Organische chemie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 142

Organische chemie

Ik zit met enkele vraagjes over hoe je sommige organische verbindingen juist moet tekenen.

ik moet het kunnen voor een test

1)2,2 dimethylbutaan

Afbeelding

Waarom deze vorm? (kruis)

2)1,5 nonadieen-7 yn

Afbeelding

3)1,3,5 hexatrieen

Afbeelding

(let niet op de andere afbeelding die er nog aanplakt)

ik begrijp niet wanneer je een speciale hoek moet tekenen, en er zijn toch vaak meerder oplossingen mogelijk of niet?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: Organische chemie

He, je vraag is nog niet beantwoord. Zal ik dan maar eens even wat opschrijven?

1) (de 2-C van) 2,2dimethylbutaan is eigenlijk geen kruis. Het is een tetraeder met de 2-koolstof atoom in het centrum. Dis is analoog aan de structuur van b.v. methaan (WikiPediaMethaan). Het kruis is een vereenvoudigde weergave waaraan je wat makkelijker kunt zien wat aan wat vastzit.

3) De 1,3,5 hexatrieen is wel een vlak molecule. De hoeken komen doordat er aan elke koolstof ook nog een H-atoom zit. Die steeks naar buiten.

2) De 2)1,5 nonadieen-7 yn is wel bijzonder... Het 7-yn deel leidt tot twee gestrekte bindingen (180 graden). Vandaar het lange rechte stuk. Daar zitten nog twee C-atomen. Dan zie je nog verschillende hoeken omdat de C's met een dubbelen binding een iets stompere bindingshoek hebben. Om eerlijk te zijn vergeet ik dat meestal zo te tekenen. Maar, als je de twee H-atomen bij de C's met twee enkele bindingen wilt tekenen komt het wel goed uit (hoewel? daar moet je weer een tetraeder tekenen). Doordat dit molecuul om zijn enkele bindingen kan roteren kan ook dit molecule vlak zijn.

Er zijn heel veel manieren om te bepalen om uit te zoeken wat de bindingshoeken zouden kunnen zijn.

1) De simpelste manier is wanneer je de bindingen noteert met Lewis streepjes. Je weet dan in ieder geval het aantal atomen dat aan een buur gebonden is en verspreidt dat maar wat. Dat geeft geen realistisch beeld van de hoeken of de ruimtelijke structuur.

2) De eenvoudigste realistische manier gaat uit van de atomaire orbitalen. Koolstof heeft er vier. Drie in de x-, y- en z-richting een een symmetrische met iets lagere energie. Wanneer er andere atomen in de buurt zijn kunnen deze orbitalen mengen (hybridisatie / promotie). Dit heeft direkt gevolgen voor de hoeken waaronder de orbitalen naar buiten steken en dus uiteindelijk ook de bindingen worden gevormd.

3) Maar uiteindelijk moet je met behulp van quantummechanica de golffuncties bepalen waarin de electronen zich bevinden. Dat komt overeen met de orbitalen maar je krijgt een veel complexere menging die ook weer beinvloed wordt door atomen in de buurt. Uiteindelijk vind je de structuur met de laagste energie. En dat is de echte structuur van het molecuul. Dit vergt geavanceerd rekenwerk (wat gelukkig wel steeds beter beschikbaar is).

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Organische chemie

Wanneer je structuurformules tekent doe je de werkelijkheid altijd geweld aan. Dat is maar goed ook, het is namelijk niet bedoeld om de werkelijkheid weer te geven, maar om duidelijk aan te geven om welke stof het gaat. Welke bindingshoeken je gebruikt is daarom niet zo belangrijk, maar je zou het volgende kunnen aanhouden:

- Bij zowel dubbele als enkele bindingen hoeken van 120 graden gebruiken (indien mogelijk)

- Bij drievoudige bindingen een hoek van 180 graden

- Zo min mogelijk C en H atomen tekenen. In de voorbeelden worden alle eindstandige CH2 en CH3 groepen expliciet getekend, dat maakt het er niet per se duidelijker op.

Bijgevoegd een plaatje hoe ik de structuurformules zou tekenen
Bijlagen
wf.gif
wf.gif (870 Bytes) 282 keer bekeken
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer