Springen naar inhoud

Wetenschappelijke verklaring van harmonieleer


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Boulemans

    Boulemans


  • >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 april 2007 - 15:34

In de muziekwereld bestaat er zoiets dat "Schriftelijke Harmonieleer" noemt. Het bestudeerd de verhoudingen van de verschillende toonaarden enzovoorts. Bestaat er een wetenschappelijke verklaring waarom sommige tonen beter bij elkaar passen en andere met elkaar "botsen"?
Don't try the above at home!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

oscar2

    oscar2


  • >250 berichten
  • 271 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 april 2007 - 22:53

Jazeker.
Niet-lineaire effecten zorgen voor boventonen bij een trilling. D.w.z. bij een trilling met een zekere frequentie komen trillingen met een frequentie die 2, 3, etc keer zo hoog is.
Hoor je nu b.v. een andere toon met een frequentie die 1.5 keer zo hoog is en die ook boventonen heeft, dan ontstaat er een overlap tussen de boventonen. De 3x boventoon van de eerste toon heeft dan nl dezelfde frequentie als de 2x boventoon van de tweede. Dat maakt een frequentieverhouding van 1.5 bijzonder.
Of zo'n toon aangenaam klinkt of juist niet, dat blijft natuurlijk een kwestie van smaak.

Veranderd door oscar2, 29 april 2007 - 22:54


#3

Boulemans

    Boulemans


  • >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2007 - 16:12

Ik heb ook opgevangen dat de zgn. quintencirkel eigelijk een vereenvoudigde versie is van in feite een vrij ingewikkelde spiraalvorm, kan iemand me dit uitleggen?
Don't try the above at home!





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures