Springen naar inhoud

Afstand berekenen zon tot venus

• Log in om te kunnen reageren

chrisk

chrisk

• >100 berichten
  • 112 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2007 - 12:09

Ik heb deze vraag een tijdje geleden al een keer eerder gesteld en toen klopte het antwoord voor mijn gevoel al niet helemaal, nu heb ik nog even verder zitten kijken en kwam ik er inderdaad achter dat het niet klopte.

Vraag: De aarde staat op een afstand van 150 miljoen kilometer van de zon: astronomen stellen deze afstand gelijk aan 1 Astronomische Eenheid (AE). Venus heeft een maximale elongatie van 47 graden.
Bereken met deze gegevens de afstand van Venus tot de zon uitrekenen, in astronomische eenheden?

Nou kreeg ik van veel mense het antwoord dat de zon een hoek van 90 graden maakt met venus en de aarde maar dit kan niet kloppen: Picture.

Het onderste cirkeltje is de aarde, de grotere cirkel daarboven is de zon en de cirkel rechts is dus venus. Hoek a is de hoek die de aarde maakt met venus en de zon. De grootste waarde die deze hoek kan aannemen is 47 graden en dat is niet zo in deze stand want als je venus een klein stukje naar beneden schuift zie je al dat de hoek groter word. Nou wil ik van jullie weten hoe kan ik weten waar de hoek het grootste is want ik kom er echt niet uit.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 april 2007 - 13:05

Ik heb deze vraag een tijdje geleden al een keer eerder gesteld en toen klopte het antwoord voor mijn gevoel al niet helemaal, nu heb ik nog even verder zitten kijken en kwam ik er inderdaad achter dat het niet klopte.

Je hebt niet goed gekeken naar het plaatje wat daar toen bij was, en de verkeerde hoek 90į gegeven. Je hebt gelijk als je zegt dat Venus naar "onder" geschoven moet worden voordat die elongatiehoek maximaal wordt. En als je dat doet, wordt de hoek tussen de zichtlijn naar Venus en de lijn van de Zon naar Venus 90į
Geplaatste afbeelding
En niet die tussen de zichtlijn naar de Zon en de lijn Zon-Venus
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures