen en kwam op ellende uit.
Nothing to see here, move along...

Berichten: 7.068

Re: Hoe pak je zoiets aan!?

Je wilt een uitdrukking waar alleen nog maar \(I_C\), \(Q\), \(\epsilon\) en de weerstanden in voorkomen. \(Q\) is niet handig want dat is geen stroom of spanning, dus schrijf je op:
\(U_C = \frac{Q}{C}\)
Dan heb je alleen maar spanningen, stromen en weerstanden.

Er moet gelden:
\(U_C = U_3 - U_4\)
We gaan eerst de spanning over de weerstand R3 bepalen:
\(U_3 = R_3 \cdot I_3 = R_3 \cdot (I_1 - I_C) = R_3 \cdot I_1 - R_3 \cdot I_C = R_3 \cdot \frac{U_1}{R_1} - R_3 \cdot I_C = \frac{R_3}{R_1} \cdot U_1 - R_3 \cdot I_C =\)
\(\frac{R_3}{R_1} \cdot (\epsilon - U_3) - R_3 \cdot I_C = \frac{R_3}{R_1} \cdot \epsilon - \frac{R_3}{R_1} \cdot U_3 - R_3 \cdot I_C \rightarrow \left(1 + \frac{R_3}{R_1} \right) \cdot U_3 = \frac{R_3}{R_1} \cdot \epsilon - R_3 \cdot I_C\)
\(\frac{R_1 + R_3}{R_1} \cdot U_3 = \frac{R_3}{R_1} \cdot \epsilon - R_3 \cdot I_C \rightarrow U_3 = \frac{R_1}{R_1 + R_3} \cdot \epsilon - \frac{R_1 \cdot R_3}{R_1 + R_3} \cdot I_C \)
Hetzelfde kun je doen met U4.
\(U_4 = \frac{R_4}{R_2 + R_4} \cdot \epsilon + \frac{R_2 \cdot R_4}{R_2 + R_4} \cdot I_C \)
Dan heb je dus:
\(\frac{Q}{C} = \frac{R_1}{R_1 + R_3} \cdot \epsilon - \frac{R_1 \cdot R_3}{R_1 + R_3} \cdot I_C - \frac{R_4}{R_2 + R_4} \cdot \epsilon - \frac{R_2 \cdot R_4}{R_2 + R_4} \cdot I_C\)
Waaruit volgt:
\(\left( \frac{R_1 \cdot R_3}{R_1 + R_3} + \frac{R_2 \cdot R_4}{R_2 + R_4} \right) \cdot I_C + \frac{1}{C} \cdot Q = \left( \frac{R_1}{R_1 + R_3} - \frac{R_4}{R_2 + R_4} \right) \cdot \epsilon\)

Reageer