Springen naar inhoud

Thermodynamica

• Log in om te kunnen reageren

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2007 - 12:12

Ik snap de stap niet die men maakt...

LaTeX (1ste wet)

LaTeX

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

oscar2

oscar2

• >250 berichten
  • 271 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2007 - 14:20

Tja. Dat is altijd even ophalen.

Het hele verhaal kan ik ook niet zo vertellen.

In ieder geval staat op de tweede regel de arbeid (dW) uitgewerkt.

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2007 - 14:33

Nu ik weer een stuk verder ben in de cursus heb ik gemerkt dat men dit laatste vaker doet. (Men zegt bijvoorbeeld ook een keer dat LaTeX

Volgens mij gaat het in de tweede regel over een energie functie E die afhankelijk is van temperatuur en volume, dus LaTeX en werkt men dit dan uit. Ik zie echter niet hoe, of wat men gebruikt?

oscar2

oscar2

• >250 berichten
  • 271 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2007 - 14:52

Ja, dit gebeurt inderdaad vaker. Heel vaak zelfs. Het gaat hier om toestandsfuncties. D.w.z. functies die bepaald worden door een klein aantal macroscopische variabelen.

In het eerste geval inderdaad E(V,T). Op de tweede regel staat dan als V en T een beetje veranderen (resp dV en dT) kun je de verandering van E (dE dus) bepalen door de afgeleiden van E naar V en T resp met dV en dT te vermenigvuldigen. Overigens betekent dit waarschijnlijk dat mijn eerste antwoord niet klopt.

Dus b.v. (dE/dT)V*dT is de afgeleide van E naar T vermenigvuldiged met dT. Dit is dus de hoeveelheid die E verandert als alleen T een kleine hoeveelheid (dT) verandert. De V geeft aan de je E differentieert bij constante V. Dat is verwarrend. Maar E kan ook b.v. een functie van p en T zijn. Dan krijg je andere afgeleiden.

Eigenlijk staat er dus nog niet zoveel. Pas als je gaat vertellen wat die afgeleide is wordt het wat. B.v. (dE/dV)T = p (als ik mij niet vergis).

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2007 - 15:28

Dankuwel, dit is perfect wat ik zocht :(.

B.v. (dE/dV)T = p (als ik mij niet vergis).

Slechts als de specifieke warmtecapaciteit bij gelijke druk gelijk is aan die van bij gelijk volume zal LaTeX volgens mij.

Veranderd door Rov, 25 april 2007 - 15:36

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures