Geen tweedehands sigarettenrook meer

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Geen tweedehands sigarettenrook meer

In Ierland, Italië en Nieuw-Zeeland is met onderzoek aangetoond dat een rookvrije horeca veel gezonder is. En dat de restaurants en cafés gewoon blijven bestaan.

Lees meer ... NRC
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Geen tweedehands sigarettenrook meer

Inderdaad, van iemand die uit Ierland komt, en in rookvrij New York en California is geweest/gewoont (sommige staten in de US zijn ook rookvrij) kan inderdaad beamen dat het veel en veel beter is. Altijd als ik weer in Nederland kom heb ik moeite om weer in die stink cafe's te komen.

Onderzoek heeft ook uitgewezen dat na de initiele schok mensen niet meer thuisblijven dan naar de kroeg gaan.

In New York heeft het voor meer gezelligheid gezorgt. Toen ik daar voor de ban was kon ik geen een terras vinden (ik ben een terrassen man) Nu dat je alleen buiten kunt roken hebben veel bars terassen aangelegt en ziet het er veel vriendelijker uit.

In Ierland ook, daar zie je erg veel verwarmde terassen.

Ik hoop dat Nederland dit snel invoert.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Geen tweedehands sigarettenrook meer

Ha! In belgië is dit er al, en ik vind het ook stukken prettiger als niet roker :(

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Geen tweedehands sigarettenrook meer

In New York heeft het voor meer gezelligheid gezorgt. Toen ik daar voor de ban was kon ik geen een terras vinden (ik ben een terrassen man) Nu dat je alleen buiten kunt roken hebben veel bars terrassen aangelegt en ziet het er veel vriendelijker uit.

In Ierland ook, daar zie je erg veel verwarmde terrassen.
Elluk nadeel hep se foordeel...... :-D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Geen tweedehands sigarettenrook meer

@Cycloon, Belgie word echter nooit in het rijtje landen genoemt. Even googlen:

http://www.rookvrij.be/horeca/openbare_plaatsen_horeca.html

Roken in cafe's is zeker niet verboden in Belgie, alleen in restaurants, en daar kan de uitbater een appart hoekje voor rokers maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Geen tweedehands sigarettenrook meer

Roken is verboden vanaf men snacks verkoopt. Vermits de meeste cafés dat doen zijn ook een heleboel cafés rookvrij (toch de meeste waar ik af en toe eens langs ga :( ).

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Geen tweedehands sigarettenrook meer

Nog wat nieuwe insights over dit onderwerp, deze week in Nature:

http://www.nature.com/news/2007/070625/full/4471049a.html
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Geen tweedehands sigarettenrook meer

Hm, hier in Leuven vind ik het tegenvallen wat rookvrijheid van cafes betreft. Veel cafes bieden inderdaad snacks aan, maar dat stopt in de avond, waarna ze doorgaans gewone rokerscafes worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Geen tweedehands sigarettenrook meer

:D Nog een keer.

Ik ben voor het verbod op plaatsen waar men eet, maar tegen het verbod in cafés. Als je eet is het (toch werkelijk) verschrikkelijk: de volledige smaak van je eten is weg. Een verbod in een café gaat voor mij te ver (dit is waar ik een grens trek voor overheidsbemoeienis in mijn gedrag, en over het algemeen leg ik die zeer ver). Dat er dan meer terrasjes komen vind ik nu niet echt een bijster sterk argument dpw.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Geen tweedehands sigarettenrook meer

Ik ben het eens met eendavid.

Bovendien, als zó ontzettend veel mensen behoefte schijnen te hebben aan een rookvrij café, ben je gek als cafébaas als je geen rookvrij café opzet. Als hij wil dat er niet gerookt mag, kan hij daar bij zijn eigen café voor zorgen.

Het geld zou binnen moeten stromen; je hoort zoveel mensen die voor een algemeen verbod zijn.

Voor zover ik weet bestaan die nog niet, dus zal het wel meevallen met de behoefte. Of cafébazen zijn i.h.a. vrij dom :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Geen tweedehands sigarettenrook meer

Bovendien, als zó ontzettend veel mensen behoefte schijnen te hebben aan een rookvrij café, ben je gek als cafébaas als je geen rookvrij café opzet.


De huidige cafés scheppen wel een klimaat waarin je makkelijk gaat meeroken. En mensen die heel vaak op café zitten (daar komt de meeste winst natuurlijk vandaan voor de café) zijn meer gevoelig voor verslavingen imo (waarom zit je anders hele dagen op café? :D ) waardoor een verstokt drinker vaak ook een verstokt roker is. Volgens mij zal het eventjes duren maar na enkele jaren zullen de cafés terug even vol zitten, en mss zelf voller!

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Geen tweedehands sigarettenrook meer

Uit onderzoek in Ierland is gebleken dat het niks uitmaakt kwa bezoek. Ik heb zelf geen last van rook, maar mijn vriendin wel, daar kan ik niet mee uit in Nederland omdat ze al gauw stikt.

Er is geen vraag naar rookvrije cafes in Nederland omdat niemand weet hoe dat is. Ik als non-roker die al 3 jaar naar het cafee gaat waar niet word gerookt moet echt wennen als ik terug ben in NL, en nee ik vind het niet fijn.

Als je me 5 jaar geleden had gevraagt had ik ook tegen gestemt, maar nu: Maak NL Rookvrij!

Het is toch van de gekke dat je thuis moet blijven omdat iemand zo nodig roet in de lucht moet gooien?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Geen tweedehands sigarettenrook meer

Er is geen vraag naar rookvrije cafes in Nederland omdat niemand weet hoe dat is.
Toch zijn er miljoenen mensen die erover klagen, en vóór een algemeen verbod zijn. Ik zou zeggen: maak eens een paar café's rookvrij (dus vrijwillig, cafébaas zijnde) zodat mensen merken hoe het is.

Als het populair blijkt te zijn, zullen meerdere café's volgen.

Dan heb je gewoon rookvrije en niet-rookvrije café's tegelijk. Je kunt dan kiezen waar je heen gaat. Dat is toch veel redelijker?

Waarom zou je meteen in ALLE café's een rookverbod moeten instellen, dat is toch van de gekke??

De overheid moet zich niet overal mee bemoeien. Betutteling, ik haat het. On-Nederlands, zou men vroeger hebben gezegd.

grrr :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Geen tweedehands sigarettenrook meer

De overheid moet zich wel met de gezondheid van de burgers bemoeien, het heeft de verantwoordelijkheid om de gezondheid van de burgers te promoten. En dan heb ik het nog niet eens over de werknemers.

In Nederland liep al een project, vanaf 2004 geloof ik, waarin het rookverbod vrijwillig in fase zou worden ingevoerd in en door de horeca. Dit werd echter gewoon niet gedaan. Het is oneerlijke concurrentie om een bar wel, en een andere bar niet toe te laten daar te roken. Daarom heeft de huidige minister gezegt: Okee, het gefaseerd inbrengen door de horeca werkt niet, dus maar unilateraal een rookverbod.

Het is niet betutteling, het zijn gewoon regels. Zie het als een veiligheidsriem gebod. Verder zijn er in openbare gebouwen al sinds jaar en dag rookverboden.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Geen tweedehands sigarettenrook meer

De overheid moet zich wel met de gezondheid van de burgers bemoeien
Het liefst zo weinig mogelijk. Waarom verbieden we McDonald's, Burger King en friettenten niet? Gezond kun je het niet noemen. Maar mensen die het niet willen, blijven er weg.
het heeft de verantwoordelijkheid om de gezondheid van de burgers te promoten.
Juist, promoten. Maar niet opleggen!
In Nederland liep al een project, vanaf 2004 geloof ik, waarin het rookverbod vrijwillig in fase zou worden ingevoerd in en door de horeca. Dit werd echter gewoon niet gedaan. Het is oneerlijke concurrentie om een bar wel, en een andere bar niet toe te laten daar te roken. Daarom heeft de huidige minister gezegt: Okee, het gefaseerd inbrengen door de horeca werkt niet, dus maar unilateraal een rookverbod.
Dat vind ik vreemd. Ik ben er vrij zeker van dat als er één schaap over de dam is, er meer zullen volgen. Jammer dat dit niet gelukt is, ik zou zeggen: puur om het proces op gang te zetten, geven we de café's die het aandurven roken te verbieden een bonus (=geld :D ). Het liefst in een grote stad natuurlijk, en dan kijken of er nu echt zoveel mensen wegblijven. Juist volgens jou en de topicpost, zal dit niet het geval zijn. Ideale oplossing lijkt me.
Het is niet betutteling, het zijn gewoon regels.
Tja, dat zegt men natuurlijk altijd.
Zie het als een veiligheidsriem gebod. Verder zijn er in openbare gebouwen al sinds jaar en dag rookverboden.
Ik denk nog altijd: als je last hebt van rook in een café, blijf je lekker weg en ga je ergens anders heen. Maar nee, iedereen heeft zogenaamd recht op een rookvrij café, terwijl er in de geschiedenis der café's nog nooit niet is gerookt.

Kijk, van een bibliotheek bijv. vind ik het logisch: daar moet iedereen gebruik kunnen maken van de faciliteiten (boeken lenen/lezen) zonder verplicht rook te inhaleren.

Maar in een café kom je voor gezelligheid, drank (en...roken.) Faciliteiten, voorzieningen zijn er niet echt, het is alleen een ontmoetingsplek.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer