Springen naar inhoud

Latijn? bio?

• Log in om te kunnen reageren

Giulia

Giulia

• >25 berichten
  • 69 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2007 - 13:36

Hoi!

Het schooljaar vordert en ik begin weer enorm te twijfelen over mijn studiekeuze. Eerst hield ik het bij biomedische wetenschappen, maar nu denk ik er weer over om Latijn-Italiaans te gaan studeren, ik volg momenteel namelijk Latijn en het interesseert me enorm, zowel de geschiedenis als het vertalen doe ik graag.
Heeft iemand soms een dergelijk probleem (gehad) (kiezen tussen talen en wetenschappen)?
En weet iemand soms of je op een andere manier Latijn kan (volgen) zonder het te studeren aan de unief? (avondschool of zo, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk).

Alvast bedankt!

Julie

PS: ik ga normaal in Kortrijk studeren

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2007 - 22:06

Ga eerst voor de exacte studie, als je die eenmaal hebt afgerond is een talenstudie daarna een eitje.. :( Kan je zelfs een baantje naast doen.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 april 2007 - 23:59

Ga eerst voor de exacte studie, als je die eenmaal hebt afgerond is een talenstudie daarna een eitje.. :( Kan je zelfs een baantje naast doen.

:(
Ook ik raad je aan om in eerste instantie een exacte studie te volgen wanneer je twijfelt tussen taal en exact.
Mijn motivatie hiervoor is dat het mi makkelijker is om tijdens jouw toekomstige job als onderzoeker/laborant alsnog Latijn te studeren dan dat het is om tijdens een job als onderwijzer/tolk alsnog biomedische wetenschappen te studeren.
Bovendien denk ik dat je met een studie biomedische wetenschappen meer zal verdienen dan met een studie Latijn.

Zolang je maar gemotiveerd bent voor jouw studie, dat is het belangrijkste.

En weet iemand soms of je op een andere manier Latijn kan (volgen) zonder het te studeren aan de unief? (avondschool of zo, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk).

Kijk hier eens :wink:
http://en.wikibooks.org/wiki/Latin
http://onlinebooks.l...=latin language
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(
We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Giulia

Giulia

• >25 berichten
  • 69 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2007 - 09:26

Ok heel erg bedankt voor jullie antwoord!
Ik zit er erg mee in de knoop, maar jullie hebben gelijk.
Ik ga nog naar een opendeurdag om cursussen in te kijken, dus dat zal me ook al weer veel helpen.
Alleen vraag ik me nog af hoe lang je moet gestudeerd hebben om ook eventueel Latijn te kunnen geven (of in het algemeen: hoe lang moet je een taal hebben gestudeerd om les te mogen geven?), misschien valt het dan toch nog te combineren om na de studie biomedische toch nog verder Latijn te doen.

Ja, ik weet het, ik wil het allemaal :(, maar ik kan pas echt kiezen tussen die 2 als ik zekerheid heb over al de mogelijkheden.

Bedankt voor de hulp!

Julie

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2007 - 13:09

Volgens mij is er een groot tekort aan leraren klassieke talen, dus ik denk dat je daar al vrij snel mee voor de klas kunt staan (liefst natuurlijk wel eerst je lesbevoegdheid halen, maar dat kan ook via zij-instroom). Ook voor andere talen zul je al vrij snel kunnen instromen in het onderwijs denk ik, misschien zelfs al wel na je bachelor. Al kun je natuurlijk ook gewoon kiezen voor een tweedegraads lerarenopleiding.

Giulia

Giulia

• >25 berichten
  • 69 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2007 - 19:38

Ja, ik zou graag lesgeven, maar wat als ik van gedacht verander? Dan zijn er niet zoveel mogelijkheden meer denk ik..

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2007 - 21:58

Tenzij je ook een beta-opleiding hebt gedaan, dan is onderzoek een goede optie.

Giulia

Giulia

• >25 berichten
  • 69 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 mei 2007 - 18:59

En wat is een beta-opleiding? :neutral:

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 mei 2007 - 22:59

En wat is een beta-opleiding? :neutral:

Exact: zeg maar alles wat gebaseerd is op vakken als wiskunde, natuurkunde en scheikunde waaronder de toegepaste wetenschappen.
http://nl.wikipedia....acte_wetenschap

Onder voorwaarde dat je een betaopleiding aankan raad ik dat zeker aan omdat het een goede basis is en je van daaruit makkelijker nog een niet-betajob kan doen dan vice versa.

Ja, ik zou graag lesgeven, maar wat als ik van gedacht verander? Dan zijn er niet zoveel mogelijkheden meer denk ik..

Inderdaad :wink:
Daarom mijn advies hierboven.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(
We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Giulia

Giulia

• >25 berichten
  • 69 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 mei 2007 - 17:57

Okay, thx again! :(

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures