Thermodynamica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Thermodynamica

Ik snap de stap niet die men maakt...
\(dE = dQ + d W\)
(1ste wet)
\(dE = \left( \frac{ \partial E}{ \partial V} \right)_T dV + \left( \frac{ \partial E}{\partial T} \right)_V dT\)

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: Thermodynamica

Tja. Dat is altijd even ophalen.

Het hele verhaal kan ik ook niet zo vertellen.

In ieder geval staat op de tweede regel de arbeid (dW) uitgewerkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Thermodynamica

Nu ik weer een stuk verder ben in de cursus heb ik gemerkt dat men dit laatste vaker doet. (Men zegt bijvoorbeeld ook een keer dat
\(dV = \left( \frac{ \partial V}{ \partial T} \right)_p dT + \left( \frac{ \partial V}{\partial p} \right)_T dp\)


Volgens mij gaat het in de tweede regel over een energie functie E die afhankelijk is van temperatuur en volume, dus
\(\mbox{ E = E(}V,T)\)
en werkt men dit dan uit. Ik zie echter niet hoe, of wat men gebruikt?

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: Thermodynamica

Ja, dit gebeurt inderdaad vaker. Heel vaak zelfs. Het gaat hier om toestandsfuncties. D.w.z. functies die bepaald worden door een klein aantal macroscopische variabelen.

In het eerste geval inderdaad E(V,T). Op de tweede regel staat dan als V en T een beetje veranderen (resp dV en dT) kun je de verandering van E (dE dus) bepalen door de afgeleiden van E naar V en T resp met dV en dT te vermenigvuldigen. Overigens betekent dit waarschijnlijk dat mijn eerste antwoord niet klopt.

Dus b.v. (dE/dT)V*dT is de afgeleide van E naar T vermenigvuldiged met dT. Dit is dus de hoeveelheid die E verandert als alleen T een kleine hoeveelheid (dT) verandert. De V geeft aan de je E differentieert bij constante V. Dat is verwarrend. Maar E kan ook b.v. een functie van p en T zijn. Dan krijg je andere afgeleiden.

Eigenlijk staat er dus nog niet zoveel. Pas als je gaat vertellen wat die afgeleide is wordt het wat. B.v. (dE/dV)T = p (als ik mij niet vergis).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Thermodynamica

Dankuwel, dit is perfect wat ik zocht :( .
B.v. (dE/dV)T = p (als ik mij niet vergis).
Slechts als de specifieke warmtecapaciteit bij gelijke druk gelijk is aan die van bij gelijk volume zal
\(\left( \frac{ \partial E}{\partial V} \right)_T= -p\)
volgens mij.

Reageer