Redoxreactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

Redoxreactie

Ik heb een probleempje met het oplossen van één van mijn stoichiometrische vraagstukken waarin dan nog in redoxreactie in verwikkeld zit.

Opgave: een zilveren muntstuk van 3.07g reageert met salpeterzuur tot zilvernitraat. Daarna wordt er natriumchloride toegevoegd en er slaat 3.72g zilverchloride neer ? Bereken het aantal procent zilver in het muntstuk.

Dus ik stel mijn vergelijking op (maar ik denk dat ik daar al fout zit :( )

Ag + HNO3 + OH- --> AgNO3 + H2O + 1e-

(3.07g)

En dan neem ik heel het eerste deel van mijn reactie... en bekom ik dit...

AgNO3 + H2O + NaCl --> AgCl (neerslag) + HNO3 + NaOH

(3.72g)

Ik moet waarschijnlijk alle molaire massa's van alle stoffen van mijn reactie maar ik moet toch ooit eens een massa hebben van één van die andere stoffen.

Berichten: 137

Re: Redoxreactie

Ten eerste: typ in een normale kleur met normale grootte.

Ten tweede: niet dubbelposten.

Ten derde: dit heeft niets met analyse te maken, dit moet op een ander subforum.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Redoxreactie

Ik heb je andere topic verwijderd en deze verplaatst naar huiswerk.

Lees er even de forumregels op na en volg de raad van Isaac Newton.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Redoxreactie

Marieke met een vrij elek schreef:Ik heb een probleempje met het oplossen van één van mijn stoichiometrische vraagstukken waarin dan nog in redoxreactie in verwikkeld zit.

Opgave: een zilveren muntstuk van 3.07g reageert met salpeterzuur tot zilvernitraat. Daarna wordt er natriumchloride toegevoegd en er slaat 3.72g zilverchloride neer ? Bereken het aantal procent zilver in het muntstuk.

Dus ik stel mijn vergelijking op (maar ik denk dat ik daar al fout zit :( )

Ag + HNO3 + OH- --> AgNO3 + H2O + 1e-

(3.07g)

En dan neem ik heel het eerste deel van mijn reactie... en bekom ik dit...

AgNO3 + H2O + NaCl --> AgCl (neerslag) + HNO3 + NaOH

(3.72g)

Ik moet waarschijnlijk alle molaire massa's van alle stoffen van mijn reactie maar ik moet toch ooit eens een massa hebben van één van die andere stoffen.
Omdat je dit moeilijk vindt ga je gelijk naar moeilijke oplossingen zoeken. Uiteindelijk komt het erop neer dat een bepaalde hoeveelheid zilver een bepaalde hoeveelheid zilverchloride kan geven.

Je houdt 3,72 g AgCl over. Met behulp van de verhouding van de molaire massa's van zilver en chloor kun je bepalen hoeveel Ag en hoeveel Cl er in 3,72 g AgCl zit.

Daarmee weet je gelijk hoeveel g zilver er in het muntstuk zat.

Dus, alles wat je hier nodig hebt zijn de molmassa's van Ag en Cl, en de wetenschap dat het om AgCl gaat en niet om bijvoorbeeld AgCl2.

1) zou dit nou lukken?

2) je bezorgt de moderatoren nogal wat werk. Is die forumbijsluiter waar ik je naar verwees zó onduidelijk?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 11

Re: Redoxreactie

Hoi,

Volgens mij kun je het het beste als volgt berekenen:

Je begint met een munt van 3,07 gram. Deze los je op in salpeterzuur waardoor Ag+ + NO3- -> AgNO3 ontstaat. Ag+ reageert vervolgens met Cl- tot uiteindelijk 3,72 gram AgCl(s). Atoommassa van Ag = 107,87 gram/mol en van Cl = 35,453 gram/mol. 3,72 gram AgCl bevat dus 107,87 / (107,87 + 35,453) x 3,72 = x gram aan Ag.

Deel x door 3,07 en vermenigvuldig met 100% en je hebt je gehalte zilver in de munt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Redoxreactie

klopt :-)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer