Springen naar inhoud

Oplossen van suiker en smelten van suiker

• Log in om te kunnen reageren

ntstudent

ntstudent

• >250 berichten
  • 577 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2007 - 10:32

Hallo,

ik heb een vraagje, wat is het verschil tussen het oplossen van suiker (dus dan krijg ik C12H22O11 (aq)) en het smelten van suiker want dan hoor ik (C12H22O11 (l)) te krijgen, aangenomen dat suiker kan smelten want in de binas staat dat suiker een smeltpunt heeft.

Bij beide gaat het molecuulrooster kapot toch? Want bij smelten veranderd van fase en bij het oplossen zie ik geen klomp suiker dus moeten ze vrij bewegen. En alleen zonder zo'n rooster kan dat.

Dus dan veranderd het zeg maar ook van fase toch? Hoewel het NIET (l) wordt. Ik heb nu twee tegenstrijdige dingen. Kan iemand mij het verschil uitleggen?

Bedankt
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jochem20

jochem20

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 april 2007 - 17:09

Hoi,

Als je spreekt van een fase overgang dus vast wordt vloeibaar wordt gas, dan heb je het over een zuivere stof. Dus smelten van suiker zorgt voor verbreken van het kristalrooster wat energie kost en dus pas bij een hogere temperatuur kan. De krachten die de individuele deeltjes in de gesmolten toestand bijeenhouden worden dan verbroken. Als de vloeistof afkoelt wordt deze weer vast omdat de warmte energie weer verloren gaat, echter het kristalrooster is dan voorgoed veranderd.

Het oplossen van suiker zorgt ook voor verbreking van het kristalrooster, maar dit is geen faseovergang omdat het geen zuivere stof meer is. Suikermoleculen bevatten veel -OH groepen waar watermoleculen bindingen mee aangaan (waterstofbruggen) en daarom lost de stof goed op (hydrofiele stof). Door de vorming van de waterstofbruggen wordt het kristalrooster langzaam verbroken en wanneer de moleculen zijn opgelost verspreiden ze zich homogeen over de oplossing aangezien dat energetisch het meest gunstig is.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

PS bij niet zuivere stoffen heb je geen smeltpunt maar een smelttraject... suiker is overigens ook niet 100% saccharose!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures