Springen naar inhoud

[mechanica]-[ht], kinematica en dynamica

• Log in om te kunnen reageren

SPDF

SPDF

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 april 2007 - 10:51

Als opgave had ik volgende vragen gekregen.

1. Bij een eenparige cirkelvormige beweging is de versnelling:

a: Ik weet het niet
b: rakend aan de baan
c: nul
d: loodrecht op de snelheid

volgens mij rakend aan de baan.

2Een kleine bal wordt weggeworpen vanuit het punt A, onder een hoek alfa van 68 graden. Het raam bevindt zich op een hoogte, H1, van 6 meter boven het punt A. Het raam heeft een hoogte, H2 van 0.5m. De horizontale afstand, X, van het punt A tot het raam bedraagt 6 meter.

Bereken de minimale snelheid, in meter/secontde, die nodig is om de bal juist door het venster in de muur te werpen.

Als uitkomt had ik 11.92m/s gevonden maar ben niet zeker van dit antwoord.

3. Een man, met een massa van 79kg, staat op een kar waarvan de massa 263kg bedraagt. Op die kar bevinden zich ook 4 kisten, met elk een massa van 36kg. De man gooit de kisten, 1 voor 1 en in dezelfde richting, van de kar. De kisten hebben op het ogenblik dat ze de kar verlaten hebben een snelheid ten opzichte van de kar van 3 m/s.

Als uitkomt had ik 1.03m/s gevonden maar ben hier niet erg zeker van.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 april 2007 - 10:59

1. De enige versnelling die er is is een tangentiele versnelling, en die is rakend aan de baan. Dus inderdaad b.

2. Geef je berekening eens als je niet zeker bent.

3. Wat is de vraag?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44819 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 april 2007 - 12:07

1. De enige versnelling die er is is een tangentiele versnelling, en die is rakend aan de baan. Dus inderdaad b.

Is dit geen misverstand? de versnelling is toch naar het middelpunt van de cirkel gericht, en daarmee loodrecht op de baan?

2. Geef je berekening eens als je niet zeker bent.
3. Wat is de vraag?

mee eens.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 april 2007 - 12:27

Inderdaad Jan, ik was er even niet bij. Er is net geen tangentiele versnelling, alleen een radieele, en die is naar het centrum gericht, dus d.

Ben01

Ben01

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 april 2007 - 15:15

2Een kleine bal wordt weggeworpen vanuit het punt A, onder een hoek alfa van 68 graden. Het raam bevindt zich op een hoogte, H1, van 6 meter boven het punt A. Het raam heeft een hoogte, H2 van 0.5m. De horizontale afstand, X, van het punt A tot het raam bedraagt 6 meter.

Ik heb zelf ook wat zitten rekenen, maar het is te lang geleden voor mij. Dus, in plaats daarvan heb ik met de GRM gechecked door het de situatie te laten tekenen. Je antwoord klopt wel, maar probeer toch nog je berekeningen te laten zien om zeker te weten dat het geen toeval was.
''Religion is the worship by man of a creator for bestowing his existence. But, man is nothing but the product of nature; so this gratitude is misdirected. If nature is so admirably able to control everything then we need no foreign agent. (de Sade)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures