Springen naar inhoud

[Filosofie] Over het Waarom

• Log in om te kunnen reageren

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2005 - 18:35

Waarom zijn de dingen zoals ze zijn, of waarom lijken ze zoals ze zijn. Waarom wordt het waarom gebruikt om het waarom te stellen en waarom is dat zo. Een filosoof, van wie de naam mij onbekend is stelde, dat je niets zomaar moet aannemen maar juist het waarom te stellen, want dan pas kan je eigen conclusies. Maar toch duikt het waarom weer op.

Wie durft hierop antwoord te geven?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

yaggie

yaggie

• >25 berichten
  • 41 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2005 - 19:58

waarom we zoveel met "waarom" bezig zijn, is dat wat je je afvraagt?

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 februari 2005 - 20:18

Volgens mij zijn we zoveel met waarom bezig omdat we alles willen verklaren, dit komt grotendeels omdat we vrij begaafd zijn deze dagen ...

• Gast

Geplaatst op 10 februari 2005 - 22:27

Wie durft hierop antwoord te geven?

wat is de vraag?

die filosoof zei toch dat we ons juist wel waarom moesten afvragen.

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2005 - 21:43

IK zie het waarom als de twijfel. Door het waarom te stellen roept dat vraagtekens op. Het waarom, zie ik om plaats te maken voor de zekerheid. En dan verschijnt de twijfel, onzekerheid, dus het waarom. Vanaf hier herhaald zich hetzelfde proces, maar onder andere omstandigheden met de bijbehorende elementen. IK zou het moderne evolutie kunnen noemen.

Daniel_Hoenderdos

Daniel_Hoenderdos

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2005 - 09:32

Waarom is een belangrijke vraag. Er zijn verschillenbde manieren waarop 'waarom' wordt gebruikt. Kinderen gebruiken waarom ter verklaring, en blijven vaker waarom vragen dan dat er antwoord gegeven kan worden (denk aan de vlees reclames met het ff checke meisje).
De onderliggende vraag is waar de menselijke drang vandaan komt, om voor zoveel mogelijk dingen een verklaring te hebben. Met andere woorden, waarom stellen we ons de vraag waarom. Als ik je warrigge tekst goed begrijp is dat feitelijk wat je ons vraagt.

Wel, volgens mij trachten wij met de vraag 'waarom' niet alleen een verklaring te vinden voor bepaalde waarnemingen, maar er ook duiding aan te geven, een betekenis. 'Waarom' krijgt bij dit soort levens vragen een 'met welk doel' functie. Waarom leven wij nodigt niet alleen uit tot het beantwoorden van de vraag 'Hoe komt het dat wij in leven blijven?' maar ook tot 'Met welk doel besta ik'.

Deze drang tot het geven van doel en duiding vind zijn oorsprong in de angst voor het onbekende. Wat mensen niet kennen of begrijpen vinden zij diep van binnen maar beangstigend. De dood is het mooiste voorbeeld, er bestaan talloze verhalen over wat er met je gebeurt als je bent overleden, variŰrend van eeuwige jachtvelden tot re´ncarnatie - allemaal ontstaan omdat mensen zich niet kunnen neerleggen bij het onbekende (sterker, de meeste van deze verklaringen hebben iets van eeuwig leven, een continuo van wat de mensen al hebben, maar dan leuker of beter).

Mensen zijn gewoontedieren. Denk alleen maar aan de dagelijkse routine, je wordt wakker zet koffie, poetst je tanden leest de krant, gaat naar je werk et cetera. Dit veroorzaakt weinig stress, omdat het bekend terrein is. Verassingen zijn slecht voor je hart.

Kern van dit verhaal is dat mensen het onbekende terrein zo klein mogelijk willen maken, omdat ze er bang voor zijn. De stuwende kracht voor alle werken die je om je heen ziet, is angst.
"Fantasie is belangrijker dan kennis."
- Albert Einstein

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2005 - 17:19

Waarom is een belangrijke vraag. Er zijn verschillenbde manieren waarop 'waarom' wordt gebruikt. Kinderen gebruiken waarom ter verklaring, en blijven vaker waarom vragen dan dat er antwoord gegeven kan worden (denk aan de vlees reclames met het ff checke meisje).
De onderliggende vraag is waar de menselijke drang vandaan komt, om voor zoveel mogelijk dingen een verklaring te hebben. Met andere woorden, waarom stellen we ons de vraag waarom. Als ik je warrigge tekst goed begrijp is dat feitelijk wat je ons vraagt.

Wel, volgens mij trachten wij met de vraag 'waarom' niet alleen een verklaring te vinden voor bepaalde waarnemingen, maar er ook duiding aan te geven, een betekenis. 'Waarom' krijgt bij dit soort levens vragen een 'met welk doel' functie. Waarom leven wij nodigt niet alleen uit tot het beantwoorden van de vraag 'Hoe komt het dat wij in leven blijven?' maar ook tot 'Met welk doel besta ik'.

Deze drang tot het geven van doel en duiding vind zijn oorsprong in de angst voor het onbekende. Wat mensen niet kennen of begrijpen vinden zij diep van binnen maar beangstigend. De dood is het mooiste voorbeeld, er bestaan talloze verhalen over wat er met je gebeurt als je bent overleden, variŰrend van eeuwige jachtvelden tot re´ncarnatie - allemaal ontstaan omdat mensen zich niet kunnen neerleggen bij het onbekende (sterker, de meeste van deze verklaringen hebben iets van eeuwig leven, een continuo van wat de mensen al hebben, maar dan leuker of beter).

Mensen zijn gewoontedieren. Denk alleen maar aan de dagelijkse routine, je wordt wakker zet koffie, poetst je tanden leest de krant, gaat naar je werk et cetera. Dit veroorzaakt weinig stress, omdat het bekend terrein is.  Verassingen zijn slecht voor je hart.

Kern van dit verhaal is dat mensen het onbekende terrein zo klein mogelijk willen maken, omdat ze er bang voor zijn. De stuwende kracht voor alle werken die je om je heen ziet, is angst.

Hierop zat ik eigenlijk op te wachten. Warrig? Nee mijn beste, elke woord, constuctie heeft een betekenis en een reden, vraag mij niet waarom. Angst is volgens u de motor achter het waarom, daar kan ik wel in mee gaan. Dat zou ook kunnen verklaren waarom de mens alles wil weten, dat de mens zo graag zijn of haar neus in andermans zaken wil steken.

Nu vraag ik mij af waarom heeft de mens angst, dan bedoel ik niet voor het onbekende of bekende, want deze zijn filosofische kernmerken die met angst in verband gebracht kunnen worden.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 februari 2005 - 17:49

Angst is volgens u de motor achter het waarom, daar kan ik wel in mee gaan. Dat zou ook kunnen verklaren waarom de mens alles wil weten, dat de mens zo graag zijn of haar neus in andermans zaken wil steken.

Ik zou dat liever onbedwingbare nieuwsgierigheid willen noemen. Angst komt mij eerder voor als een remmende, beklemmende factor, die de universele drang tot (zelf)kennis juist tegenwerkt.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2005 - 17:58

Angst is volgens u de motor achter het waarom, daar kan ik wel in mee gaan. Dat zou ook kunnen verklaren waarom de mens alles wil weten, dat de mens zo graag zijn of haar neus in andermans zaken wil steken.

Ik zou dat liever onbedwingbare nieuwsgierigheid willen noemen. Angst komt mij eerder voor als een remmende, beklemmende factor, die de universele drang tot (zelf)kennis juist tegenwerkt.

Of juist niet Rogier.

Angst kan juist bepaalde zekerheden creeren inplaats tegenwerken.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 februari 2005 - 11:12

Of juist niet Rogier.

Angst kan juist bepaalde zekerheden creeren inplaats tegenwerken.

Wat voor zekerheden dan?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2005 - 12:56

[quote=Rogier][/quote]
Wat voor zekerheden dan?[/quote]

Nou een heel simpel voorbeeld: je werk behouden. Je inkomen waarmee je hypotheek, je levensonderhoud etc dient te financieren en uit angst tracht je werk, dus je inkomen te behouden. Het behouden is een zekere zekerheid, snap je! Er zijn tal vn zaken die je kan aanwenden tot een zekerheid, gevoed door angst, beter nog, angst is zekerheid.

• Gast

Geplaatst op 22 april 2005 - 11:24

Onzekerheid=angst

Angst=onzekerheid

Het behouden is een zekere zekerheid, snap je!

En wat als hetgeen dat behouden wordt dat is, wat onzeker is?

-$tijn

JS

JS

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 april 2005 - 17:22

Misschien is het woord waarom, het verschil tussen de filosofie en wetenschap. Het waarom is leidend met een onbestemd doel.
Het lokt waarom uit en zal nagenoeg nooit leiden tot iets concreets. Als je mee geleid wordt door waarom ontkom je er niet aan je te verdiepen in oneindig veel dingen om elke keer weer oog in oog te moeten komen staan met, waarom. In belgie studeer je wijsbegeerte. Een begeerte om dingen te weten en "wijs"te worden. Waar zou filosofie zijn zonder waarom. Als je waarom zou vervangen door, hoe komt het dat.........Waarschijnlijk wordt je dan wetenschapper.

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2005 - 00:29

Beste Gast,

Onzekerheid=angst

Angst=onzekerheid

Stel dat angst de enome kracht is, en in mijn ogen kan dat zo zijn, om zekerheid te scheppen?

En wat als hetgeen dat behouden wordt dat is, wat onzeker is?

Ik snap niet presies wat je hiermee bedoel. Zou je een voorbeeld kunnen noemen, mijn beste?

Boaz

Boaz

• >250 berichten
  • 717 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2005 - 09:02

Ik denk dat angst wel een drijfveer kan zijn, maar ik ben het met Rogier eens dat nieuwsgierigheid wel eens een veel belangrijker drijfveer kan zijn. Veel wetenschap wordt niet bedreven uit angst, maar uit nieuwsgierigheid en een drang om te weten, begrijpen. Ik vind het gewoon leuk om te weten dat wij om de zon, maar de zon ook om ons draait. We draaien om een gemeenschappelijke as. Wil ik dat weten omdat ik bang ben? Welnee, dat is gewoon fascinerend. Net zoals het leven fascinerend is. Waarom leven we? Dat heeft wat mij betreft niets met angst of onzekerheid te maken.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures