Springen naar inhoud

Vorming van acetylsalicylzuur

• Log in om te kunnen reageren

lucifer

lucifer

• >100 berichten
  • 146 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2007 - 17:41

Bij het practicum van volgende week moet ik aspirine maken door verestering met azijnzuuranhydrine.

…ťn van de bijvragen hierbij is of het ook mogelijk is salicylzuur te acetyleren door directe verestering?

Om heel eerlijk te zijn heb ik geen idee. Toen ik het aan de assistent vroeg zei hij dat het wel kon maar dat het rendement erg laag lag. Hij kon zich alleen het reactiemechanisme niet herinneren. Ik kon met de zoekfunctie niet echt een passend topic vinden dus heb ik maar een nieuwe geopend.

Mijn vraag nu: heeft iemand een idee hoe dit chemisch in elkaar zit?
Adde parvum parvo magnus acervus erit.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Zora

Zora

• >25 berichten
  • 52 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2007 - 21:42

Gebruik je zwavelzuur?
And that's the way the coockie crumbles -Bruce Allmighty

lucifer

lucifer

• >100 berichten
  • 146 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2007 - 22:08

ja

jochem20

jochem20

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 april 2007 - 17:43

Hoi,

wat bedoel je met directe verestering? Een laag rendement kan komen doordat bij de reactie van een zuur met een alcohol water ontstaat en water kan dan die gevormde esterbindingen weer hydrolyseren omdat ze chemisch niet zo stabiel zijn. Aangezien het een zuur milieu is waarin de reactie plaatsvindt kan de hydrolyse misschien nog wel sneller gebeuren dan in puur water omdat zure en basische hydrolyse sterker is dan neutrale. Je kunt salicylzuur natuurlijk ook veresteren met azijnzuur maar dan geldt bovenstaande. Wanneer je de anhydride versie kiest heb je daar geen last van.
Succes ermee.

Veranderd door jochem20, 20 april 2007 - 17:44

lucifer

lucifer

• >100 berichten
  • 146 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2007 - 18:05

Wat ze met directe verestering bedoelen weet ik niet helaas.. Het verhaal dat je verteld had ik ook al bedacht (het stuk over waarom de anydride versie)... Ik zal het hiermee maar doen. Dank in ieder geval

studentfarmacie

studentfarmacie

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 november 2010 - 16:42

Hoi,

wat bedoel je met directe verestering? Een laag rendement kan komen doordat bij de reactie van een zuur met een alcohol water ontstaat en water kan dan die gevormde esterbindingen weer hydrolyseren omdat ze chemisch niet zo stabiel zijn. Aangezien het een zuur milieu is waarin de reactie plaatsvindt kan de hydrolyse misschien nog wel sneller gebeuren dan in puur water omdat zure en basische hydrolyse sterker is dan neutrale. Je kunt salicylzuur natuurlijk ook veresteren met azijnzuur maar dan geldt bovenstaande. Wanneer je de anhydride versie kiest heb je daar geen last van.
Succes ermee.

Wij hebben deze opdracht ook gekregen en er wordt inderdaad "salicylzuur met azijnzuur" bedoelt onder directe verestering. Het gaat in het algemeen er gewoon om, om een alcohol direct te veresteren met een zuur.

Veranderd door studentfarmacie, 30 november 2010 - 16:48

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures