Hoeveel mogelijkheden? ( telproblemen )

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

Hoeveel mogelijkheden? ( telproblemen )

Hoi iedereen,

ik geraak aan een bepaalde vraag niet uit ... enige hulp zou welkom zijn :-)

Tijdens een sportkamp waaraan 20 personen deelnemen worden 4 sporten aangeboden. Hoeveel mogelijkheden zijn er in totaal wanneer elke deelnemer minstens één sport beoefent?

De oplossing zou 3.325*10^23 moeten zijn, maar ik kom steeds een ander getal uit, omdat ik niet goed weet hoe ik die "minstens één" in mijn formule moet inpassen ... ik heb gewerkt met de herhalingsvariantie V = n^p, met n = 4 en p = 20 ...

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Hoeveel mogelijkheden? ( telproblemen )

Het handigst lijkt me om te beginnen met het bekijken van het aantal manieren waarop een persoon minstens 1 van de vier sporten kan doen. Dat betekent natuurlijk, dat die persoon 1, 2, 3 of 4 sporten doet. De volgende som geeft het aantal mogelijke combinaties van sporten voor een persoon:
\( N_{1\ persoon} = \left( \startmatrix 4 \\ 1 \endmatrix \right) + \left( \startmatrix 4 \\ 2 \endmatrix \right) + \left( \startmatrix 4 \\ 3 \endmatrix \right) + \left( \startmatrix 4 \\ 4 \endmatrix \right) = 4 + 6 + 4 + 1 = 15\)
Dus het aantal manieren waarop die persoon een van de vier sporten kan doen plus het aantal manieren waarop hij twee van de vier sporten kan doen, etc. Dit getal geldt telkens opnieuw voor elke deelnemer van het sportkamp, dus de totale oplossing wordt dan:
\(N_{iedereen} = 15^{20} \approx 3.325 \cdot 10^{23}\)
P.S. Weet iemand hoe je netjes '4 boven 2' doet in LaTeX? ik heb nu \beginmatrix en \endmatrix gebruikt in combinatie met \left( en \right), maar zo worden de haakjes te wijd. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Hoeveel mogelijkheden? ( telproblemen )

P.S. Weet iemand hoe je netjes '4 boven 2' doet in LaTeX? ik heb nu \beginmatrix en \endmatrix gebruikt in combinatie met \left( en \right), maar zo worden de haakjes te wijd. :D
{4 \choose 2} =>
\({4 \choose 2}\)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 14

Re: Hoeveel mogelijkheden? ( telproblemen )

bedankt voor je hulp :-); kdacht al iets met die "1,2,3,4", maar ik had geen idee op welke manier ik al de gegevens moest samen krijgen

Reageer