Springen naar inhoud

Dempen van verschrikkelijke herrie, mogelijk?

• Log in om te kunnen reageren

j-morrison

j-morrison

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 april 2007 - 11:10

Ik doe voor mijn stage een onderzoek voor een ondernemer naar de mogelijkheid om zeer grote geluidsoverlast te kunnen verminderen.

Het gaat om het volgende: Een onderneming reinigt grafische machines (op lokatie dus) dmv het stralen met droogijs-korrels. Vergelijk het princiepe gewoon met zandstralen, maar dan met bevroren koolzuurgas.

nou maakt dat reinigen een gigantische herrie, >110, 120dB, vergelijk het met een opstijgende F16. Voor de omliggende panden is deze herrie ondragelijk. Dus ik zoek een oplossing om het geluidsniveau te verlagen naar een enigzins dragelijk niveau.

Nou heb ik al wat ingelezen over Antigeluid. Maar toch ben ik bang dat dit niet gaat werken. Het geluid van de machine is volgens mij wel monotoon, maar een erg hoge frequentie denk ik?! (ja natuurkunde is heeeel lang geleden, vandaar jullie hulp gevraagd)

Verder dacht ik aan geluidabsorberende schermen/doeken die geplaatst kunnen worden, maar zal zoiets afdoende zijn?

mijn vraag is over het algemeen, hebben jullie misschien ideeŽn of suggesties?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 april 2007 - 12:00

Nou heb ik al wat ingelezen over Antigeluid. Maar toch ben ik bang dat dit niet gaat werken. Het geluid van de machine is volgens mij wel monotoon, maar een erg hoge frequentie denk ik?! (ja natuurkunde is heeeel lang geleden, vandaar jullie hulp gevraagd)

Maakt het iets uit dan dat de frequentie hoog is? Volgens mij is het alleen van belang of het geluid een voorspelbaar karakter heeft, dus inderdaad ťťn vaste toon of een toon die zich herhaald met een vaste periode zoals een motor met een statisch toerental.

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 20 april 2007 - 13:50

Antigeluid is over het algemeen toch alleen maar effectief voor een enkele toehoorder? Slechts een beperkt deel van de omgeving zal destructieve interferentie ervaren tussen het 'originele' geluid en het antigeluid. De overige locaties zullen er niets aan hebben, of zullen zelfs een grotere overlast ondervinden. Onderstaande link maakt misschien wat duidelijker wat ik bedoel:

http://www.isvr.soto...thumbinterf.bmp

Twee geluidsbronnen die in fase geluidsgolven van dezelfde frequentie uitzenden. De groene zones in radiale richting (tussen afwisselend blauw/rode gebieden in) geven aan waar destructieve interferentie optreedt.

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 april 2007 - 14:30

Dan neem ik aan dat jij het niet eens bent met het volgende artikel, en dan met name de laatste alinea met betrekking tot een een "virtuele geluidsmuur".

Proef met antigeluid tegen vliegtuigherrie Schiphol

(ANP) - Vijf huishoudens nabij Schiphol krijgen waarschijnlijk nog dit jaar een systeem in de slaapkamer dat de geluidsoverlast door vliegtuigen sterk moet verminderen. Het gaat om een proef met zogenoemd antigeluid. Mocht de proef slagen dan kunnen meer huizen met de techniek worden uitgerust.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat ook in de tuin antigeluidsystemen komen te staan. Idealiter zou langs de start- en landingsbanen op de luchthaven een "virtuele geluidsmuur" moeten ontstaan die de herrie ter plekke al neutraliseert. Dat zou kunnen door speakers in de grond in te graven. Maar daar moet eerst onderzoek naar worden gedaan en dat duurt nog wel enkele jaren, schat Meijer.
Bron: Engineering 360 - 23 maart 2007

(artikel ingekort met 2 alinea's)

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 20 april 2007 - 16:31

Ik zie zo niet hoe een dergelijke opstelling het geluid zou kunnen neutraliseren in alle richtingen. Wel voor een specifieke (set) richting(en), zoals de richting waarin de paar huizen staan waarvoor het systeem bedoeld is. Maar wanneer je de geluidsoverlast daarentegen wilt wegnemen voor de omgeving als geheel heb ik geen idee hoe dat zou werken: er zijn volgens mij altijd richtingen waarin zo'n systeem de overlast alleen maar groter maakt.

Disclaimer: ik ben geen expert op dit gebied.

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 april 2007 - 16:44

Zelf had ik ook al een beetje het idee dat het hier meer een braine-wave van een persvoorlichter betrof.

terug ontopic....

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 april 2007 - 20:58

Volgens mij waren jullie nog steeds ontopic.

Antigeluid lijkt me een redelijke optie als je een relatief kleine bron hebt (puntbron) en je er je antigeluid (tegenfase-)bron heel dicht naast kan zetten. Ook ik wil graag van Brinx' disclaimer gebruik maken, maar dat verhaal van die antigeluidsbronnen in achtertuintjes krijg ik theoretisch niet rondgebreid met wat ik weet van destructieve interferentie.

Een tent van geluiddempend materiaal lijkt me voor die schoonmaakactie een van de weinige opties. Het hoeft natuurlijk ook allemaal weer niet zů stil dat je er naast kan gaan staan fluisteren, mag ik aannemen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

j-morrison

j-morrison

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 april 2007 - 11:22

klopt. het hoeft absoluut niet stil te zijn..

maar een dragelijk niveau, dus dat de panden naast het pand waar gereinigd wordt, er geen hinder van ondervinden

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures