Springen naar inhoud

Huis tuin en keuken stoommachine


  • Log in om te kunnen reageren

#1

leedburner

    leedburner


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 april 2007 - 13:42

Ik zal mijzelf eerst voorstellen:
Ik ben Rick Sleddens en ben 16 jaar en zit op het vwo.
Voor een project op school wil ik een stoommachine bouwen die aangedreven
wordt op hout dat brandt, hierop wil ik een dynamo van een fiets of auto opzetten.
is dit te doen of wordt dit veel te moeilijk?(ik kan lassen)
Hoe zou ik dit het beste aan kunnen gaan pakken?

MVG,
Rick

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

oscar2

    oscar2


  • >250 berichten
  • 271 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 april 2007 - 20:23

Beste Rick,

De simpelste manier om energie te krijgen uit stoom: Stoom uit een fluitketel (evt via een buisje) tegen een schoepenrad aan laten blazen. Met een beetje geluk geeft dag voldoende energie om geen gewichtje mee op te hijzen. Maar zeker niet genoeg om een dynamo te laten draaien. En natuurlijk is dit geen stoommachine. Je kunt het overigens we beschouwen als een voorloper van de stoomturbine.

Maar zelfs voor de simpelste stoommachine heb je al heel wat nodig. Het hart van de stoommachine is een zuiger. Daar blaas je de stoom in waadoor je de zuiger naar buiten duwt. Belangrijk hieraan zijn de (genoemde) stoominlaat en de uitlaat. Als de zuiger op het verste punt is moet de inlaat dicht en de uitlaat open. Daardoor verdwijnt de druk en kan de zuiger terugbewegen. Maar, dat gaat niet vanzelf. Dus om dit te laten werken heb je iets nodig dat de zuiger weer terugduwt. Dat kan wel simpel. B.v. door de zuiger vertikaal te zetten zodat hij door zijn gewicht weer naar beneden zakt. Maar gebruikelijker is dat je de zuiger aan een as bevestigt zodat die gaat draaien (dat heb je sowieso nodig als je een dynamo wilt aandrijven). Aan die as komt dan weer een vliegwiel. En die moet uiteindelijk de beweging van de zuiger in stand houden.

Maar je bent er nog niet. Je in- en uitlaatklep moeten nog bediend worden. De inlaat moet openstaan tijdens de heenwaartese beweging van de zuiger en de uitlaatklep tijdens de terugwaartse beweging. Het hoeft niet perse een klep te zijn. Je kunt ook een slang nemen (die dan wel tegen stoom bestand moet zijn!) en die dichtdrukken. Dat kun je in eerste instantie zelfs met de hand doen (wel oppasen met de hitte). Maar uiteindelijk moeten de kleppen toch bediend worden met een nokkenas. Die heb je dus ook nog nodig!

Nou. Gaat het licht al een beetje schijnen? Het moeilijkste is denk ik om een zuiger te maken die voldoende dicht is om stoomdruk op te kunnen bouwen. Maar als dat lukt zul je er ook makkelijk aardig wat vermogen uitkrijgen.

Succes! Oscar

#3

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 april 2007 - 21:16

Beste Rick,

De simpelste manier om energie te krijgen uit stoom: Stoom uit een fluitketel (evt via een buisje) tegen een schoepenrad aan laten blazen. Met een beetje geluk geeft dag voldoende energie om geen gewichtje mee op te hijzen. Maar zeker niet genoeg om een dynamo te laten draaien. En natuurlijk is dit geen stoommachine. Je kunt het overigens we beschouwen als een voorloper van de stoomturbine.

Maar zelfs voor de simpelste stoommachine heb je al heel wat nodig. Het hart van de stoommachine is een zuiger. Daar blaas je de stoom in waadoor je de zuiger naar buiten duwt. Belangrijk hieraan zijn de (genoemde) stoominlaat en de uitlaat. Als de zuiger op het verste punt is moet de inlaat dicht en de uitlaat open. Daardoor verdwijnt de druk en kan de zuiger terugbewegen. Maar, dat gaat niet vanzelf. Dus om dit te laten werken heb je iets nodig dat de zuiger weer terugduwt. Dat kan wel simpel. B.v. door de zuiger vertikaal te zetten zodat hij door zijn gewicht weer naar beneden zakt. Maar gebruikelijker is dat je de zuiger aan een as bevestigt zodat die gaat draaien (dat heb je sowieso nodig als je een dynamo wilt aandrijven). Aan die as komt dan weer een vliegwiel. En die moet uiteindelijk de beweging van de zuiger in stand houden.

Maar je bent er nog niet. Je in- en uitlaatklep moeten nog bediend worden. De inlaat moet openstaan tijdens de heenwaartese beweging van de zuiger en de uitlaatklep tijdens de terugwaartse beweging. Het hoeft niet perse een klep te zijn. Je kunt ook een slang nemen (die dan wel tegen stoom bestand moet zijn!) en die dichtdrukken. Dat kun je in eerste instantie zelfs met de hand doen (wel oppasen met de hitte). Maar uiteindelijk moeten de kleppen toch bediend worden met een nokkenas. Die heb je dus ook nog nodig!

Nou. Gaat het licht al een beetje schijnen? Het moeilijkste is denk ik om een zuiger te maken die voldoende dicht is om stoomdruk op te kunnen bouwen. Maar als dat lukt zul je er ook makkelijk aardig wat vermogen uitkrijgen.

Succes! Oscar


Wanneer je echt een model wilt bouwen met zuiger erop en eraan kan je best een cilinderblok en zuiger van een bestaande motor gebruiken, wij hebben een tijdje geleden zelf een zuiger en cilinder gemaakt en ik kan je verzekeren dat het niet gemakkelijk is.
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

#4

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 27 april 2007 - 21:21

wikipedia
Zoeken op google met de termen werking stoommachine levert nog veel meer informatie op.

#5

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 april 2007 - 07:27

wikipedia
Zoeken op google met de termen werking stoommachine levert nog veel meer informatie op.


Voor de werking zou ik eerder op de engelse versie van Wikipedia kijken, deze is namelijk veel uitgebreider.
De werking van een stoommachine is geen probleem maar er zelf een maken is natuurlijk wel iets anders !!
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

#6

Paul Siemons

    Paul Siemons


  • >100 berichten
  • 193 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 april 2007 - 11:43

Voor bouwplannen: http://www.vth.de/sh.......59&sparte=2

of: http://www.webshop.n...?cPath=21_35_41

Mvg,

Paul Siemons

#7

oscar2

    oscar2


  • >250 berichten
  • 271 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 april 2007 - 11:08

Ja, er zitten een hoop kanten aan een stoommachine. Maar het meest essentiele lijkt mij toch de zuiger. Voor de rest vind je wel een oplossing. Desnoods provisorisch.

Een zuiger maken die voldoende dicht is en toch zonder al te veel weerstand beweegt lijkt mij inderaad behoorlijk moeilijk. Een zuiger uit een oude motor gebruiken is inderdaad een oplossing. Maar ja. Dat vind ik toch niet helemaal echt.

#8

Dragonfighter

    Dragonfighter


  • 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 april 2007 - 15:33

Het bouwen van een stoommachine is moeilijk omdat hier nogal wat bewegende delen inzitten. Zo moeten er kleppen en zuigers ingebouwd worden die nauw afdichten.

Als het niet per se met stoom hoeft ,zou je kunnen denken om een sterlingmotor te bouwen. Hiermee kun je ook met een vuurtje een dynamo aandrijven.

Dit is nog steeds niet makkelijk maar is mechanisch eenvoudiger.

Sterlingmotor

#9

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 april 2007 - 16:08

Het bouwen van een stoommachine is moeilijk omdat hier nogal wat bewegende delen inzitten. Zo moeten er kleppen en zuigers ingebouwd worden die nauw afdichten.

Als het niet per se met stoom hoeft ,zou je kunnen denken om een sterlingmotor te bouwen. Hiermee kun je ook met een vuurtje een dynamo aandrijven.

Dit is nog steeds niet makkelijk maar is mechanisch eenvoudiger.

Sterlingmotor


Kan je eens uitleggen wat er mechanisch zoveel eenvoudiger aan is.
Ik ken iemand die eigenhandig een stirlingmotor heeft gemaakt en ik kan je zeggen dat die daar toch een tijdje aan bezig geweest is.
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

#10

Marcog

    Marcog


  • >25 berichten
  • 64 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2007 - 21:47

ik zelf heb een zuiger + cilinder gemaakt in zo'n 10 uur tijd.
deze werkte op lucht, en niet op stoom. maar dat is praktisch hetzelfde.

het enige wat je nodig hebt is een goede draaibank frees en een boor.
en natuurlijk een paar stukjes ijzer :(.

ikzelf had al een compleet ontwerp, dus dat maakt het maken van de onderdelen iets gemakkelijker.

#11

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2007 - 08:39

ik zelf heb een zuiger + cilinder gemaakt in zo'n 10 uur tijd.
deze werkte op lucht, en niet op stoom. maar dat is praktisch hetzelfde.

het enige wat je nodig hebt is een goede draaibank frees en een boor.
en natuurlijk een paar stukjes ijzer :(.

ikzelf had al een compleet ontwerp, dus dat maakt het maken van de onderdelen iets gemakkelijker.


Met een zuiger en cilinder heb je nog geen motor stoommotor !!
Met een goede draaibank en freesmachine kom je er ook niet hoor, ik zou toch gebruik maken van enkele buiten- en binnen micrometer. Wanneer er een honderdste van een millimeter teveel verschil is tussen zuiger en cilinder kan je het vergeten.
Zou je ook niet beter een ander materiaal nemen i.p.v. ijzer ?
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

#12

Dragonfighter

    Dragonfighter


  • 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2007 - 22:47

Kan je eens uitleggen wat er mechanisch zoveel eenvoudiger aan is.
Ik ken iemand die eigenhandig een stirlingmotor heeft gemaakt en ik kan je zeggen dat die daar toch een tijdje aan bezig geweest is.


Zoals ik al zei is het bouwen van een stirling motor geen makkie, maar makkelijker dan een stoommotor.
Omdat de werking van een stirling direct is hoeft er niet eerst stoom worden gemaakt er is dus geen stoomketel, drukbeveiliging en leidingwerk nodig. Bovendien heeft dit soort motoren veel minder bewegende delen, zo hebben ze geen schuif of kleppen nodig.

Geplaatste afbeelding

Op de afbeelding zie dat er naast de cilinder met de zuiger (powerpiston) en de grote cilinder met de verdringer(displacer) geen bewegende delen in de motor zijn, ook zie je dat er maar 2 afdichtingen zijn (1 of de as van de verdringer 1 op de zuiger).

#13

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2007 - 08:56

Zoals ik al zei is het bouwen van een stirling motor geen makkie, maar makkelijker dan een stoommotor.
Omdat de werking van een stirling direct is hoeft er niet eerst stoom worden gemaakt er is dus geen stoomketel, drukbeveiliging en leidingwerk nodig. Bovendien heeft dit soort motoren veel minder bewegende delen, zo hebben ze geen schuif of kleppen nodig.

Geplaatste afbeelding

Op de afbeelding zie dat er naast de cilinder met de zuiger (powerpiston) en de grote cilinder met de verdringer(displacer) geen bewegende delen in de motor zijn, ook zie je dat er maar 2 afdichtingen zijn (1 of de as van de verdringer 1 op de zuiger).


Op het eerste gezicht wanneer je over afdichtingen praat heb je mss wel gelijk, maar wanneer je een ontwerp begint uit te tekenen en je gaat enkele berekeningen maken i.v.m. sterkte en massatraagheid, dan kan ik je verzekeren dat dit niet zo simpel is.
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

#14

Marcog

    Marcog


  • >25 berichten
  • 64 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2007 - 15:16

Met een zuiger en cilinder heb je nog geen motor stoommotor !!
Met een goede draaibank en freesmachine kom je er ook niet hoor, ik zou toch gebruik maken van enkele buiten- en binnen micrometer. Wanneer er een honderdste van een millimeter teveel verschil is tussen zuiger en cilinder kan je het vergeten.
Zou je ook niet beter een ander materiaal nemen i.p.v. ijzer ?


ja, onze cilinder moest op lucht bewegen.
met een druk van 1,4 bar bleef die ronddraaien.
diameter van de zuiger was zo'n 3 cm, dus niet zo groot.

en ja, de cilinder was van aluminium.
de cilinder van brons
en de zuigerstand en standaard van ijzer.

en nee, als je maar nauwkeurig genoeg bent, en flink wat smeerolie gebruikt komt alles in beweging.

#15

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2007 - 15:36

ja, onze cilinder moest op lucht bewegen.
met een druk van 1,4 bar bleef die ronddraaien.
diameter van de zuiger was zo'n 3 cm, dus niet zo groot.

en ja, de cilinder was van aluminium.
de cilinder van brons
en de zuigerstand en standaard van ijzer.

en nee, als je maar nauwkeurig genoeg bent, en flink wat smeerolie gebruikt komt alles in beweging.


Ik kan effe niet volgen, misschien ligt het aan mij ?
Je cilinder moest op lucht bewegen zeg je, wanneer je er lucht met een druk van 1,4 inpomp dan gaat je zuiger zakken maar hoe blijft hij rondraaien wanneer je enkel een cilinder en een zuiger hebt geconstrueerd ?
De cilinder was van brons en van aluminium: welk is het nu ?
Waarschijnlijk is je zuigerstang van ijzer.
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures