Is de retroreflector op de maan waarneembaar met een kleine telescoop?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 74

Is de retroreflector op de maan waarneembaar met een kleine telescoop?

Volgens mij is deze vraag al een keer beantwoord, maar ik kan 'm niet meer terugvinden (ook niet met de zoekoptie), dus ik stel 'm gewoon.

De reflectoren die tbv laser ranging door de apollo missies op de maan zijn achtergelaten schijn je met een telescoop te kunnen waarnemen. Weet iemand hoe?
All men by nature desire knowledge - Aristotoles

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Is de retroreflector op de maan waarneembaar met een kleine telescoop?

Dat lijkt me een broodje-aap-verhaal: de reflectoren zijn ruwweg 2x2 m2 en dat is zo vreselijk klein dat zelfs de Hubble space telescoop het absoluut niet kan zien. Het kleinste dat die zien kan is (geloof ik) 100x100 m2...

Wat je wel kan doen is een laser op de relector richten en naar de reflecties kijken. Maar dat is een heel erg ingewikkeld experiment (ookal omdat er zeeeeeer weinig licht terug komt) en ik denk niet dat je dat zelf kunt doen zonder een hele grote telescoop.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: Is de retroreflector op de maan waarneembaar met een kleine telescoop?

Ik snap uiteraard dat je de reflectoren zelf niet kan zien, maar ik vraag me af of je de reflectie niet op de een of andere manier kunnen opvangen?
All men by nature desire knowledge - Aristotoles

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Is de retroreflector op de maan waarneembaar met een kleine telescoop?

In principe moet je een laser door het objectief van een goede telescoop sturen (omdat de bundel anders veel te veel uitdijt) en deze vervolgens op de precieze plek op het maanoppervlak richten. Als je dit met een krachtige lens doet en een goede laser, dan krijg je op aarde ruwweg 100 fotonen per seconde terug. Daarom meten ze dit met een laser en een goede monochromator (plus fotomultiplier). Het is dus zeker niet zo dat de reflectie met het blote oog te zien zal zijn.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Is de retroreflector op de maan waarneembaar met een kleine telescoop?

Dit is helemaal niet vergezocht. Dit doen ze nog regelmatig! Ze houden de afstand tussen de maan en de aarde op deze manier in de gaten. Ze hebben inderdaad een laser die precies op de 'spiegel' gericht is.

qua resolutie zijn de grootste telescopen ongeveer met heel veel geluk 1 milli boogseconde. dan is de maan die 30 boogminuten op hemel spant in 180.000 stukjes verdeelt. een blopje op de maan is dan 17 vierkante meter. Nog te groot dus. overigens heb je dan een ccd nodig die niet snel verzadigt, want volgens mij brand de lichtraal een gat in staal :wink:
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Reageer