Verband tussen de polarisatie en de polarisatieladingsdichtheid

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 10

Verband tussen de polarisatie en de polarisatieladingsdichtheid

Ik weet dat beide aan elkaar gelijk zijn!! Maar wat is de redenering hier achter of omwille van welk feit is dit zo?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.571

Re: Verband tussen de polarisatie en de polarisatieladingsdichtheid

Bij deze een afbeelding.

Weer niet gelukt. Kan iemand mij uitleggen hoe ik een afbeelding in een bericht moet plaatsen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Verband tussen de polarisatie en de polarisatieladingsdichtheid

Host de afbeelding op een site (zoals www.imageshack.us ), zet de link tussen [ img ] en [ /img] (zonder spaties dan) en de afbeelding verschijnt.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Verband tussen de polarisatie en de polarisatieladingsdichtheid

In plaats van een afbeelding, wat meer uitleg is ook gewenst, ik weet niet eens of het over polarisatie van licht of ionen gaat. Of wat dan ook.

Berichten: 10

Re: Verband tussen de polarisatie en de polarisatieladingsdichtheid

De polarisatie van elektronen in een dielektricum

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.571

Re: Verband tussen de polarisatie en de polarisatieladingsdichtheid

Het moet mogelijk zijn met de knoppen ''bladeren'' en ''opload'' en ''Beheer bijlagen(0)'' een afbeelding in te voegen. Zou iemand hier een minicursus voor willen schrijven.?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Verband tussen de polarisatie en de polarisatieladingsdichtheid

je vraag is nu wat duidelijker, maar ik heb eerst uw definities elders moeten opzoeken. Omdat niet overal hetzelfde wordt bedoeld, en omdat deze materie voor sommigen reeds lang terug werd gezien, kan je best even schetsen met welke structuur je bezig bent, wat wat is, etc. Heel wat handiger voor mensen die de vraag beantwoorden.

Beschouw voor de eenvoud een rechthoekig diëlectricum. stel A de oppervlakte van je diëlectricum, d de dikte
\(\sigma\)
de polarisatieladingsdichtheid. De polarisatie is het dipoolmoment gedeeld door het volume, of:
\(\frac{A\cdot \sigma\cdot d}{A\cdot d}\)
, vermits
\(A\cdot \sigma\)
de totale lading op het oppervlak is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.571

Re: Verband tussen de polarisatie en de polarisatieladingsdichtheid

Bij dit bericht hoort ook een afbeelding , maar die komt later (als ik weet hoe dat moet).

Als een dielektrikum wordt geplaatst in een elektrisch veld, dan worden alle atomen gepolariseerd.

Stel: Het dielektrisch materiaal bestaat uit 1 soort atomen (= element) met atoomnummer Z en bevat N atomen per kubieke meter.

In een homogeen elektrisch veld zal het centrum van de elektronenwolk van elk atoom zich over een afstand a verplaatsen t.o.v. de kern in een richting tegengesteld aan de richting van het elektr. veld.Elk atoom krijgt nu een elektr. dipoolmoment met grootte Z.e.a in de richting van het veld.

Deze verplaatsing van de elektronenwolken leidt tot het ontstaan van oppervlakteladingen op het oppervlak van het dielektrum.

Dus aan de ene kant van het dielektrikum ontstaat een positieve oppervlakteladingsdichtheid, en aan de andere kant een negatieve opp. ladings dichtheid

Als je je een klein volumeelement voorsteld in de vorm van een kubus, en deze kubus bevind zich in het dieelektrikum zonder dat dit gepolariseerd is, dan zal dit element heel veel atomen bevatten, en de gemiddelde lading van dit element is nul. Als er een elektrisch veld wordt ingeschakeld , wijzend van links naar rechts, dan zal elk atoom worden gepolariseerd, en alle elektronenwolken bewegen over een afstand a naar links .( de kernen blijven op hun plaats).

Als je dan de 2 zijden van de kubus bekijkt , die loodrecht op de elektr. veldrichting staan, dan zal door de linker zijde van de kubus evenveel negatieve lading naar buiten treden , als dat er door de rechterzijde negatieve lading naar binnen treedt. Met als resultaat: de kleine kubus blijft elektrisch gezien neutraal.

Laten we even aannemen dat het dielektrikum een rechthoekig blok is en het veld is van links naar rechts gericht. Het blok heeft nu 2 kanten waar het veld loodrecht opstaat. Noem de linker kopse kant van het blok Zijde A en de rechter kopse kant van het blok zijde B . Laten we de kleine kubus zijden geven met oppervlak = Delta(A) . Plaats nu de kleine kubus zodanig, dat 1 van de zijden van de kleine kubus samenvalt met zijde B van het blok. Als je nu het elektrisch veld weer inschakeld, dan krijg je weer dat de elektronenwolken over een afstand a naar links bewegen, en zal door de linker zijde van de kleine kubus een hoeveelheid negatieve lading treden van rechts naar links, dus er verdwijnt negatieve lading uit de kubus.

Normaal gesproken zou nu dezelfde hoeveelheid lading weer binnentreden aan de rechterkant. Maar dit is nu niet het geval. Het volume van negatieve lading wat aan de linker zijde naar buiten treedt, is gelijk aan:
\(a.\Delta A\)
En de volumeladingsdichtheid van de elektronen is gelijk aan:
\(-N.Z.e\)
De negatieve lading die door de linker zijde van de kleine kubus is getreden ,is gelijk aan:
\(-N.Z.e.a.\Delta A\)
Aan het oppervlak van de kleine kubus aan de rechterkant is deze lading verdwenen, en wat dus aan oppervlaktelading achterblijft isook gelijk aan:
\(.N.Z.e.a.\Delta A \)
Als je dit deelt door Delta A , dan krijg je de oppervlakteladingsdichtheid. ( dus de lading per 1 vierkante meter).
\(\sigma_{p}=N.Z.e.a\)
Nu is: Z.e.a gelijk aan het elektr. dipoolmoment van 1 atoom. Dit is een vector met:
\(\vec{p}=Z.e.\vec{a}\)
met a is de vector die wijst van de min Z.e lading naar de plus Z.e lading .

Dus:
\(\sigma_{p}=N.\vec{p}\)
Je kunt van sigma p ook een vector maken door de grootte van sigma p te vermenigvuldigen met een eenheidsnormaalvector die loodrecht op het oppervlak staat.

Nu is:
\(\vec{P}=N.\vec{p}\)
Dus vector P is het elektr. dipoolmoment per eenheid van volume.
\(\sigma_{p}.\Delta A= N.\vec{p}.\Delta \vec{A}\)
\(\sigma_{p}.\Delta A= \vec{P}.\Delta \vec{A}\)
\(\vec{P}=N.\vec{p}=\sigma _{p} .\vec{n}\)
Dus de grootte van de polarisatievector P is gelijk aan de oppervlakteladingsdichtheid (sigma-p)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Verband tussen de polarisatie en de polarisatieladingsdichtheid

Wat heb je al geprobeerd met je afbeelding? Wat voor een bestand is het?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.571

Re: Verband tussen de polarisatie en de polarisatieladingsdichtheid

Het is een Gif bestand en kleiner dan 1Mb.

Als ik op de knop bladeren druk, dan kan ik het bestand selecteren en openen.

Dan druk ik op de knop upload , en dan zie ik een klokje lopen.

Als dit klaar is, dan zou bij de knop ''beheer bijlagen(0) '' nu '' beheer bijlagen(1) moeten staan, maar dat gebeurt dus niet.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.571

Re: Verband tussen de polarisatie en de polarisatieladingsdichtheid

[attachment=116:scan0001.jpg]

Ik geloof dat het nu gelukt is.

Reageer