Calciumcarbonaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Calciumcarbonaat

Hallo,

ik vroeg me af of er misschien het percentage calcium in calciumcarobnaat bekend is?

Ik kom uit op ongeveer 30% is dat een logisch antwoord?

ALvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Calciumcarbonaat

Nee, het is meer dan 30 gewichts%. Calciumcarbonaat is CaCO3

Gewichts% calcium = 100% * ( molmassa Ca ) / (molmassa CaCO3 )
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 3

Re: Calciumcarbonaat

Oke dankje!

En dan vroeg ik me af of de volgende berekening klopt.

Het is de bedoeling dat de hoeveelheid calcium in het monster A moet worden uitgerekend. Er is 100 mg calciumcarbonaat in het monster opgelost met een buffer.

Eerst wordt er EDTA in overmaat toegevoegd aan 10 ml monster A (Na2H2Y) waarvan de Y reageerd met calcium.

Vervolgens wordt er magnesiumsulfaat toegevoegd om te berekenen hoeveel mmol EDTA heeft gereageerd met de calcium en hoeveel calcium er dus in het monster A bevindt.

Er is eerst 10 ml EDTA 0,102 M opgelost bij 10 ml monster A. Dat komt neer op 10 • 0,097 = 1,02 mmol EDTA. We titreerden vervolgens 21,54 ml MgSO4 0,044 M. Dat komt neer op 21,54 • 0,044 = 0,94 mmol MgSO4. Het aantal mmol Ca2+ is dan dus 1,02 - 0,94 = 0,081 mmol. De molmassa van de Ca2+ is 40,08 g/mol = 40,08 mg/mmol. Het aantal mg Ca2+ per 10 ml monster A is dus 40,08 • 0,081 = 3,2 mg Ca2+. In de 100 ml monster A zit dus 10 • 3,2 = 32 mg Ca2+.

Andere groepjes vermenigvuldigden niet met 40,08 maar met 100,09 (de molmassa van calciumcarbonaat), heb ik het nu goed gedaan, of had ik het toch meoten vermenigvuldigen met de molmassa van calciumcarbonaat?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Calciumcarbonaat

Je zegt: "Het is de bedoeling dat de hoeveelheid calcium in het monster A moet worden uitgerekend."

Dus dan moet je vermenigvuldigen met de molmassa 40,08 van calcium, zoals je gedaan hebt.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 3

Re: Calciumcarbonaat

thanks!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Calciumcarbonaat

Wat je wilt berekenen is duidelijk, echter je zegt dat je de hoeveelheid calcium in een calciumcarbonaat oplossing wilt berekenen. Het correcte antwoord is dat er geen calcium aanwezig is in deze oplossing. In je berekening spreek je gelukkig wel over Ca2+ en niet over Ca. Je berekent dus ook niet de hoeveelheid calcium, maar de hoeveelheid calciumionen.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer