Springen naar inhoud

Fabry perot interferometer

• Log in om te kunnen reageren

dhaeyer

dhaeyer

• >25 berichten
  • 64 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 april 2007 - 08:25

Hallo iedereen,
kan mij iemand de werking uitleggen van een fabry-perot interferometer. Dit is een interferentiefilter waarbij je één bepaalde golflengte kan selecteren. De werking is gebaseerd op dunne laagjes interferentie. Mijn vraag is vooral: hoe elimineer je de hogere interferentie orden bij een dergelijke interferometer.
Dank bij voorbaat.
"niets blijft duren"

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 april 2007 - 22:20

Ik had er nog nooit van gehoord (geen nieuw gevoel :grin: ) maar heb je hier alvast wat aan?
http://hyperphysics....yopt/fabry.html
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

dhaeyer

dhaeyer

• >25 berichten
  • 64 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 april 2007 - 09:07

Hallo Jan,
ik had deze site ook al gevonden. Tussen haakjes: een excellente site. Maar mijn probleem zit in die zilverlaagjes op het glas: deze laagjes stoppen soms de breking (linkerplaat) maar laten terugkaatsing toe. Op de rechterplaat daarentegen (ook met zilverlaag) heb je dan wel weer terugkaatsing en breking. Hoe zou dat nu juist werken? Enig idee?
mvg
Dirk
"niets blijft duren"

oscar2

oscar2

• >250 berichten
  • 271 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 mei 2007 - 00:17

Beste Dirk,

De details kan ik ook niet meteen ophoesten. Maar, dat zit hem in de dikte van de zilverlaag. Als die een flink aantal atomen dik is zal hij al het licht terugkaatsen. Als hij zeer dun is zal hij bijna al het licht doorlaten. Ergens is dus een dikte waarbij ongeveer 50% van het licht wordt geabsorbeerd.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures