Springen naar inhoud

Aluminium warmtegeleiding

• Log in om te kunnen reageren

ntstudent

ntstudent

• >250 berichten
  • 577 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2007 - 22:16

Hallo,

een hele kleine vraag, ik weet dat metalen warmte absorberen, maar waarom absorbeert aluminium zo slecht warmte? Het is een metaal.

Bedankt!
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 april 2007 - 06:46

Hoe bedoel je? Als ik in BINAS naar de warmtegeleidingscoŽfficiŽnt kijk, en naar de soortelijke warmte, dan zijn die waarden in het rijtje van de metalen allebei (ruim) hoger dan gemiddeld.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

ntstudent

ntstudent

• >250 berichten
  • 577 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2007 - 12:04

Dan heb ik het waarschijnlijk fout begrepen, maar als ik aluminiumfolie gebruik om dingen in te pakken bijv. dan blijft het toch wat langer warm of niet?
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 april 2007 - 12:07

Dat komt omdat aluminiumfolie (warmte)straling weerkaatst. Om dezelfde reden zijn thermosflessen van binnen ook spiegelend.

Aluminium absorbeert dus weinig warmtestraling, laat zich dus moeilijk opwarmen via straling.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 april 2007 - 15:07

Vandaar dat je als je iets warm wil houden je de spiegelende kant naar binnen moet wikkelen, en wanneer je iets koud wil houden je de spiegelende kant naar buiten moet wikkelen.

PCB

PCB

• >100 berichten
  • 175 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2007 - 16:35

Hallo,

een hele kleine vraag, ik weet dat metalen warmte absorberen, maar waarom absorbeert aluminium zo slecht warmte? Het is een metaal.

Bedankt!

Oei Jan, ik denk toch niet dat metalen een vrij hoge soortelijke warmte hebben enkele uitzonderingen daargelaten (natrium (bijv. in natrium-gekoelde kernreactoren). Water heeft bijvoorbeeld een veel hogere soortelijke warmte. Vergelijk bijv. die van zwavelzuur maar eens met die van wolfraam!
TU/e Werktuigbouwkunde

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 april 2007 - 17:45

@PCB: hoezo "Oei" ??
De vraag luidde:

ik weet dat metalen warmte absorberen, maar waarom absorbeert aluminium zo slecht warmte?

mijn antwoord:

Als ik in BINAS naar de warmtegeleidingscoŽfficiŽnt kijk, en naar de soortelijke warmte, dan zijn die waarden in het rijtje van de metalen allebei (ruim) hoger dan gemiddeld.

geen woord van gejokt. In het BINAS rijtje metalen staan er maar drie met een grotere soortelijke warmte. NTstudent "weet dat metalen warmte absorberen, maar dat aluminium dat nogal slecht doet". Nou, dat valt dus reuze mee. Van de metalen is het dus een van de betere "warmte-absorbeerders". Bijna op het erepodium...... :grin:

Kijk je dan naar de andere vaste stoffen, dan vallen die, een enkele uitzondering daargelaten, ook niet beduidend hoger uit.
In het rijtje vloeistoffen is de soortelijke warmte dan gemiddeld ongeveer het dubbele van die van de vaste stoffen, en water is hierbij een bekende topper, met een soortelijke warmte van bijna 5 x die van aluminium.

Ik mag toch wel stellen dat een hazewindhond hoge snelheden kan halen? Goed, een jachtluipaard gaat nůg sneller, maar als je dat weer vergelijkt met een raket.........

PCB

PCB

• >100 berichten
  • 175 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 april 2007 - 15:22

Aha zo ja, ik vatte het meer op als metalen zijn de "beste". (als in: hout geleidt beter de stroom dan koper!) :-P

Sorry voor dit misverstand!
TU/e Werktuigbouwkunde

oscar2

oscar2

• >250 berichten
  • 271 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 april 2007 - 17:02

Beste Mensen,

Wat een verwarring! Metalen zijn goede warmtegeleiders maar slecht absorbeerders. Aluminium scoort weer bovengemiddeld. De vraag werd gesteld omdat je aluminium als isolatie kunt gebruiken. Maar dat is weer omdat je overdracht door straling kunt voorkomen.

Ik vond de opmerking dat metalen helemaal niet zo goed warmte absorberen nog helemaal niet zo raar. De vraag wekt de indruk dat dat wel zo is. Maar de vragensteller haalt geleiding een absorptie weer door elkaar.

Groet. Oscar.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 april 2007 - 18:06

Onder goed "absorberen" van warmte versta ik hier voor het gemak maar het opnemen van betrekkelijk grote hoeveelheden energie voor een betrekkelijk geringe temperatuurstijging, ofwel de warmtecapaciteit, soortelijke warmte. Juist daarin scoort aluminium nog heel netjes. Dus een slechte "absorbeerder" is het volgens mijn definitie in elk geval niet.

oscar2

oscar2

• >250 berichten
  • 271 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 april 2007 - 19:00

OK, slecht mag ik het niet noemen. Met 880 J/kg/K zit het nog in de buurt bij graniet (820) en glas (800) en heel wat hoger dan ijzer (460) en lood (128) en doet het zelfs nog mee bij perspex (2000) en glycerol (2400). In vergelijking met water (4200) is het een beetje laag maar nog steeds niet verwaarloosbaar.

Maar metalen (100-400) zijn toch wel matige warmteopnemers onder de vaste stoffen. Daar steeds alluminium dan inderdaad behoorlijk gunstig bij af. Komt dat omdat alluminium zo ligt is?

PCB

PCB

• >100 berichten
  • 175 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 april 2007 - 07:35

Deels Oscar, het komt vooral door de 'lichte' atoomsoort. Kijk maar eens naar de soortelijke warmte van natrium, beryllium, helium en tot slot waterstof. Ik denk dat je toch wel algemeen kunt stellen dat hoe lager het atoomnummer, des te hoger de warmtecapaciteit (bij elementen).
TU/e Werktuigbouwkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures