Hoogte tegen temperatuur en tegen luchtvochtigheid

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 6

Hoogte tegen temperatuur en tegen luchtvochtigheid

Hallo,

Mijn naam is Roland.

ik heb een vraag: - Houd temperatuur een verband met de hoogte waarop je zit?

- Houd Luchtvochtigheid verband met de hoogte waarop je op zit?

- Is hier een formule voor, of een principe, om te berekenen hoe hoog je zit als je de temperatuur of luchtvochtigheid weet?

Groetjes

Roland

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Hoogte tegen temperatuur en tegen luchtvochtigheid

Er is inderdaad een duidelijk verband tussen hoogte en temperatuur. Als je kijkt naar de troposfeer (+/- de onderste 10 km van de atmosfeer) zie je de temperatuur normaal gesproken afnemen met de hoogte. Weer is moeilijk in formules te vangen en op sommige dagen neemt de temperatuur zelfs toe met de hoogte (inversie). Er is wel internationaal afgesproken hoe de gemiddelde atmosfeer er uit ziet. De "standaard" atmosfeer heeft een temperatuur op zeeniveau van 15 graden. Vervolgens daalt de temperatuur met 2 graden per 1000ft (305 meter).

Boven de troposfeer (tropopauze) blijft de temperatuur constant en in de stratosfeer neemt hij zelfs weer toe. Er volgen nog veel meer sferen en pauzes die ongetwijfeld allemaal op internet zijn te vinden.

Er is geen vast verband tussen hoogte en luchtvochtigheid. Op de ene dag is het misschien mistig en is er op de grond een luchtvochtigheid van 100%, dan is het best mogelijk dat er op een km hoogte uitstekend zicht is met een lage luchtvochtigheid. Op een andere dag heerst er op de grond een luchtvochtigheid van 60%, maar kan het op een km hoogte bewolkt zij en dus 100%.

Kijk bij blauwe lucht eens naar hoog voorbij vliegende vliegtuigen. Op de ene hoogte laten ze wel een spoor van waterdamp achter en op de andere hoogte niet. Soms zie je 2 sporen hangen, een derde vliegtuig vliegt er tussen door en laat niks achter. Dit geeft dus aan hoe onvoorspelbaar luchtvochtigheid en hoogte samen hangen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Hoogte tegen temperatuur en tegen luchtvochtigheid

Houdt temperatuur een verband met de hoogte waarop je zit?
Even denkpet opzetten.

- Vanochtend wees mijn thermometer buiten 6°C aan. Inmiddels al 19°C. Mijn hoogte is niet veranderd. Geen verband dus.

- Op zeeniveau op de polen ligt er altijd ijs. Op zeeniveau in de tropen nooit. Geen verband met hoogte dus.

- Aan de voet van de Himalayas is het momenteel 30°C. Op de top is het ver beneden 0°C. Wél veband met hoogte dus.

Je zult je vraag dus even nader moeten definiëren.
-Houd Luchtvochtigheid verband met de hoogte waarop je op zit?
Zet zelf eens een denkpet op. Denk aan blauwe lucht, wolken etc.


Is hier een formule voor, of een principe, om te berekenen hoe hoog je zit als je de temperatuur of luchtvochtigheid weet?
Afbeelding

http://www.fas.org/irp/imint/docs/rst/Sect14/Sect14_1.html
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer