Hoe werkt een hoogtemeter?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 7

Hoe werkt een hoogtemeter?

Ik vraag me al een tijdje af hoe een hoogtemeter werkt in een vliegtuig.

Uiteraard heb ik wat onderzoek gedaan en weet ik dat dit doormiddel van de luchtdruk gemeten wordt.

Blijkbaar kun je hiermee nauwkeurig meten.

Ik kan me zo voorstellen dat een piloot op de grond op de hoogtemeter een offset instelt.

Dus hij kijkt op een kaart op welke hoogte hij op dat moment zit en stelt dat in op de hoogtemeter (denk ik)

Zodoende weet hij overal tijdens het vliegen de hoogte.

Echter weten we allemaal dat er hoge en lage drukgebieden bestaan, wat nu als een vliegtuig van een hoog naar laag gebied gaat? Dan klopt je meter niet meer

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Hoe werkt een hoogtemeter?

Ik heb even wat gebrainstormd en dit is het meest logische wat ik kon vinden.

Waar er een andere luchtdruk is, is er ook een andere massadichtheid van de lucht.
\(p = \rho gh \Rightarrow h = \frac{p}{\rho g}\)
Je hoeft dus alleen de luchtdruk en de massadichtheid te weten. Geen idee hoe men dat laatste in praktijk brengt.

Berichten: 12.262

Re: Hoe werkt een hoogtemeter?

Massadichtheid?

Ik neem aan dat dat zoiets is als soortelijk gewicht, een of ander getal in kg/m3 in ieder geval. Probleem bij gassen is dat de hoeveelheid massa per m3 (idealiter) evenredig is met de druk, ik denk dat zoiets lastig los van elkaar te meten is.

Verschillen tussen hoge en lage drukgebieden zouden afwijkingen geven in de orde van 100 meter, vervelend als je op het instrument moet vertrouwen. Maar vliegvelden zenden weerrapporten uit, waarin ook de locale druk op zeenivo wordt doorgegeven - daarmee is vervolgens compensatie van druk naar werkelijke hoogte ter plaatse mogelijk.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Hoe werkt een hoogtemeter?

Kun je je hoogte ook met GPS bepalen? Wanneer je de afstand tussen jou en minstens vier satellieten weet, dan weet je de (x,y,z)-coordinaat van waar je bent.

Berichten: 7

Re: Hoe werkt een hoogtemeter?

Kun je je hoogte ook met GPS bepalen? Wanneer je de afstand tussen jou en minstens vier satellieten weet, dan weet je de (x,y,z)-coordinaat van waar je bent.


Ja dit kan, maar dan heb je de waarde vanaf NAP bijv. Dus weet je nog niet exact of je vliegtuig nu 1 meter of 20 meter boven een berg is

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Hoe werkt een hoogtemeter?

Een hoogtemeter is gewoon een simpele luchtdrukmeter. Hij heeft 1 knop waarmee je de luchtdruk op plaatselijk zeeniveau kan indraaien. Als je dit dus doet lees je op die ene plaats de ware hoogte af. Op de meeste andere plekken op de wereld geeft je meter dan dus foutief aan.

Maar:

Voor een vliegtuig is het in de meeste situaties niet belangrijk wat zijn ware hoogte is. Wat belangrijk is is wat is mijn hoogte ten opzichte van andere vliegtuigen. Daarom stel je je hoogte meter tijdens de gehele vlucht boven de ongeveer 3km (deze hoogte verschilt per dag en per vliegveld) op een uitgangs druk van 1013,25. Omdat al het verkeer om je heen dit ook doet weet iedereen van elkaar de relatieve hoogte. Zo hoef je niet continu de uitgangsdruk van de hoogte meter bij te stellen en vlieg je dus eigenlijk niet op een ware hoogte, maar op een ware druk. Vlieg je door een laag druk gebied zal je dus ook lager hangen terwijl je meter het zelfde aan geeft.

Enige moment waarop je als vlieger moet gaan omreken is als je over hoog terrein vliegt. Als er door bijvoorbeeld cabinedruk verlies een daling ingezet moet worden richting de 3km hoogte en je ziet op de kaart dat er bergen zijn van 5 km hoog, wil je toch weten hoeveel dat dan is op jouw hoogtemeter. Boven bergachtig gebied worden dus continu weerberichten van omliggende velden opgevraagd zodat je middels de locale luchttemperatuur en druk kunt uitrekenen wat de plaatselijke fout is van je hoogtemeter.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Hoe werkt een hoogtemeter?

Ja dit kan, maar dan heb je de waarde vanaf NAP bijv. Dus weet je nog niet exact of je vliegtuig nu 1 meter of 20 meter boven een berg is


Je kunt toch ook heel makkelijk de (x,y,z)-coordinaten van de aarde in een computer zetten, of denk ik nu te simpel? Dan weet je in een fractie van een seconde ook gelijk je hoogte t.o.v. aarde.

Berichten: 7

Re: Hoe werkt een hoogtemeter?

Ja dit kan, maar dan heb je de waarde vanaf NAP bijv. Dus weet je nog niet exact of je vliegtuig nu 1 meter of 20 meter boven een berg is
Is zo'n foutieve hoogtewaarde dan niet lastig bij landen?

Ik weet niet in hoeverre jij in dit wereldje zit, maar ben benieuwd of je weet of Flight-level hier ook mee te maken heeft?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Hoe werkt een hoogtemeter?

spruce schreef:Is zo'n foutieve hoogtewaarde dan niet lastig bij landen?

Ik weet niet in hoeverre jij in dit wereldje zit, maar ben benieuwd of je weet of Flight-level hier ook mee te maken heeft?
Zoals ik al schreef, de 1013,25 zet je er pas in boven de ongeveer 3km. Daaronder gebruik je de QNH van het veld waarvandaan je vertrekt of waar je wilt landen (QNH is de luchtdruk die er op het veld zou zijn als deze exact op zeeniveau zou hebben gelegen). Op deze manier geeft een hoogte meter van een vliegtuig dat bv op schiphol op het beton staat een hoogte van -11ft.

De hoogte wwaarop je van standaart altimiter naar QNH gaat (en omgekeerd bij vertrek) wordt het transition level/altitude genoemd. Boven de transition altitude spreek je in de luchtvaart ook niet meer over hoogtes zoals bv 3000ft, maar over levels zoals flightlevel 030 (3000ft met QNH= fl030 met hoogtemeter op 1013,25)

De GPS hoogte kan wel zichtbaar gemaakt worden in een modern vliegtuig, maar er zijn niet veel toepassingen voor.

Berichten: 7

Re: Hoe werkt een hoogtemeter?

Zeer interessant om te weten.

Weet je dit uit eigen ervaring? of heb je dit van internet?

Zoja, welke pagina is dat geweest?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Hoe werkt een hoogtemeter?

Ik heb geen internetpagina voor je, maar die zijn er ongetwijfeld genoeg.

Google eens op QNH+transition level en er komt van alles naar boven.

Reageer