Behoud van energie: gedachtenexperiment

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

Behoud van energie: gedachtenexperiment

Hallo,

Ik ben met een gedachtenexperiment bezig en ik geraak er niet uit. Stel, er staat een fles water op de grond. Ik hef die fles op en ik zet hem op de tafel; Ik verricht arbeid. Dus energie die ik bezat heb ik aan de fles gegeven onder de vorm van potentiele energie. Stel nu, ik neem de fles en ik zet hem weer op de grond. Hierbij verricht ik eveneens arbeid, hetzij negatieve, waarmee ik eveneens energie kwijtspeel. De fles moet ook inleveren want zijn potentiele energie wordt nul in de veronderstelling dat we, wat potentiele energie betreft, de grond als referentie nul nemen. Dus ik heb tijdens dit proces in energie verloren, de fles heeft niet in energiebezit gewonnen. Dus zegt de wet van behoud van energie dat er iets anders moet zijn dat in energie gewonnen heeft.

Nu vraag ik mij af waar mijn energie naartoe is gegaan. ik ben ze kwijt en de fles heeft een kringproces doorlopen. Wrijving kan niet de enige oorzaak zijn. Kan iemand mij hierbij helpen?

Bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Behoud van energie: gedachtenexperiment

Hierbij verricht ik eveneens arbeid, hetzij negatieve, waarmee ik eveneens energie kwijtspeel.
Hier klopt het door mij schuingedrukte niet, Je merkt terecht op dat je negatieve arbeid verricht. Daarmee is de cirkel weer netjes rond.

Dat je er energie mee kwijtspeelt is een foute geachte, want dat is slechts een onhebbelijke eigenschap van een biologisch systeem als een spier. Ook als de spier stilstaat verbruikt ze energie, en de spier kan bovendien maar op één manier voor haar bruikbare energie ontvangen, en dat is via chemische processen in de cellen.

Zou je je fles optillen m.b.v. een opgewonden veer, en vervolgens al zakkende de veer weer laten opwinden, dan is de veer, (wrijving verwaarloosd) weer even strak opgewonden als voorheen zodra de fles weer op de grond staat.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: Behoud van energie: gedachtenexperiment

Ok, heel erg bedankt.

Berichten: 4.502

Re: Behoud van energie: gedachtenexperiment

Je hebt calorien verbruikt en die gebruikt voor het verbranden van voedingsstoffen als koolhydraten,eiwitten en vetten en jij hebt iets van warmteontwikkeling bespeurd en aan de omgeving afgestaan.Je bent tenslotte een wandelende chemische installatie met een eigen stuursysteem!

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: Behoud van energie: gedachtenexperiment

Toch wel knap als je het zo bekijkt :(

Reageer