Springen naar inhoud

[optica]lenzencombinatie en focuspoint zoeken

• Log in om te kunnen reageren

Lathander

Lathander

• >1k berichten
  • 2501 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2007 - 18:35

Ik moet een opgave oplossen.
"Om de beeldfocus van een negatieve lens experimenteel te bepalen kunnen we de volgende techniek toepassen.
Van een voorwerp op 40,0 cm links van een positieve lens met focus 15,0 cm wordt een reŽel beeld gevormd. We plaatsen een negatieve lens 15,0 cm rechts van de positieve lens. We stellen vast dat er nu een reŽel beeld wordt gevormd op 22,5 cm rechts van de negatieve lens. Bereken de focus van de negatieve lens en maak de constructie."

Mijn berekeningen zijn de volgende:
LaTeX

LaTeX

waaruit volgt: LaTeX

Met de negatieve lens erbij, krijg ik:

LaTeX

LaTeX

waaruit volgt:LaTeX

Nu vraag ik mij sterk af of dit klopt.

De constructie lukt me om de een of andere reden niet, maar ik denk niet dat DAT zo makkelijk hier kan uitgelegd worden. Ik gebruik de regels uit mijn cursus, maar de tekening komt niet uit.

De afwijking is zeer klein, maar toch nog incorrect

Veranderd door Evil Lathander, 25 april 2007 - 18:39

"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44894 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 april 2007 - 19:01

Met de negatieve lens erbij, krijg ik:

LaTeX

waaruit volgt:LaTeX

scheelt dat?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Lathander

Lathander

• >1k berichten
  • 2501 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2007 - 19:56

Dan zou het niet 24-15 maar 15-24 moeten zijn...

Ik denk dat ik snap waarom, maar ik zie het niet echt... is het gewoon defenitie dat men de afstand tot de lens aftrekt van de afstand tot het gevormde beeld(gevormd door de vorige lens).

Dan wordt de focus van de negatieve lens op de ligging van de positieve en 15 cm naar rechts van de negatieve verplaatst... dat ga ik even uittekenen

Veranderd door Evil Lathander, 25 april 2007 - 19:58

"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44894 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 april 2007 - 21:48

Ik denk dat ik snap waarom, maar ik zie het niet echt... is het gewoon defenitie dat men de afstand tot de lens aftrekt van de afstand tot het gevormde beeld(gevormd door de vorige lens).

Nee, het is gewoon definitie dat voor die lenzenformule 1/f = 1/v + 1/b het voorwerp vůůr en het beeld Šchter de lens horen te staan. Zodra dat niet het geval is wordt ťťn van beide afstanden negatief, en daarmee kom je vanzelf op een negatieve brandpuntsafstand ofwel een negatieve, holle lens. (daarom heet zo'n lens ook negatief trouwens)
Het voorwerp (dwz dat beeld van die positieve lens) staat aan de "verkeerde" kant van je lens, en dus wordt de voorwerpsafstand tot je holle lens negatief.

Veranderd door Jan van de Velde, 25 april 2007 - 21:49

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures