Springen naar inhoud

Vraagstuk

• Log in om te kunnen reageren

edvina

edvina

• >25 berichten
  • 51 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2007 - 10:27

In een caloriemeter met warmtecapaciteit 25 J /°C en die 250 g water van 5°C bevat brengt men 720 ijs .Bij thermisch evenwicht blijkt er 30 g méér ijs te zijn .Bepaal hieruit de begintemperatuur van het ijs . (Q= c . m . t , + Q=Ls .m , )...
(antwoord: -9,7 °C )

Zou iemand me alstublieft willen helpen , alé ik snap niet hoe ik moet beginnen wat moet ik eerst uitrekenen , :-( plzz ,,,bedankt

Veranderd door edvina, 21 april 2007 - 10:28

~*~Edvina~*~

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 21 april 2007 - 10:48

Eerst moet je de temperatuur waarbij het thermisch evenwicht optreedt bepalen.
Dat is overigens gemakkelijk: er ontstaat 30 gram ijs uit de 250 gram water, dus daarna heb je 750 gram ijs en 220 gram water. Ijs en water kunnen alleen in thermisch evenwicht naast elkaar bestaan bij ......... juist ja, 0 oC, dus dat is de evenwichtstemperatuur.

Dus nu is het gewoon het klassieke probleem:
De calorimeter is afgekoeld van 5 oC naar 0 oC, daarbij komt .... Joule vrij
De 250 gram water is afgekoeld van 5 oC naar 0 oC, daarbij komt .... Joule vrij
Dan is er 30 gram water van 0 oC veranderd in ijs van 0 oC, daarbij komt .... Joule vrij
En er is 720 gram ijs opgewarmd van T oC naar 0 oC, daarbij wordt ..... Joule opgenomen
Daaruit kun je dan T berekenen.
Hydrogen economy is a Hype.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 april 2007 - 12:52

En die is dus niet WEZENLIJK anders dan je opgave van eergisteren.

Net als Fred F:
zet elke aparte stof (ijs en water zijn twee aparte stoffen !!!) op een aparte regel
zet daar weer de massa's achter waarmee je van elke stof begint ( m in kg , geef een calorimeter de massa "1")
zet daar weer de warmtecapaciteiten achter (, C in J/kg·K)
zet daar weer de temperatuursverandering achter.(Δ T in K)
energie opnemen: opwarmen, smelten of verdampen: teken +
energie afstaan : afkoelen, stollen of condenseren: teken -

stof.............. massa... ..warmtecap........(.Teind.....Tbegin).....|ΔT|.....teken..ΔQ
.......................kg...... .....J/kg·K..............°C..........°C..........K.......(+ of -)..J

water........... 0,250 .......4195 ................( 0 ......... 5)...........5.......= - .... J
ijs.................0,720........2200.................( 0 .....???)........... ???.....= + ??? J
calorimeter.......1............25.....................( 0........5)..........5 ....... = - .... J

water--> ijs.....0,030......334000.................................................. = - .... J +
totaal:--------------------------------------------------------------------------- 0 J

Als je elke regel nou apart uitrekent moet het sommetje van al die uitkomsten 0 zijn, want alle energie blijft binnen het systeem. Zo weet je hoeveel ??? J je moet halen uit opwarmend ijs. Met behulp van diezelfde regel kun je dan probleemloos uitrekenen hoeveel dan de begintemperatuur van het ijs was.

En ál die calorimetersommetjes kun je met precies zo'n zelfde tabel oplossen. Gewon alles systematisch op een rijtje zetten.

Veranderd door Jan van de Velde, 21 april 2007 - 12:54

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

wetenschapper_in_leer

wetenschapper_in_leer

• >25 berichten
  • 57 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2007 - 11:52

ik moet voor maandag dezelfde oefening(en) maken maar aan deze kwam ik niet uit. nu dus wel, dus ook namens mij bedankt Jan en Fred, ik heb hem :-)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 april 2007 - 12:49

Ik zal er in mijn zomervakantie eens een microcursusje voor schrijven. Want iedereen zit maar met halfbegrepen formules te hannesen, die kloppen dan nooit omdat er dan weer wat smelt, dan weer wat condenseert, en steeds een andere parameter uit de tabel gevraagd wordt, zodat de boel verschrikkelijk onoverzichtelijk wordt.

Toch is het, net als zoveel in de natuur-scheikunde, wezenloos simpel als je het maar in logische stapjes knipt en verder systematisch afwerkt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures