Springen naar inhoud

Elektrocardiogram

• Log in om te kunnen reageren

ilia_

ilia_

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 april 2007 - 01:30

Geachte,

kan iemand me toelichten waarover het gaat indien een patiŽnt een RSR' vertoont op zijn cardiogram, een piekje extra tussen de S en de T. Het zou gaan over ťťn naar het hart toelopende zenuwbundel die niet functioneert.

groeten, ilia

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

sanderp

sanderp

• >25 berichten
  • 96 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2007 - 18:49

Ik denk dat ze met zenuwbundel een purkinjevezel bedoelen, dit is een zenuw die de potentiaal over de beide hartkamers verspreid. Dat die bundel NIET functioneert is denk ik niet het geval, gezien er nog wel een piekje te zien is, ik denk eerder dat het gaat om een geleidingsstoring.

hier: http://en.wikipedia....Purkinje_fibers staat een animatie waardoor je misschien een beetje een idee krijgt van wat er gebeurt in het hart tijdens een contractie, en wat voor ECG beeld daarbij hoort.

meer hierover zeggen zou het nogal complex maken (en ik zou weer even de boeken in moeten duiken).

groet, Sander

ilia_

ilia_

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 april 2007 - 18:35

mjah, dank, t is dat niet echt. purkinjevezels heb je toch meer dan twee. over rsr' staat wel iets op het net, maar het is niet echt duidelijk.
purkinjevezels sturen het hart autonoom aan. er zijn ook zenuwen die van het centraal zenuwstelsel komen, het is daar iets mee, dacht ik ..

gr.i

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 april 2007 - 21:56

Kijk hier eens; http://library.med.u...son6/index.html
De kans is groot dat het hier wel tussen staat.

Er zijn overigens speciale boeken die enkel over ECG-afwijkingen gaan.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(
We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Redox

Redox

• >25 berichten
  • 55 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2007 - 20:24

RSR' in afleiding v1 en v2 is typisch voor rechter bundeltakblok. Hierbij is de elektrische geleiding via de rechter bundeltak tussen atrioventriculaire knoop en ventrikels geblokeerd. De linker ventrikel ontlaadt dan eerst via de linker bundeltak, de rechter daarna via het myocard.
Alles is altijd overal tegelijkertijd.
Onbezonnen respect voor gezag is de grootste vijand van wijsheid.

ilia_

ilia_

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2007 - 20:38

redox,

en wat betekent dat voor het organisme?

Redox

Redox

• >25 berichten
  • 55 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2007 - 19:35

Bij een bundeltakblok wordt het ritme zelf niet beÔnvloed maar is de duur van activatie van de hartkamers verlengd door de onderbreking van de betreffende snel geleidende rechter (of linker) bundel. Er zijn meestal geen symptomen. Een rechter bundeltakblok is op zich niet ernstig en komt voor bij overigens gezonde personen maar kan ook wel het gevolg zijn van een ernstige aandoening zoals een hartinfarct. Linker bundeltakblok is meestal het gevolg van een onderliggend probleem zoals hartinsufficiŽntie (ontoereikende pompwerking van het hart), dat op zijn beurt weer het gevolg kan zijn van hoge bloeddruk of slagaderverkalking. Dus de onderliggende oorzaak vereist behandeling, de bundeltakblok op zich meestal niet. Soms is toch wel een pacemaker nodig met name bij patiŽnten met een verhoogd risico op een totaal blok (d.i. een blokkering van de geleiding tussen voorkamers en kamers).
Alles is altijd overal tegelijkertijd.
Onbezonnen respect voor gezag is de grootste vijand van wijsheid.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures