Ventilator

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

Ventilator

Hallo,

Ik vraag me af waarom een ventilator een koelend effect heeft. Als je voor een ventilator zit komen luchtmoleculen op je af gevlogen met een grote snelheid. Dit geeft aanleiding tot wrijving en wrijving is toch warmte. Ik moet ergens een denkfout maken. Kan iemand zeggen welke fout ik maak?

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Ventilator

Rond je huid heb je een dun luchtlaagje, dit zorgt voor een zeer goede thermische isolatie maar wanneer je bijvoorbeeld fietst heb je het kouder omdat dan dit luchtlaagje wordt weggeblazen.

Bij een ventilator gebeurt hetzelfde, alleen beweegt in dat geval de lucht (op je fiets beweeg jezelf).

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: Ventilator

aah zo zit dat. Bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Ventilator

Vergeet verder ook niet dat dat laminaire laagje lucht nabij je huid behoorlijk vochtig is en dus dat het verdampen van zweet minder vlug gaat (evenwicht). Maak je die laag dunner, dan versterk je de verdamping. Verdamping van water kost hopen energie (warmte).

Vandaar ook de term "gevoelstemperatuur".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Ventilator

Het gevoel van koude heeft daar inderdaad mee te maken, gewoon versnelde verdamping van zweet door de bewegende lucht.

Overigens is de veronderstelling dat een ventilator een (gesloten) ruimte opwarmt wel correct, het electrische vermogen gaat uiteindelijk 100% op in warmte met hogere temperatuur als gevolg. Alleen een airco doet dat beter :(
Victory through technology

Reageer