Een paar vraagjes
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
-
- Berichten: 36
Een paar vraagjes
Ik ben wat aan het stoeien met differentieren/omwerken enz. Ik loop tegen twee sommen aan waar ik niet uitkom. Het gaat me niet zozeer om het antwoord, maar meer om de manier waarop. Misschien zijn ze wel simpel, maar ik kom er niet uit:
1. stel gelijk aan nul: 8x^3 - 16x
2. bepaal de afgeleide: (x + wortelx)^2
3. bepaal de afgeleide: (40 - 2h) * (25-2h) * h
Alvast bedankt,
feike
1. stel gelijk aan nul: 8x^3 - 16x
2. bepaal de afgeleide: (x + wortelx)^2
3. bepaal de afgeleide: (40 - 2h) * (25-2h) * h
Alvast bedankt,
feike
-
- Berichten: 683
Re: Een paar vraagjes
8x(x2 - 2) = 08x3 - 16x = 0
8x = 0 of x2 - 2 = 0 Die tweede met de abc-formule.
Kettingregel:Bepaal de afgeleide van y = (x + x0,5)2
y' = (1 + 0,5x-0,5)(2x + 2x0,5)
y = 1000h - 130h2 + 4h3Bepaal de afgeleide van y = (40 - 2h) * (25-2h) * h
y' = 1000 - 260h + 12h2
- Berichten: 1.460
Re: Een paar vraagjes
Vortex29 schreef:8x3 - 16x = 0
8x(x2 - 16) = 0
8x = 0 of x2 - 16 = 0 Die tweede met de abc-formule.
Maar dit is niet juist! je haalt 8x buiten haken, dus wordt het nu 8x(x^2-2)=0
En die dan idd met de abc-formule zodat je krijgt x=sqrt(2) en x=-sqrt(2)
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>
- Berichten: 7.224
Re: Een paar vraagjes
Geen abc formule! die gebruik je alleen als je het niet analytisch kunt oplossen!Math schreef:Maar dit is niet juist! je haalt 8x buiten haken, dus wordt het nu 8x(x^2-2)=0
En die dan idd met de abc-formule zodat je krijgt x=sqrt(2) en x=-sqrt(2)
x2 - 2 =0
x2 = 2
x = +/- sqrt(2)
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
- Berichten: 1.460
Re: Een paar vraagjes
Oké, ik kan me indenken dat je hier niet meteen voor kiest, maar dan praat je wel over een inzichtspunt. Ik weet niet hoeveel inzicht de betreffende persoon heeft, vandaar dat ik me vasthield (enkel uit overzichtelijk oogpunt) aan de methode -abc-formule dus- van Vortex29.Bart schreef:Geen abc formule! die gebruik je alleen als je het niet analytisch kunt oplossen!Math schreef:Maar dit is niet juist! je haalt 8x buiten haken, dus wordt het nu 8x(x^2-2)=0
En die dan idd met de abc-formule zodat je krijgt x=sqrt(2) en x=-sqrt(2)
x2 - 2 =0
x2 = 2
x = +/- sqrt(2)
Maar vanwaar die uitspraak: "Geen abc-formule!" Deze werkt toch ook in dit geval en zelfs met complexe getallen, dus ik zie geen reden voor zo'n kreet.
Kijk maar: (ik ga verder waar we al waren)
x^2-2=0
abc-formule: met a=1, b=0, c=-2
dus: 0^2-4*1*-2=8 (=Dicriminant)
verder: antw1=(0+sqrt( 8 ))/2 -> 1/2*sqrt( 8 ) -> 1/2*2*sqrt(2) -> sqrt(2)
antw2=(0-sqrt( 8 ))/2 -> -1/2*sqrt( 8 ) -> -1/2*2*sqrt(2) -> -sqrt(2)
Hetgeen hetzelfde oplevert wat jij had beredeneerd Bart!
Waarom dan geen abc-formule? Je zegt dat je die alleen gebruikt wanneer het analytisch niet op te lossen is, maar hoe noem je dit dan? Niet analytisch?
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>
- Berichten: 24.578
Re: Een paar vraagjes
Ik zie ook niet goed in waarom je hier de methode met de discriminant niet zou mogen gebruiken.
Deze werkt in principe toch altijd voor een kwadratische vergelijking (a verschillend van 0 dus).
Het voordeel ervan is dat het universeel werkt, wat niet weg neemt dat er voor specifieke gevallen gemakkelijkere methodes zijn.
Deze werkt in principe toch altijd voor een kwadratische vergelijking (a verschillend van 0 dus).
Het voordeel ervan is dat het universeel werkt, wat niet weg neemt dat er voor specifieke gevallen gemakkelijkere methodes zijn.
-
- Berichten: 43
Re: Een paar vraagjes
Kettingregel:Bepaal de afgeleide van y = (x + x0,5)2
y' = (1 + 0,5x-0,5)(2x + 2x0,5)
Dit is iets makkelijker (vind ik):
y = (x+sqrt(x))2
y = x2+2x1,5+x
y' = 2x + 3sqrt(x) + 1
- Berichten: 1.460
Re: Een paar vraagjes
@Sint:
Ja tuurlijk, kan ook. Maar ja... jij vindt dit gemakkelijker en een ander dat. Het is een gevoels-/inzichtskwestie. Maar dat zei je zelf ook al met "vind ik".
Ja tuurlijk, kan ook. Maar ja... jij vindt dit gemakkelijker en een ander dat. Het is een gevoels-/inzichtskwestie. Maar dat zei je zelf ook al met "vind ik".
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>
- Berichten: 7.224
Re: Een paar vraagjes
Ok, enigszins heb je gelijk. Het is universeel en daarom is het makkelijker voor mensen met minder inzicht in wiskunde.Math schreef:Oké, ik kan me indenken dat je hier niet meteen voor kiest, maar dan praat je wel over een inzichtspunt. Ik weet niet hoeveel inzicht de betreffende persoon heeft, vandaar dat ik me vasthield (enkel uit overzichtelijk oogpunt) aan de methode -abc-formule dus- van Vortex29.
Maar vanwaar die uitspraak: "Geen abc-formule!" Deze werkt toch ook in dit geval en zelfs met complexe getallen, dus ik zie geen reden voor zo'n kreet.
Maar om inzicht te krijgen moet je oefenen. Dat je dan het onbinden in factoren van een vergelijking niet ziet, dan kan ik nog wel mee inkomen, maar met de bovenstaande verglijking zou je echt niet de abc-formule moeten gebruiken. De vergelijking x3 - 2 = 0 is namelijk net zo simpel op te lossen, maar met de abc-formule kan dit niet.
Naar mijn mening vindt het gebruik van de abc-formule in deze context niet toepasselijk (ook al werkt het).
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
- Berichten: 1.460
Re: Een paar vraagjes
Oké Bart, je hebt e.e.a. rechtgezet over je in eerste instantie uitgesproken mening. Doch gebruik je nu weer het woord "moeten" in je opmerking. Dát is hetgene dat ik niet juist vind. Je zijweggetje naar de derdemachtsvgl. is uit de context, want ik mag hopen dat de betreffende persoon wel weet wat de beperkingen zijn van de abc-formule!Bart schreef:Ok, enigszins heb je gelijk. Het is universeel en daarom is het makkelijker voor mensen met minder inzicht in wiskunde.Math schreef:Oké, ik kan me indenken dat je hier niet meteen voor kiest, maar dan praat je wel over een inzichtspunt. Ik weet niet hoeveel inzicht de betreffende persoon heeft, vandaar dat ik me vasthield (enkel uit overzichtelijk oogpunt) aan de methode -abc-formule dus- van Vortex29.
Maar vanwaar die uitspraak: "Geen abc-formule!" Deze werkt toch ook in dit geval en zelfs met complexe getallen, dus ik zie geen reden voor zo'n kreet.
Maar om inzicht te krijgen moet je oefenen. Dat je dan het onbinden in factoren van een vergelijking niet ziet, dan kan ik nog wel mee inkomen, maar met de bovenstaande verglijking zou je echt niet de abc-formule moeten gebruiken. De vergelijking x3 - 2 = 0 is namelijk net zo simpel op te lossen, maar met de abc-formule kan dit niet.
Naar mijn mening vindt het gebruik van de abc-formule in deze context niet toepasselijk (ook al werkt het).
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>
Re: Een paar vraagjes
Het is wel grappig om al de antwoorden en de reacties daarop te lezen.
Elke vraag lijkt wel onmiddellijk tot een discussie te leiden.
Wat mijzelf betreft: geen problemen!
Toch een vraagje? Wie van jullie gebruikt bij de verg x2=0
de abc-formule? Toch krijg je (gelukkig) wel het correcte antwoord.
Ook nog een vraag aan Feikebrouwer, welk probleem heb je gehad met vraag 3 en wat moest je met de afgeleide functie doen?
Elke vraag lijkt wel onmiddellijk tot een discussie te leiden.
Wat mijzelf betreft: geen problemen!
Toch een vraagje? Wie van jullie gebruikt bij de verg x2=0
de abc-formule? Toch krijg je (gelukkig) wel het correcte antwoord.
Ook nog een vraag aan Feikebrouwer, welk probleem heb je gehad met vraag 3 en wat moest je met de afgeleide functie doen?
-
- Berichten: 36
Re: Een paar vraagjes
@safe; De 3e vraag gaat over de inhoud van een doosje. De plaat waaruit het doosje opgebouwd is, is gegeven: 40x25cm.
De inhoud hangt af van de hoogte, breedte, en lengte. Dus als de hoogte groter wordt, wordt de bodem kleiner. De formule(die ik hierbij bedacht heb) laat het verband zien tussen de hoogte, en de inhoud van het bakje.
Ergens in de grafiek is de inhoud optimaal(zo groot mogelijk). M.b.v. de 1e afgeleide wilde ik dit punt bepalen. f'(x)=0.
Daarom wilde ik de afgeleide graag weten...
Bedankt voor het meedenken!
De inhoud hangt af van de hoogte, breedte, en lengte. Dus als de hoogte groter wordt, wordt de bodem kleiner. De formule(die ik hierbij bedacht heb) laat het verband zien tussen de hoogte, en de inhoud van het bakje.
Ergens in de grafiek is de inhoud optimaal(zo groot mogelijk). M.b.v. de 1e afgeleide wilde ik dit punt bepalen. f'(x)=0.
Daarom wilde ik de afgeleide graag weten...
Bedankt voor het meedenken!
Re: Een paar vraagjes
Feikebrouwer,
Ja, dit kon ik nog wel raden, maar in je vraag zeg je dat je moeite hebt met ook die opg 3. Vandaar mijn vraag: wat is het probleem bij het differentiëren?
Wat moet je verder doen met de afgeleiden van opg 1 en 2?
Ja, dit kon ik nog wel raden, maar in je vraag zeg je dat je moeite hebt met ook die opg 3. Vandaar mijn vraag: wat is het probleem bij het differentiëren?
Wat moet je verder doen met de afgeleiden van opg 1 en 2?