Besteed aandacht aan je posts

Moderator: Rhiannon

Berichten: 80

Besteed aandacht aan je posts

Ik ben hier nog niet zo lang aanwezig, maar ik erger me vaak aan de nihile aandacht die sommigen aan hun posts besteden. Lezen jullie je posts nooit door voordat jullie op OK drukken? Kijken jullie het geheel niet nog eens over op spelfouten en dergelijken? Enkele veelvoorkomende ergernissen:
  • Spelfouten en verkeerde werkwoordvervoegingen
  • Ontbrekende interpunctie/hoofdletters (pure luiheid :?: )
  • Teveel handmatig afgebroken regels of onlogische verdeling in alinea's: typ voor de grap eens een paar zinnen die betekenisgewijs bij elkaar horen achter elkaar, in plaats van ze door een return te scheiden. Sommigen nemen deze ergernis 'to the next level' door na iedere komma een nieuwe regel te beginnen.
  • Gebruik van hoofdletters om nadruk aan te geven. Gebruik hiervoor alstublieft Italic en Bold text. ;)
  • Mislukte UBB-codes (bijv. ongesloten tags die de hele layout en daarmee logica van je post onderuit halen)
Al deze dingen zijn makkelijk de wereld uit te helpen door alvorens op OK te drukken je post nog eens door te lezen. De spelling is niet zo heel erg, maar zorg in ieder geval dat je zelfstandige naamwoorden aan elkaar schrijft. Werkwoordvervoegingen zijn absoluut niet moeilijk, en ik doe er ook niet moeilijk over, maar een abominatie als 'draaid' doet mijn maag omkeren. ;)

Ik bedoel, als je wilt dat er naar je geluisterd wordt, is het slim om je boodschap begrijpelijk te maken. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Besteed aandacht aan je posts

Hey,

kan jouw ergernissen goed begrijpen hoor! En eerlijk gezegd, ik ben ook nog niet zo lang op dit forum aktief, maar inderdaad heb ik me hier ook al druk om gemaakt :shock: Ook omdat ik op het forum vooral regelmatig topics bekijk én lees!! En dan is het toch veel aangenamer als alles netjes staat geschreven :?:

Het minste wat men kan doen is inderdaad even op voorbeeld te klikken, na te lezen en te bekijken op struktuur én spelingsfouten en dan pas op OK te klikken...

...écht niet moeilijk te noemen!

:wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Besteed aandacht aan je posts

Aandacht aan (je eigen) posts besteden vind ik op zich ook belangrijk. Maar ik vind wel dat je een beetje overdrijft. Een paar spelfouten en verkeerd geplaatste alinea's vind ik minder erg (zolang ik kan begrijpen wat er staat) dan dat er inhoudelijk niet wordt ingegaan op de posts van anderen.

Soms wordt een zin of paragraaf uit de hele gedachtengang van iemand totaal uit z'n verband gerukt om op één punt te kunnen "scoren". Ter illustratie (ik verzin maar even een voorbeeld): stel dat iemand een post schrijft over de neerwaartse spiraal die een persoon met psychologische problemen zou kunnen ondervinden op het moment dat zo'n persoon met de GGD in aanraking komt. In die post maakt de "auteur" een fout(je) met betrekking tot de organisatiestructuur van de GGD. Laten we zeggen dat de naam van de directeur van de GGD afdeling niet klopt. Dan zijn er mensen die een antwoord posten waarin ze alleen maar deze fout rechtzetten, zonder op de hele gedachtengang van de "auteur" in te gaan, en zonder de oorspronkelijke vraag of "topic" in acht te nemen. Een antwoord in de trend van: Even terzijde, de naam van directeur van de GGD is ........." is op zich nog te accepteren. Maar soms lees je dan een antwoord zoals: "je weet blijkbaar niet zoveel van de GGD, want de naam van de directeur is ...........". Dát soort antwoorden vind ik hoogst irritant.

Ik denk dan ook dat het vooral belangrijk is dat zowel de "auteur" als ook de lezer die een reactie plaatst allebei hun best doen om zich te verplaatsen in de ander. M.a.w., het is een vorm van respect dat je toont voor zowel schrijver als lezer als je enerzijds je best doet zo goed mogelijk te formuleren (als schrijver) en anderzijds je intelligentie gebruikt om het geschrevene inhoudelijk zo goed mogelijk te begrijpen (als lezer).

Spel-, interpunctie-, en alineafouten zijn wat dat betreft van ondergeschikt belang zolang een post leesbaar en begrijpelijk blijft. Het gaat immers om de theorie, de gedachte, en niet zozeer erom of iemand een literair hoogstaand werkje plaatst.

In de meeste gevallen geloof ik overigens niet dat spelfouten e.d. eruit voortkomen dat mensen niet "hun best" doen bij het plaatsen van een post. Op een breed forum als deze heb je te maken met allerlei mensen, waaronder sommigen last hebben van dyslexie, anderen zijn buitenlands. Ook daar moet je rekening mee houden, vind ik. :shock:

Berichten: 43

Re: Besteed aandacht aan je posts

Persoonlijk denk ik dat het niet uitmaakt hoe je je bericht schrijft. Velen hier hebben denk ik net zoals ik weinig tijd om op dit forum rond te hangen en proberen als ze reageren toch zo goed mogelijk antwoord of commentaar te leveren op de vraag of stelling.

Als ik een bericht plaats dan gaat het mij er vooral om of ik antwoord geef op de vraag en niet of mijn spelling wel in orde is. We hadden pas geleden een topic of ''wou'' een woord uit een dialect was of niet. Hierbij kwam aan de orde dat taal geschreven of gesproken gewoon goed Nederlands is zolang de ontvanger de boodschap begrijpt.

Nou zeg ik niet dat je kan typen wat je wilt of het zogenaamde ''1337-speek'' mag gebruiken omdat je dat leuker vind. Ook dat vind ik vervelend. Toch heb ik er totaal geen probleem mee als er een schrijffout in een post zit terwijl in dezelfde post een belangrijk punt staat in verband met de topic.

Persoonlijke voorkeuren en gewenning zijn erg belangrijk hier en je kan moeilijk van iemand, die gewend is om zonder hoofdletters te typen en dit ook lekker vind werken, verwachten dat hij zich zomaar aan jou aanpast in taalgebruik omdat jij dat wilt. Je kan als argument aandragen dat ''dit toch algemeen aanvaard is en prettig te lezen is'', maar als de persoon in kwestie daar anders over denkt.. laat hem dan.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Besteed aandacht aan je posts

Als de hoofdschuldige moet ik mijn excuses aanbieden :?:

Ik moet toegeven dat dit ten eerste is uit puur tijdgebrek, meestal post ik veel als ik in mijn examen periode zit :shock:

Vervolgens heb ik het nadeel dat ik aan dyslectia leid (een sarcastische naam voor mensen die niet goed kunnen schrijven maar soit)

dus daarvoor mijn excuses!

ps ik verbeter wel enkele post na het posten.
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 80

Re: Besteed aandacht aan je posts

Ik ben heus geen spellingsnazi hoor, maar af en toe kom je echt juweeltjes tegen wat betreft taalverloedering. :shock: Ik probeer alleen maar te zeggen: door aandacht te besteden aan je post, vergroot je de kans dat hij gelezen zal worden.

Waar ik me het meest aan erger, is als zinnen zomaar afgebroken worden met een nieuwe regel:
Ik ben heus geen spellingsnazi hoor,

maar af en toe

kom je echt juweeltjes tegen

wat betreft taalverloedering. ;)

Ik probeer alleen maar te zeggen:

door aandacht te besteden aan je post,

vergroot je de kans dat hij gelezen zal worden.
Het is geen gedichtje. :?: Om even heel erg puristisch te zijn: het is de bedoeling dat in een alinea geen enkele nieuwe regel zit, opdat bezoekers zelf de breedte van hun browservenster aan kunnen passen tot de tekst prettig leesbaar is (niet te veel/te weinig tekst op een regel).

Dus: als je het kunt en wilt, zou het fijn zijn als je aandacht aan je posts besteedde ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 18

Re: Besteed aandacht aan je posts

Persoonlijk kan ik mij ook ergeren aan sommige fouten. Vooral dt-fouten storen mij.

Het is inderdaad belangrijk om na te lezen wat je geschreven hebt.

Ook als je een examen gemaakt hebt, lees je het toch nog een keer na?! Een klasgenoot had 7 dt-fouten geschreven en kon dus maar 53/60 halen. Had ze het examen nagelezen, kon ze enkele fouten ontdekt en gecorrigeerd hebben. Ook dt-fouten in een krant kunnen voor mij niet door de beugel.

Ik vind dat sommige mensen veel te laks zijn als het op schrijven aankomt! :D pi.gif ;)

Iedereen kan wel eens een fout typen, maar niet om de haverklap.

Cathérine

Berichten: 474

Re: Besteed aandacht aan je posts

taal is om te communiceren. Wanneer communiceren niet meer lukt is de taal zinloos geworden. Zoalng dit nog steeds lukt is er geen probleem.

speciaal voor jullie:

Werdt er chizter cheen ligt ontstoken op de solder?

snap je't? dan is het toch goed? dan kunnen we toch verder argumenteren?
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Besteed aandacht aan je posts

Hari schreef:taal is om te communiceren. Wanneer communiceren niet meer lukt is de taal zinloos geworden. Zoalng dit nog steeds lukt is er geen probleem.

speciaal voor jullie:

Werdt er chizter cheen ligt ontstoken op de solder?

snap je't? dan is het toch goed? dan kunnen we toch verder argumenteren?
Ik zou dit topic normaal gezien laten passeren, omdat er eerder in het feedbackforum al over gediscussieerd was, maar hier wil ik toch even op reageren. Je zin is onbegrijpelijk. Je hebt waarschijnlijk zélf moeite moeten doen om je zin zó krom te krijgen. Ik heb i.i.g. moeite moeten doen om hem te lezen. Een typo nu en dan kan en niet iedereen is even taalvaardig, maar een beetje moeite doen als je verwacht dat iemand anders met je in discussie treedt, vind ik niet overbodig. Daarom staan we ook geen "breezah"- of leet-gedoe toe.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Besteed aandacht aan je posts

als je wilt dat er naar je geluisterd wordt, is het slim om je boodschap begrijpelijk te maken.


Ahum... over spelfouten gesproken pi.gif
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 8.614

Re: Besteed aandacht aan je posts

Ahum... over spelfouten gesproken pi.gif
Waar zie jij hier een spelfout? Als je het over 'wilt' hebt: dat is correct (en zelfs te verkiezen boven het informele 'wil'). Daar is al eens een topic over geopend.

PS: Ik ga niet verder inhoudelijk in op deze topic omdat het:
  • een zeer oude topic betreft;
  • dit reeds - zoals ypsilon al zei - in het feedbackforum is besproken.
Kort gezegd komt het erop neer dat ik correcte spelling vreselijk belangrijk vind (zoals iedere regelmatige bezoeker van het (taal)forum wel zal weten). In die zin ben ik wel degelijk een - om het in de woorden van aapopfiets te zeggen - spellingsnazi.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Besteed aandacht aan je posts

Hari schreef:Werdt er chizter cheen ligt ontstoken op de solder?

snap je't? dan is het toch goed?
Ik snap het wel, maar daarom is het nog niet goed. Het kostte me meer moeite dan normaal om te zien wat er staat. Correcte spelling is niet maar een hobby van sommigen, maar een hulpmiddel voor de normale lezer om in één oogopslag te zien wat er staat. Als het woordbeeld afwijkt van wat ik gewend ben, dan moet ik een keer extra kijken om te zien of ik het wel goed heb begrepen.

Ik word een beetje moe van die mensen die hun fouten vergoelijken met de opmerking: je snapt het toch?

Berichten: 8.614

Re: Besteed aandacht aan je posts

Nu pas valt deze post mij echt op.
taal is om te communiceren. Wanneer communiceren niet meer lukt is de taal zinloos geworden. Zoalng dit nog steeds lukt is er geen probleem.
Van dergelijke redeneringen draait mijn maag zich om. Ik ben het 200% oneens met mensen die beweren dat taal énkel om communicatie draait en dat het goed is zolang het nog enigszins begrijpelijk is. Voor het waarom zie de talloze discussies in 'Taalkunde'.
Hari schreef:Werdt er chizter cheen ligt ontstoken op de solder?

snap je't? dan is het toch goed? dan kunnen we toch verder argumenteren?
Ik begrijp hem níét (of er moest staan: "Werd er gisteren geen licht aangestoken op de zolder?"). Kan je de Nederlandse versie eens geven?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 1.425

Re: Besteed aandacht aan je posts

Wert er gister geen ligt ontstoken op zolder?

Ik ben Multatuli en doe m'n eigen spelling. Over 100 jaar ben ik beter leesbaar dan de anderen.

Alles wat je hier schrijft is niet meer van jouw. Wist je dat?

Als je dus iets waardevols meent geschreven te hebben, draai het dan door de omgekeerde corrector alvorens te plaatsen dwz zet er wat fouten in. Anders kun je het nergens anders meer kwijt.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Besteed aandacht aan je posts

Waar ik mij persoonlijk meer aan stoor dan semantische of syntactische foute zijn in willekeurige volgorde:

* Mensen die overduidelijk het bericht waar ze op reageren niet gelezen hebben, de links er in niet gevolgd hebben, etc.

* Mensen die niet reageren op het hele bericht. Dit is de hoofdoorzaak waarom mensen langs elkaar heen praten. Geeft iemand ene argument die je (nog) niet kunt weerleggen, zeg dat dan. Ga het niet stilzwijgend negeren terwijl je wel reageert op andere argumenten in het bericht, die in samenhangen met het argument dat je negeert, geven worden.

* redeneer en logische fouten...
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Reageer