Vraag over belgisch onderwijssysteem / toelating universiteit?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 175

Vraag over belgisch onderwijssysteem / toelating universiteit?

Ik wil misschien volgend jaar Architectuur gaan studeren in Gent, Brussel of Leuven. Daar kan het volgens mij overal. Ik kom echter uit nederland. De toelatingseis is een diploma in het secundair onderwijs. Dat is wat hier de middelbare school is begrijp ik. Er wordt echter niets gezegt over in welk niveau. Ik heb geen vwo gehaalt door dyslexie maar zou dat voor de rest wel aankunnen. Zou een havo diploma dan wel volstaan?

Berichten: 255

Re: Vraag over belgisch onderwijssysteem / toelating universiteit?

In België heb je een aantal richtingen ASO,TSO,BSO (algemeen, technisch en beroeps secundair onderwijs). ASO heeft vooral algemeen vormende vakken (wiskunde, wetenschap, talen,...). TSO zijn eerder technische richtingen met redelijk wat praktijk, maar ook wat algemene vorming. BSO is bedoeld om een bepaald beroep aan te leren

Als je je middelbaar in een van deze richtingen hebt afgemaakt, dan mag je zonder extra voorwaarden naar de universiteit of hoge school (uitgezonderd richtingen met ingangsexamens, maar hier is architect zeker niet bij). Iemand die BSO gevolgd heeft kan zich dus zonder problemen op de universiteit inschrijven. Of die persoon veel slaagkans heeft is een andere vraag.

Dat je met jouw diploma je kan inschrijven kan ik niet beloven, maar dit is alvast de situatie in België .

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Vraag over belgisch onderwijssysteem / toelating universiteit?

Wat architectuursstudies betreffen: je kan kiezen uit

architectuursassistent (hogeschool)

architectuur (hogeschool)

ingenieur-architect (univ)

Als je echt gedreven bent: ga voor de tweede optie, je kan nog altijd zakken.
???

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Vraag over belgisch onderwijssysteem / toelating universiteit?

Op de websites van de door jou vermeldde universiteiten vind je vast wel ergens een e-mailadressen waar je met je vraag terecht kan voor uitsluitsel.

Volgens mij heb je wel toelating: ik citeer vanop http://www.kuleuven.be/onderwijs/aanbod/in...60403.htm#afd22
Tot een bacheloropleiding worden toegelaten de personen die beschikken over:

a) een Belgisch diploma van het secundair onderwijs;

b) een Belgisch diploma van het hoger onderwijs van het korte type;

c) een Belgisch diploma van het hoger onderwijs voor sociale promotie met uitzondering van het getuigschrift voor pedagogische bekwaamheid;

d) een diploma of getuigschrift dat bij of krachtens een wet, decreet, Europese richtlijn of een andere internationale overeenkomst als gelijkwaardig met de diploma's uit de hierboven vermelde categorieën wordt erkend.

Dit laatste houdt in dat :

a) een student met een diploma behaald in een land van de Raad van Europa en dat in dat land toelating verleent tot een gelijksoortige opleiding, het recht heeft op toelating;


b) een student met een diploma behaald in een land niet behorend tot de Raad van Europa, dat in het land waar het werd behaald toelating verleent tot hogere studies in het algemeen, kan worden toegelaten. De toelating wordt in dit geval afhankelijk gemaakt van een bijkomende toetsing van de bekwaamheden voor de opleiding.
Off-topic: ik verwijs je graag naar de volgende websites waar je je voorkennis kan testen: zelftest en oude toelatingsexamen

Berichten: 175

Re: Vraag over belgisch onderwijssysteem / toelating universiteit?

Bedankt voor jullie reacties. Ik volg nu een hbo opleiding bouwkunde, maar dat is niet echt wat ik wil. Ik wou zoiezo al overstappen naar de universiteit, dat is destijds ook de reden geweest niet met vwo verder te gaan maar via havo, hbo propeuse in dezelfde tijd het zelfde te bereiken. Ik heb echter niet het volledig aantal studiepunten in een jaar, waardoor ik een jaar vertraging oploopt omdat de opleiding enkel in september weer start. Maar omdat ik las dat het in belgie anders werkt wil ik misschien daar verder studeren.

Ik zal eens contact opnemen met een van de universiteiten.

Kan iemand een van deze drie universiteiten en universiteitssteden aanraden? Op bassis van eigen ervaringen.

Berichten: 3.165

Re: Vraag over belgisch onderwijssysteem / toelating universiteit?

1,2 schreef:Bedankt voor jullie reacties. Ik volg nu een hbo opleiding bouwkunde, maar dat is niet echt wat ik wil. Ik wou zoiezo al overstappen naar de universiteit, dat is destijds ook de reden geweest niet met vwo verder te gaan maar via havo, hbo propeuse in dezelfde tijd het zelfde te bereiken. Ik heb echter niet het volledig aantal studiepunten in een jaar, waardoor ik een jaar vertraging oploopt omdat de opleiding enkel in september weer start. Maar omdat ik las dat het in belgie anders werkt wil ik misschien daar verder studeren.

Ik zal eens contact opnemen met een van de universiteiten.

Kan iemand een van deze drie universiteiten en universiteitssteden aanraden? Op bassis van eigen ervaringen.
Geen probleem :wink:

Toen ik me inschreef voor geneeskunde vertelden ze dat een havo-diploma eveneens aanvaaard wordt. Ik weet echter niet ofdat die persoon deskundig was. Vraag het dus maar even na. In België mag je met eender welk Belgische diploma van het secundair een studie aan de universiteit beginnen, zelfs als je het 7de jaar van het beroeps of het TSO hebt gedaan (en daarvoor bent geslaagd).

3 universiteiten? Persoonlijk zou ik een keuze maken tussen Leuven, Gent en Anwerpen. Je kan echter ook nog in Brussel studeren.

Leuven is veel formeler (a la Leiden, in Leuven zit de intellectuele elite of in ieder geval heeft Leuven dat imago), Antwerpen en Gent zijn meer practisch gericht. Als je in Nederland eerder voor Nijmegen of Maastricht te kiezen dan raak ik Gent of Antwerpen aan, zou je in Nederland voor Leiden kiezen dan raad ik eerder Leuven aan.

Leuven en Gent zijn de studentensteden (zeg maar de buitenschoolse gezelligheid), Antwerpen heeft minder die reputatie. In Leuven zijn de kamers vrij duur (reken op minimaal 200-250), het sporten aan de universiteit is iha redelijk goedkoop met een redelijk aanbod al vallen veel sporten samen op hetzelfde tijdstip (slechte organisatie en planning wat je ook bij mijn faculteit ziet).

Ga gewoon eens bij beide faculteiten een dag de lessen meevolgen en je komt al heel wat meer te weten. :wink:
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Vraag over belgisch onderwijssysteem / toelating universiteit?

Leuven is veel formeler (a la Leiden, in Leuven zit de intellectuele elite of in ieder geval heeft Leuven dat imago), Antwerpen en Gent zijn meer practisch gericht.


Onzin, klinkare zelfs. De Vlaamse universiteiten zijn qua onderwijs evenwaardig. Naar mijn vermoeden is de Leuvense ingenieursopleiding (en dus ook de architectenopleiding) zelfs de minst formele (dit is voor de richting elektrotechniek ook gebleken uit het visitatierapport). Hoe dan ook zullen het slechts nuances zijn, welke ook het meest/minst formeel/praktish is.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vraag over belgisch onderwijssysteem / toelating universiteit?

Daarin kan ik HolyCow wel bijspringen, voor sommigen richtingen is de opleiding aan (bvb) UGent theoretischer, in Leuven praktischer.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 3.165

Re: Vraag over belgisch onderwijssysteem / toelating universiteit?

Daarin kan ik HolyCow wel bijspringen, voor sommigen richtingen is de opleiding aan (bvb) UGent theoretischer, in Leuven praktischer.
Ik heb van 3 richtingen vernomen dat het in Leuven 'theoretischer' en 'formeler' is: geneeskunde, physica en pedagogie. Andersom heb ik nog niet gehoord, vandaar dat ik die indruk had.

Ik neem voor nu van jullie aan dat het voor andere opleidingen niet geldt.

Hoe dan ook; ik zou kiezen tussen Leuven, Gent en Antwerpen en daar gewoon eens een dagje mee de lessen volgen en tijdens de pauzes wat praten met de studenten/profs. Dat is volgens mij toch de beste manier om de goede keuze te maken.

Kent iemand het laatste visitatierapport voor de studierichting architectuur?
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Vraag over belgisch onderwijssysteem / toelating universiteit?

Antwerpen valt echt wel af te raden. De universiteit van antwerpen heeft zowat de slechtste reputatie van België. Gent en Leuven daarentegen hebben een betere naam.

En normaal kan je alle visitatierapporten van alle scholen bekijken op 1 website, ik weet alleen die website niet. Maar mss helpt google je wel verder.

Berichten: 175

Re: Vraag over belgisch onderwijssysteem / toelating universiteit?

Ik zelf zat te denken aan gent. Weet de redenen niet precies.

Heeft er iemand ook zelf architectuur in belgie gestudeert?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vraag over belgisch onderwijssysteem / toelating universiteit?

Antwerpen valt echt wel af te raden. De universiteit van antwerpen heeft zowat de slechtste reputatie van België. Gent en Leuven daarentegen hebben een betere naam.
Die 'reputaties' moet je met een stevige korrel zout nemen, Gent en Leuven kunnen gewoon rekenen op een langere geschiedenis en een groter aantal studenten maar uit de visitatierapporten blijkt dat kleinere universiteiten het soms beter doen (bijvoorbeeld: UHasselt scoorde opvallend goed op recente visitatierapporten van wetenschappelijke richtingen).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Vraag over belgisch onderwijssysteem / toelating universiteit?

Het niveau ligt beduidend lager op de antwerpse universiteit. En kleine universiteiten kunnen best ook goede kwaliteit leveren, daar twijfel ik ook niet over. Ik zat ook op een kleine middelbare school, maar het niveau lag er stukken hoger dan bij sommige grote scholen (dat merk ik nu in m'n groep op de hoge school dat veel mensen zelf de basis niet meer kennen over simpele zaken).

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vraag over belgisch onderwijssysteem / toelating universiteit?

Het niveau ligt beduidend lager op de antwerpse universiteit.
Ik studeer er niet, dus ik kan niet spreken uit eigen ervaring. Ik heb wél moeite met zo een ongenuanceerde uitspraak die volgens mij veel te kort door de bocht is. Het niveau kan erg verschillen van opleiding tot opleiding en uit de visitatierapporten blijkt dat Antwerpen daar niet overal beneden gemiddeld scoort, wat je toch zou verwachten als het niveau daar "beduidend lager" ligt. Ik zou dan ook willen aanraden minder na te praten wat (sommige) anderen zeggen en meer naar de feiten te kijken, dat geldt voor alle universiteiten.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: Vraag over belgisch onderwijssysteem / toelating universiteit?

Ik studeer er wel en heb niet de indruk dat het niveau er verschrikkelijk laag ligt, maar net als de meeste mensen heb ik niet aan een andere instelling gestudeerd... het meeste van dit soort verhalen is zoals TD terecht al opmerkte, hearsay
Adde parvum parvo magnus acervus erit.

Reageer