Vreemde constatering bij mijn browser ie7 ivm tabbladen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3.165

Vreemde constatering bij mijn browser ie7 ivm tabbladen

Kijk eens bij deze website: http://www.runnersweb.nl/runnersweb/show/id=1877#top

Als ik hier mijn muispijltje op de 'veldloop'-link zet en ik druk op mijn scroll-knop dan opent mijn browser, zoals het hoort, een nieuw tabblad. Echter, mijn browser opent niet de pagina die onder de link zit maar opent exact dezelfde pagina.

Hetzelfde gebeurt wanneer ik de linker ctrl-knop indruk en op mijn linker muisknop druk wanneer het muispijlte op de 'veldloop'-link staat.

Als ik daarentegen gewoon enkel op de linker muisknop druk wanneer mijn muispijltje hierop staat dan opent mijn browser wel de link.

Dit zie je op meerdere pagina's van deze website met meerdere links die op die pagina staan.

Wat is de verklaring hiervoor?
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Vreemde constatering bij mijn browser ie7 ivm tabbladen

het is geen gewone link naar een nieuwe pagina.

Code: Selecteer alles

<a href="#top" onclick="top.location='/runnersweb/show/id=13623'; return false;" class="a">Veldlopen</a>
Ik weet niet exact wat IE7 met deze javascript doet.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Vreemde constatering bij mijn browser ie7 ivm tabbladen

dit ligt aan je browser
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 3.165

Re: Vreemde constatering bij mijn browser ie7 ivm tabbladen

dit ligt aan je browser
Ok, maar wat is dan het probleem bij IE7?

Heeft Firefox dit probleem ook?

Op dit moment heb ik het niet geïnstalleerd staan op mijn computer dus als iemand die wel Firefox heeft dat eens zou willen uitproberen... :wink:

Bij Firefox kan je de broncode bekijken en de reden achterhalen. . Ik vermoed dat Firefox ook dit probleem zal hebben omdat IE die tabbladenfunctie gecopiëerd heeft van Firefox.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Vreemde constatering bij mijn browser ie7 ivm tabbladen

ai, idd firefox heeft dit ooit, dan zou het toch aan de website kunnen liggen want voor de rest doet firefox en IE dit juist
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4

Re: Vreemde constatering bij mijn browser ie7 ivm tabbladen

Dit hoort zo.

OnClick events worden alleen uitgevoerd bij een volledige klik, d.w.z. dat je de muisknop in moet drukken en weer los moet laten op één plek.

De linkermuisknop is in de meeste (en misschien wel alle) browsers de enige knop waarmee dat kan.

Je kan bijvoorbeeld niet met je rechtermuisknop op de link klikken en dan ervoor kiezen om de link in een nieuw tabblad te openen, want dan wordt OnClick niet uitgevoerd. Als je er met je muiswiel op klikt, wordt er een nieuw tabblad geopend zodra je je muiswiel indrukt, dit is geen volledige klik en OnClick wordt dus niet uitgevoerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Vreemde constatering bij mijn browser ie7 ivm tabbladen

qrnlk schreef:het is geen gewone link naar een nieuwe pagina.

Code: Selecteer alles

<a href="#top" onclick="top.location='/runnersweb/show/id=13623'; return false;" class="a">Veldlopen</a>
Ik weet niet exact wat IE7 met deze javascript doet.
Gewoon de pagina (blablabla)/runnersweb/show/id=13623 openen (Geldt dus alleen bij een volledige (linker) muisklik). Ik vraag me alleen af wat dat 'return false' hier precies doet?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Vreemde constatering bij mijn browser ie7 ivm tabbladen

Return false voorkomt de default actie (het volgen van de link).

http://www.quirksmode.org/js/events_early.html

eerst wordt de onClick actie uitgevoerd en daarna de default actie. Door echter false te geven wordt dit onderbrokken.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 3.165

Re: Vreemde constatering bij mijn browser ie7 ivm tabbladen

Return false voorkomt de default actie (het volgen van de link).
Waarom zou de programmeur dat willen? :( ??:

Het is toch juist de bedoeling dat de link geopend word?
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 4

Re: Vreemde constatering bij mijn browser ie7 ivm tabbladen

albert davinci schreef:Waarom zou de programmeur dat willen? :( ??:

Het is toch juist de bedoeling dat de link geopend word?
Ja, maar er zijn 2 links:

Code: Selecteer alles

<a href="#top" onclick="top.location='/runnersweb/show/id=13623'; return false;" class="a">Veldlopen</a>
De ene wijst naar "#top", de andere naar "/runnersweb/show/id=13623".

Als je met je linkermuisknop op die link klikt wordt eerst het OnClick event (ga naar "/runnersweb/show/id=13623") uitgevoerd en daarna de default actie (ga naar "#top").

Het is de bedoeling dat je naar "/runnersweb/show/id=13623" gaat en niet naar "#top", dus moet het uitvoeren van die acties stoppen vóór je browser de default actie uit kan voeren, maar nadat je naar "/runnersweb/show/id=13623" bent gestuurd, hierom staat er "return false;" achter "top.location='/runnersweb/show/id=13623';".

Meer hierover kan je lezen op de pagina die qrnlk gepost heeft.

Reageer