Springen naar inhoud

Is de achteruit-versnelling sterker dan de eerste?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

bats

    bats


  • >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2005 - 18:51

Ik heb wel eens een keer gehoord dat de achteruit-versnelling van een auto sterker is dan de eerste versnelling in de vooruit, maar is dat zo?
Zo ja in welke verhouding is de achteruit dan sterker in verhouding tot de eerste versnelling vooruit? Stel als je voor de eerste voor het gemak nou 1 neemt, d.w.z. de eerste is dus 1 keer de maximale overbrenging wat kracht betreft, en met hoeveel is dat i.v.t. de achteruitversnelling?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

ternary

    ternary


  • >25 berichten
  • 62 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2005 - 23:39

Het is inderdaad vaak zo, dat de achteruitversnelling krachtiger is dan de eerste versnelling. Maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.
Het wordt bepaald door de tandverhouding van de diverse versnellingen ten opzichte van het aandrijfas-tandwiel. Dus het aantal tanden van de achteruit en van de vooruit.

Als je in je achteruit sneller kunt rijden dan in de eerste versnelling, dan is de achteruit zwakker en dus ook andersom.
Meestal kun je in de achteruit langzamer rijden bij vol gas, dan in je eerste versnelling en dan is de achteruit dus krachtiger.

Je kunt dat ongeveer zelf bepalen door de snelheid te meten bij een bepaald toerental van de motor. Kun je de snelheid niet meten in de achteruit, dan kun je in beide versnellingen een bekende afstand afleggen, b.v. tussen twee lantaarnpalen met een vast toerental van de motor en dan de tijd meten met een stopwatch. Hoe korter de tijd, des te sneller de auto, des te zwakker is de versnelling.

Je kunt bij een sterkere achteruit er soms gebruik van maken bij glad weer en spiegelgladde wegen. Dan kan het soms lukken in de achteruit net wel weg te komen en in de vooruit niet. Ook als je iemand uit de berm wegtrekt, kun je dat dan beter in de achteruit doen, want dan heb je meer kracht.

#3

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2005 - 10:01

Je kunt bij een sterkere achteruit er soms gebruik van maken bij glad weer en spiegelgladde wegen. Dan kan het soms lukken in de achteruit net wel weg te komen en in de vooruit niet.  Ook als je iemand uit de berm wegtrekt, kun je dat dan beter in de achteruit doen, want dan heb je meer kracht.


indien de achteruit meer koppel heeft (wat in de meeste gevallen wel zo is) heeft het geen nut die te gebruiken in de omstandigheden die jij voorstelt:
indien glad, op op gras/aarde, gaat de koppelrijke achteruit de neiging hebben om de banden te doen doorslippen. op ijs vertrek je best in tweede.
en indien je genoeg grip hebt, kun je wel een auto takelen in achteruit, maar als je niet over een hummer beschikt kun je dit wel vergeten.

#4

ternary

    ternary


  • >25 berichten
  • 62 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2005 - 11:14

Inderdaad is er bij glad wegdek meer koppel in een sterkere versnelling. Normaal is het wegtrekken in de tweede versnelling dan goed, omdat minder koppel wordt toegevoerd. Bovendien is de beweging voorwaarts en is dan makkelijker in gang te houden.
Er zijn echter momenten, waarbij bij het wegtrekken de draaisnelheid een rol gaat spelen en er alleen nog grip ontstaat bij heeeel langzame draaisnelheid van een wiel. Daarbij is de achteruit dan in het voordeel. Het teveel aan koppel is dan niet meer belangrijk, want ook de zwakkere tweede versnelling heeft dan een teveel aan koppel en het doorslippen wordt dan sneller bereikt. Dit speelt vooral bij het optrekken tegen een heuvel of brug.

#5

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2005 - 12:19

Er zijn echter momenten, waarbij bij het wegtrekken de draaisnelheid een rol gaat spelen en er alleen nog grip ontstaat bij heeeel langzame draaisnelheid van een wiel. Daarbij is de achteruit dan in het voordeel.


Ik volg je redenering wel, maar ik ben er niet mee akkoord.
een langzame draaisnelheid kan zowel in 2e als in achteruit bereikt worden:
daarvoor dient de koppeling, die je al slippend kunt laten opkomen.
Dus kun je zowel in 2e als in achteruit vertrekken, met dezelfde, heel trage draaisnelheid. Zoals steeds ga je er voordeel bij halen met in een hogere versnelling te vertrekken, om het patineren te vermijden.

Daarbij is de achteruit dan in het voordeel. Het teveel aan koppel is dan niet meer belangrijk, want ook de zwakkere tweede versnelling heeft dan een teveel aan koppel en het doorslippen wordt dan sneller bereikt.

Het doorslippen zal niet eerder in tweede dan in achteruit worden bereikt! Integendeel zelfs, als er één eerder zal patineren, zal het wel in z'n achteruit zijn.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures