Onnodig veel kankerverwekkende stoffen in snacks

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Onnodig veel kankerverwekkende stoffen in snacks

Consumenten die regelmatig chips, koek en patat eten, krijgen een onnodige hoeveelheid kankerverwekkende stoffen binnen. De oorzaak daarvan is de stof acrylamide.

Lees meer ... Nu
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Onnodig veel kankerverwekkende stoffen in snacks

Euh, mischien stomme opmerking. Maar zou het niet verboden moeten zijn om kankerverwekkend materiaal in snacks te verwerken?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Onnodig veel kankerverwekkende stoffen in snacks

laatste jaren heb ik daar wel echt veel van gegeten. :(
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 12.262

Re: Onnodig veel kankerverwekkende stoffen in snacks

Acrylamide is in dit verband wel eens vaker in het nieuws geweest, ik meen vooral in de VS, maar daar is er blijkbaar inmiddels iets aan gedaan.
Maar zou het niet verboden moeten zijn om kankerverwekkend materiaal in snacks te verwerken?
Dat is ook vast wel verboden, als je het er als zodanig aan toevoegt. Maar acrylamide ontstaat als gevolg van het bakken van zetmeelrijke producten... dat kun je nauwelijks toevoegen noemen. Het is ook niets nieuws, dat bij bakken en braden zowel smakelijke als ongezonde (potentieel zelfs kankerverwekkende) verbindingen ontstaan is al heel lang bekend. De aandacht ervoor is nieuws, het proces op zich gebeurde al toen de mens ze eerste patatje bakte.
Victory through technology

Re: Onnodig veel kankerverwekkende stoffen in snacks

Ik dacht dat dit al lang geweten was en dat dit slechts gold bij bakken vanaf 180°C?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Onnodig veel kankerverwekkende stoffen in snacks

ik weet het niet, maar misschien is het handig om bij wikpedia naar externe links te kijken:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Acrylamide
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 12.262

Re: Onnodig veel kankerverwekkende stoffen in snacks

Meer informatie is altijd leuk natuurlijk!

Maar ik zou zeggen: geen reden tot paniek, het is iets dat eigenlijk altijd al in voedsel heeft gezeten, geen nieuwe carcinogene toevoeging of iets in die geest.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: Onnodig veel kankerverwekkende stoffen in snacks

Ik heb de indruk dat dit verhaal opgaat voor bijna elk bewerkt voedsel product dat we eten. Waarschijnlijk geldt het ook voor tal van medicijnen die we gebruiken. Aan water kan je stoffen toevoegen die goed zijn voor je gebit. Je krijgt sterkere tanden, de kans op hart- en vaataandoeningen neemt echter toe. Bij plaspillen om de bloeddruk te verlagen, zie je soms nadat een middel 20 jaar in roulatie is, dat in de bijsluiter plotseling staat dat het middel kankerverwekkend kan zijn. (voorbeeld: hygroton).

Berichten: 12.262

Re: Onnodig veel kankerverwekkende stoffen in snacks

Bij medicijnen is het natuurlijk mogelijk dat zo'n bijwerking zelden voorkomt en daarom pas na een lange periode ontdekt wordt... wellicht hetzelfde verhaal bij fluorideren van kraanwater (al heb ik er nooit van gehoord dat dat voor hartfalen zorgt).

Ik denk dat het nogal ver gaat te stellen dat bewerkt voedsel altijd ongezond is... bovendien zijn juist bewerkingen die we als tamelijk 'natuurlijk' ervaren gevaarlijk: frituren, maar bijv ook roosteren boven open vuur (bbq) kan ervoor zorgen dat er carcinogene verbindingen ontstaan. Vaak is dat proces echter onlosmakelijk verbonden aan het proces waarbij een aangename smaak ontstaat, dus dan wordt het kiezen tussen smakelijk of gezond (maarja, das wel vaker zo...)
Victory through technology

Reageer