Verband seizoenen en criminaliteit?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2.504

Verband seizoenen en criminaliteit?

Dit was iets dat me onlangs opviel. Ik woon op een wijk waar nogal wat criminaliteit plaatsvind. Doch te horen aan sommige geuigenissen van mensen hier, kom ik tot de conclusie dat het grootste deel van deze overvallen/diefstallen/inbraken/afpersingen/enz... plaatsvinden in de herfst en de winter.

Stuik ik hier op een stom toeval, of kan het zijn dat de omgeving, gecreërd door deze seizoenen de gfedachtengang van de mensen beïnvloed.

Het is wijd bekend dat men aan "herfstdepressie" kan lijden, dat alles ineens kouder is, bladen vallen van de bomen, leuke tijden uit de zomer zijn weg enzo. Veel mensen pakt dat zwaar. Het verandert hun gemoed. Ook wordt het sneller donker, en voor overvallers is dat een pluspunt, sinds ze dan vroeger kunnen "beginnen" en ook dat minder teglijk buiten zijn, zodat ze toch wel mensen hebben om te overvallen maar niet zoveel dat er enorme tegenwerking van zou komen...

Ik vind het een boeiende gedachte dat de seizoenen mogelijks invloed zou kunnen hebben op crimineel gedrag...
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 85

Re: Verband seizoenen en criminaliteit?

Ik weet niet in hoeverre dit wetenschappelijk onderzocht is, maar een mogelijk verband zou er zeker kunnen zijn. Alhoewel ik betwijfel dat dit met het gemoed van de misdadigers samenhangt. De winter biedt veel mogelijkheden aangezien het dan inderdaad vroeger donker is en men dan als misdadiger minder opvallend een huis kan binnendringen. Vakantieperiodes zoals paasvakantie en zomer kunnen echter ook aantrekkelijk zijn, omdat er dan meer mensen van huis wegzijn.

http://links.jstor.org/sici?sici=0022-0205...&size=LARGE

hier toch even een link, waar vaststellingen m.b.t. dit onderwerp gedaan zijn. Het zegt natuurlijk wel niets over hoe het komt dat dat seizoenen en criminaliteit samenhangt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Verband seizoenen en criminaliteit?

Over het verband tussen seizoenen en misdaad ken ik geen onderzoeken, maar ik heb wel een aantal bedenkingen...

Ik denk niet dat het weer een zodanig sterke invloed heeft dat bepaalde personen zich opeens delinquent gaan gedragen. Volgens mij is dit anormatieve sowieso aanwezig, maar zijn bepaalde tijden van het jaar beter geschikt voor het stellen van dit bepaalde gedrag, zoals inbraak (zoals Imengine al aangaf).

Volgens het geciteerde artikel komt geweldpleging t.o.v. personen vaker voor in de zomer. Het is bekend dat warmte een invloed kan hebben op agressie.

Wat winterdepressie betreft, hier zou het zonlicht en de verminderde beweging wel eens zijn invloed op ons gemoed kunnen laten gelden. Patiënten hebben vaak baat licht- of bewegingstherapie.

Een meer intuïtieve toevoeging - de wetenschappelijke waarde ervan is discutabel: de donkere, grijze dagen en de veranderende natuur in herfst en winter zetten vaak aan tot romantisme en dromen. Maar misschien zijn er andere manieren om ermee om te gaan: vandalisme tegen de verveling, het opnieuw voelen van de kicks die in de zomer legio zijn? Just throwing it out there...

Berichten: 2.504

Re: Verband seizoenen en criminaliteit?

Ja, alles begint volgens mij uit 2 dingen: het niet zien van een andere financiële uitweg, of pure frustratie.

Die frustratie kan uit vanalles komen, zowel verveling als frustratie dat het ineens heel warm is in vergelijking met voorgaande maanden...

Als temperaturen aangenaam zijn, zullen de amateur-overvallers volgens mij minder geneigd zijn mensen te overvallen, doch ken ik hier geen onderzoek in. voor de zwaardere bandieten, denk ik niet dat die onscheid zullen maken...

Van hitte lopen mensen geirriteerd en koude ook. Als men geirriteerd loopt zal men al eens sneller uit zijn voegen schieten dan anders denk ik zo...
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Re: Verband seizoenen en criminaliteit?

Irritaties door de warmte, depressies in de winter? Misschien moet er meer gekeken worden naar het feit dat de mensen in de zomer zich meer begeven in het publieke domein(t.o.v. de winter). Mensen moeten gewoonweg meer rekening met anderen houden.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Verband seizoenen en criminaliteit?

Irritaties door de warmte, depressies in de winter?
Het eerste kun je gemakkelijk experimenteel testen, het tweede is zuiver statistisch aan te tonen, voor beide fenomenen is er wetenschappelijke evidentie. En natuurlijk zal eenzaamheid wel een constituent zijn van winterdepressie, dat spreek ik niet tegen.

Gebruikersavatar
Berichten: 364

Re: Verband seizoenen en criminaliteit?

If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"

Berichten: 2.504

Re: Verband seizoenen en criminaliteit?

Hmz, interessant...

voor welke landen/werelddelen zijn deze grafieken representatief?
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 364

Re: Verband seizoenen en criminaliteit?

De eerste twee UK (Bradford is als ik mij niet vergis een district in Londen) en de laatste USA denk ik.
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Verband seizoenen en criminaliteit?

Kun je de onderzoeken of nieuwsfeiten (url) geven waarbij deze grafieken horen? Want op deze manier krijgen we alleen wat statistische ondersteuning voor het feit dat er meer delicten zijn in de zomermaanden, maar geen enkele verklaring... Als de zomer van 2005 betrekkelijk warmer was en er zijn geen andere verklaringen, vinden we misschien enige ondersteuning voor de hierboven ontwikkelde theorieën. Ik vraag me bijvoorbeeld af waarom het 'number of offences' in grafiek 1 piekt voor zomer van 2006, terwijl dit voor 2005 niet het geval is. En wat is de NCRS die blijkbaar geïntroduceerd is bij grafiek 2?

Gebruikersavatar
Berichten: 364

Re: Verband seizoenen en criminaliteit?

Ik vrees dat jullie zelf op onderzoek moeten uitgaan; de plaatjes zijn het zoekresultaat van "crime month" bij google plaatjes. Het was meer aanleveren van plaatjes dan van diepgaande data. Op zich moeten de links wel wat hint geven over de bron achter het plaatje.

Over die NCRS: de link naar de pagina waarop NCRS zou worden uitgelegd doet 't niet... :/
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"

Reageer