Springen naar inhoud

Explosie in een container van vuurwerk

• Log in om te kunnen reageren

Schwartz

Schwartz

• >250 berichten
  • 691 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 21 april 2007 - 21:46

Ik heb van de week op de DUITSE TV een documentaire gezien over explosieven.
Hierin lieten ze een bepaald soort vuurwerk eerst in een open ruimte exploderen en daarna in een container!
Het verschil: bij de ene was het een mooi iets en bij de andere leek het net een atoombom die afging.
De presentator liet een stuk van de container zien: totaal verwoest!!!
Ik vraag me iets af: hoe loopt de chemische reaktie in zo'n container eigenlijk af???
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marcog

Marcog

• >25 berichten
  • 64 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2007 - 22:14

ik denk dat het te maken heeft met de drukgolf die het (explosief) creŽrt.
in een gesloten ruimte kan die nergens heen, dus gaat het maar DOOR de muur, of geeft een heleboel rotzooi.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 april 2007 - 17:18

Dat klopt, de reactie is niet anders.
Een ander voorbeeld hiervan is een rotje: als je hem doormidden breekt en aansteekt is het niets meer dan een 'fontijntje'. Als je de huls intact laat krijg je een dreun.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

• Gast

Geplaatst op 26 april 2007 - 19:12

Als je het poeder uit een kogel(cordiet) uitgiet op een hoopje en aansteekt,dan brand het snel met een geel vlammetje.De druk kan zich niet opbouwen.De reactie verloopt geleidelijk.
Het zelfde poeder dat is opgesloten in een huls met kogelkop, wordt zeer snel en volledig ontstoken door kleine hoeveelheid loodazide of kwik fulminaat.De druk is dan zo groot dat de kogel aan zo'n duizend meter per seconde de loop verlaat.Het zelfde poeder wordt hier op twee verschillende manieren in reactie gebracht.De reactie is de zelfde,de reactiesnelheid fenomenaal verschillend.Een ontploffing is een zeer snelle reactie.Er komt zoveel gas vrij onder hoge druk en temperatuur dat de lucht moet plaats maken.(drukgolf)

Aan het ondernemend publiek:Loodazide en kwikfulminaat kun je niet kopen.Misschien bij "Kruitvat"?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures