Quasars

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 2

Quasars

Laatst heb ik mijn PWS ingeleverd, en deze ging over Quasars. Hoewel ik vele mysteries van deze objecten heb kunnen verklaren, bleef de hoofdvraag uiteindelijk toch een mysterie...

Hoe kan een object op zo een afstand nog zo veel licht geven?

Even voor de mensen die niet weten wat een Quasar is... Quasars zijn objecten die miljarden lichtjaren van ons verwijderd zijn(De verste is wel 13,2 Miljard lichtjaar van ons verwijderd). Wetenschappers hebben berekent dat om op zo een afstand gezien te moeten worden(Met een gewone 15 mm kijker!), moet een object even fel stralen als honderden sterrenstelsels, allen met miljarden sterren. Toch zijn Quasars slechts een lichtmaand klein... Bovendien zo een object dat zeer dicht op elkaar gevormt zou zijn niet in een korte tijd gevormt kunnen worden, 13,2 miljard lichtjaar betekend ook dat het 13,2 miljard jaar geleden gebeurt is...

(Wie overigens meer over dit onderwerp wilt weten, moet mij een prive bericht versturen, ik kan je een gedeelte van mijn PWS opsturen)

Mijn uiteindelijke conclusie is ook geworden:

... We zouden ook erg stom zijn als we beweerden alles wat er over de fysica te weten valt, wisten...

Maar... Misschien dat jullie een andere oplossing weten?

In ieder geval bedankt!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: Quasars

Inderdaad, de meningen over wat quasars precies zijn en wat de fysische werking van zo'n object is, zijn nogal verdeeld. Sommige wetenschappers menen dat de afstandsbepalingen incorrect zijn en dat quasars uiteindelijk veel dichterbij blijken te staan. Voor zover ik weet is deze groep echter in de minderheid.

De meest geaccepteerde theorie is dat quasars het gevolg zijn van supermassieve zwarte gaten. Wanneer materie in een supermassief zwart gat valt, komt daar erg veel energie bij vrij. Deze energie wordt uitgestraald en dat nemen wij waar als een quasar.
All men by nature desire knowledge - Aristotoles

Reageer