vectorruimten en dot product

Moderators: dirkwb, Xilvo

Berichten: 481

vectorruimten en dot product

Hoi :(

Allereerst een korte introductie:

Ik ben een vwo scholier, maar wiskunde is haast een hobby van mij, net zoals anderen TV kijken, PC spelletjes spelen en boeken lezen e.d. .

Ben laatst een autodidactische cursus wiskunde lineaire algebra begonnen, aangezien LA behalve wat basiskennis niet veel voorkennis vereist.

Ik heb mijn weg gewerkt door Gauss vormen/ weergave van stelsels door matricen/oplossingsstelsels door vectoren weergeven.. (Alhoewel ik de bewijzen niet 100% snap, is de rode lijn wel te volgen.)

Nu ben ik beland bij het term vectorspace dus :(

ZONDER gebruik te maken van termen, kan iemand mij vertellen wat een Vectorruimte nou is? Ik weet wel ongeveer wat het is, dat optellingen/vermenigvuldigen/andere elementaire bewerkingen mogelijk zijn in een vectorruimte, maar additionele beschrijvingen zijn welkom, aangezien dat mijn gevoel ervoor zal versterken..

Nog een vraagje:

De ''dot product'' van twee vectoren van zelfde dimensie is gedefinieerd als:
\(\overrightarrow{v} \cdot \overrightarrow{u}= v_1u_1+v_2u_2+etc etc\)
De absolute lengte van een vector is gedefinieerd als:
\(\Vert\overrightarrow{v}\Vert=\sqrt{v_1^2+v_2^2+etc etc}\)
Hieruit volgt dat
\(\Vert\overrightarrow{v}\Vert ^2=\overrightarrow{v}^2\)
Als je hiervan de wortel trekt, krijg je dus dat de absolute lengte van een vector gelijk is aan de vector zelf?! Dat is tch appels metperen vergelijken? Waar zitnou de fout?

mvg,

Heezen
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: vectorruimten en dot product

Heezen schreef:De absolute lengte van een vector is gedefinieerd als:
\(\Vert\overrightarrow{v}\Vert=\sqrt{v_1^2+v_2^2+etc etc}\)
Hieruit volgt dat
\(\Vert\overrightarrow{v}\Vert ^2=\overrightarrow{v}^2\)
Deze conclusie is onzin.

Correct is