Bloedverlies

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 28

Bloedverlies

geachte,

kan iemand me zeggen of er een aanzienlijk conditieverlies is bij het verlies van 0,5l bloed vb. Mannen hebben grosso modo 5l bloed, bij een verlies van 10% van de aanwezig rode bloedcellen, zou ik me kunnen indenken dat er een conditieverlies is. en zo ja, hoe snel kan dat worden hersteld. ik heb het vnl. over een duurconditie. een lichaam in conditie is zeker meer dan de bloedvoorwaarden. maar hoe zit dat dan?

vr. gr. i.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Bloedverlies

Enkele vrienden die sportwetenschappen studeren in Gent, vertelden me dat zij beter geen bloed geven, daar dit inderdaad zijn effect heeft op de conditie...

Berichten: 3.165

Re: Bloedverlies

500 ml is ongeveer de hoeveelheid bloed die je verliest wanneer je bloed doneert. Overweeg jij om bloed te doneren?

Mijn eigen ervaring is dat mijn uithoudingsvermogen de avond na het bloedgeven wat minder is, een paar dagen later is het weer gewoon helemaal normaal. Ook de mensen met wie ik sport zeggen dat ze zich slapper voelen wanneer ze bloed hebben gegeven.

Als je bloed geeft dan verlies je niet alleen veel rode bloedcellen met het daaraan gebonden hemoglobine en ijzer (ijzer is weer gebonden aan hemoglobine), je verliest ook 250 - 300 ml vocht.

Geen van dit beiden kan kwaad, het beïnvloed niet jouw bloeddruk, hartslag, ademhaling of iets dergerlijks. Wel kan je op de lange termijn een ijzertekort oplopen als je sowieso al weinig reserveijzer hebt. Vooral vrouwen moeten daar mee opletten vanwege hun menstruatie (en dus het daaraan gekoppelde maandelijkse bloedverlies).

Ik durf er geen uitspraak over te doen ofdat het slappe gevoel na een bloeddonatie komt door het hemoglobineverlies of door het vochtverlies. Op de (midden)lange termijn zal het mi niet het uithoudingsvermogen negatief beïnvloeden. Binnen een week heeft jouw lichaam weer evenveel rode bloedcellen en hemoglobine. Dat vochtverlies heeft jouw lichaam binnen een paar dagen wel weer hersteld. Wel zal je waarschijnlijk die avond zelf minder goed kunnen sporten. Vóór een training kan het dus geen kwaad, vóór een wedstrijd zou ik het niet doen :wink:
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 28

Re: Bloedverlies

twee dingen

1) binnen een week terug zoals tevoor? dat vind ik snel, maar ik heb er niet direct een idee van.

2) als je je conditie opbouwt, neemt het aantal rode bloedcellen toe, onder andere toch, tot op zekere hoogte, het is dus niet zo dat je dat defect terug moet bijtrainen. het getrainde lichaam, grijpt snel terug naar de eerdere situatie obv ...? ik bedoel, een getraind lichaam moet dus een aantal signalen kunnen uitzenden dat het wel degelijk in conditie was, en dat ze zoveel rode bloedcellen moeten bijgemaakt worden, extra.

vr. gr.

ps, ik krijg geen mails bij antwoord, jullie ook? instelling is ok.

gr.

Berichten: 3.165

Re: Bloedverlies

Het wordt op dit forum als onprettig ervaren wanneer elk antwoord wordt afgesloten met groeten of iets dergerlijks. Zie hier. :(
binnen een week terug zoals tevoor? dat vind ik snel, maar ik heb er niet direct een idee van.
Uiterlijk een week, mogelijk zelfs nog sneller aangezien jouw lichaam niet enkel de productie maar ook de rijping en differentiatie van de stamcellen kan regelen.
als je je conditie opbouwt, neemt het aantal rode bloedcellen toe
Nee hoor.

Als je in een zuurstofarme omgeving verblijft (hoogte of speciale tent) dan maakt jouw lichaam extra rode bloedcellen aan waardoor jij wanneer je terug in jouw normale omgeving komt een beter uithoudingsvermogen hebt.

Andersom is het niet zo dat een verbetering/verslechtering van jouw uithoudingsvermogen invloed heeft op de heamatocriet.
ps, ik krijg geen mails bij antwoord, jullie ook? instelling is ok.
Dat kan je instellen bij jouw profielinstellingen.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Bloedverlies

Ik lees in een van albert davinci's bovenstaande reacties dat het doneren van 500 ml bloed geen gevolgen heeft voor onder andere de bloeddruk. Hoe zit dat? Worden de bloedvaten wat nauwer, wordt er extra vocht terug de bloedbaan in gebracht vanuit weefsels en het lymfesysteem? Hoe kan het dat, wanneer je 10% van je bloed verliest, dat geen gevolgen heeft voor de bloeddruk?

Berichten: 3.165

Re: Bloedverlies

Ik lees in een van albert davinci's bovenstaande reacties dat het doneren van 500 ml bloed geen gevolgen heeft voor onder andere de bloeddruk. Hoe zit dat? Worden de bloedvaten wat nauwer, wordt er extra vocht terug de bloedbaan in gebracht vanuit weefsels en het lymfesysteem? Hoe kan het dat, wanneer je 10% van je bloed verliest, dat geen gevolgen heeft voor de bloeddruk?
Indrukwekkend he :wink:

Het lichaam heeft compensatiemechamismen die er voor zorgen dat de druk constant blijft zolang bepaalde grenzen niet worden overschreden. De druk kan uiteraard wel eventjes dalen of stijgen maar zal binnen enkele minuten weer terug op haar normale waarde zijn. Ik laat de pathologie hier buiten beschouwing.

Kijk hier en klik op regulation.

Kijk ook hier eventjes
Class I Hemorrhage involves up to 15% of blood volume. There is typically no change in vital signs and fluid resuscitation is not usually necessary.
In mijn fysiologiecursus staan ook nog de exacte grenzen waarbinnen het lichaam aan autoregulatie van de bloeddruk kan doen en hoe lang deze autoregulatie duurt. Ik heb deze nu niet bij de hand maar ik zal het hier nog wel eens plaatsen.

Een gemiddelde man heeft overigens 6 liter bloed.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 28

Re: Bloedverlies

Uiterlijk een week, mogelijk zelfs nog sneller aangezien jouw lichaam niet enkel de productie maar ook de rijping en differentiatie van de stamcellen kan regelen.
uiteraard kan je lichaam dat zelf regelen uitgaande van de pluripotente hematopeëtische stamcel, maar dat wil niet zeggen dat ze het zo snel kan, er zijn bouwstoffen nodig, interleukines en zo, ...
Als je in een zuurstofarme omgeving verblijft (hoogte of speciale tent) dan maakt jouw lichaam extra rode bloedcellen aan waardoor jij wanneer je terug in jouw normale omgeving komt een beter uithoudingsvermogen hebt.

Andersom is het niet zo dat een verbetering/verslechtering van jouw uithoudingsvermogen invloed heeft op de heamatocriet.
zeer zeker kan je door training op éénzelfde hoogte je hematocriet verhogen.
Dat kan je instellen bij jouw profielinstellingen.
dat was ingesteld, zoals ik vermelde, toch kwamen ze niet, nu weer wel.

over de laatste reactie, op zeer korte termijn mogelijk gevolgen op de bloeddruk, zeker bij het plots rechtstaan. maar er wordt zeer snel water opgenomen in het vatenstelsel, zodat je eigenlijk weer evenveel bloed hebt, dat wel dunner is.

Berichten: 3.165

Re: Bloedverlies

zeer zeker kan je door training op éénzelfde hoogte je hematocriet verhogen.
Heb je hier een bron van?

Ik heb er nog nooit van gehoord namelijk.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 28

Re: Bloedverlies

neen, geen bron bij de hand, maar bij geoefende sporters ligt de hematocriet gemiddeld toch hoger, ook de recreant bedoel ik. topsporters gaan op hoogte en nemen ev. epo ed. dus die tel ik even niet mee.

Berichten: 3.165

Re: Bloedverlies

bij geoefende sporters ligt de hematocriet gemiddeld toch hoger, ook de recreant bedoel ik.
Eventjes voor alle duidelijkheid, veronderstel je dat óf weet je dat? Heb je ooit cijfers gelezen die dat uitwijzen? Heb je ooit een deskundige horen vertellen dat dat zo is?

Ik heb voor de zekerheid nog eens gegoogled maar ik heb niets kunnen vinden wat er op wijst dat sporten resulteert in een haematocrietverhoging.

Ik kan me wel voorstellen dat sommige sporters meer talent hebben doordat ze toevallig van nature een wat hogere haematocriet hebben. Zo zijn er in de Tour de France meerdere wielrenners bij wie de haematocriet van nature boven de 50% zou liggen, een waarde die bij normale mensen veel minder voorkomt.

Overigens gebruiken veel amateursporters helaas ook doping waaronder EPO.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 28

Re: Bloedverlies

heb geen bronnen bij de hand, maar we hebben vorig jaar een reeks parameters gezien waardoor de hematocriet kan variëren. hoogte was daar zeker bij idd, en leeftijd vb, en de genetische factor, geslacht (bij vrouwen gemiddeld 5 lager, grosso modo), maar nog een behoorlijke reeks. telkens waneeer er veranderende zuurstofbehoefte is in principe ook (dan maakt de nier extra epo aan), dus als je veel traint heb je op dat moment een hogere nood aan zuurstof, je lichaam past zich daaraan aan.

ook in mijn bloeduitslagen is dat getal niet altijd gelijk. veel afwijking zit er niet op, maar dat is ook moeilijk. in de lage landen is hoger dan 50 zeer verdacht, zonder hoogtestage dan, maar de uitzonderingen zijn er wel.

ook in een wielerronde daalt de hematocriet normaal gezien naar het einde toe. omdat het lichaam niet snel genoeg kan herstellen. na rust herstelt zich alles.

het is dus zeker een variabel getal, voor één individu, en ik geloof wel dat je door opbouwende training het hoger kan worden gemaakt. maar nog eens, dat zijn slecht herinneringen, ik zou alles moeten gaan openscheuren op zolder om te zien of dat er ook écht stond.

maar het is zeker zo, dat je met een ht van 44 een topsporter kan zijn, maar met dezelfde ht kan je ook een obese patiënt zijn, dat is mogelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: Bloedverlies

referentiewaarden hematocriet: mannen: 0,41-0,51 l/l; vrouwen: 0,36-0,46 l/l. invloed: leeftijd, bv pasgeborenen: gemiddeld: 0,53 l/l (0,44-0,62); waarde daalt in het eerste levensjaar tot gemiddeld: 0,38 l/l (0,32-0,44) en stijgt daarna langzaam, bij meisjes tot 15 jr, bij jongens tot 20jr. Graviditeit heeft invloed op de waarde (bij toename van het plasma volume daalt de hw). De omstandigheden waaronder bloed wordt afgenomen heeft invloed. Bedenk dat hw een quotient is van twee waarden. Je kan goede hw waarden hebben, terwijl het lijf niet in orde is.... hw kan ook toenemen bij afnemend plasma volume. In absolute zin is de erytoctietwaarde niet toegenomen, de hw valt hoger uit.

Ik zou graag een referentie hebben naar een artikel dat hw door training zou kunnen toenemen. Dit is voor het eerst dat ik hier van hoor.

Reageer