Brandend alcohol blussen met water.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 66

Brandend alcohol blussen met water.

Ik schaam me nogal dat ik geen antwoord heb op deze vraag, maar ik herriner me dat een aantal jaren terug in de 2e of 3e onder -de toen nog- Natscheikunde werd gezegd dat je alcohol NOOIT mag uitblussen met water. Na een aantal filmpjes gezien te hebben op internet van mensen die toch brandend alcohol willen blussen met water, waarbij het ongelooflijk fout gaat begon ik me af te vragen waarom dat juist niet mag?

- Dus vraag ik me nu toch wel af waarom je Ethanol niet mag blussen met water?

- Mag je Ethanol wel blussen met water met zeep?

Bij voorbaat dank :-)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.282

Re: Brandend alcohol blussen met water.

Ik schaam me nogal dat ik geen antwoord heb op deze vraag,
Hoezo? Als we ons allemaal moesten schamen voor ook maar de helft van wat we NIET weten liepen we allemaal permanent met diep schaamrood op de kaken.. :grin:

Alcohol heeft een lagere dichtheid dan water (kan er dus op drijven). Water zal dus in elk geval geen zuurstofafsluitende bluswerking hebben.

Alcohol is in water oplosbaar. Zoals dat griekse likeurtje ouzo kun je ook opgeloste alcohol nog in brand steken.

Verder is een algemeen probleem bij het blussen van vloeistofbranden met water dat je een groot risico loopt dat je kokende bluswater door stoombellen de brandende vloeistof overal heenspettert.

Ik weet niet of er nog of betere argumenten zijn?

Hoe dan ook, een schuimblusser lijkt me de aangewezen weg. (NB: een schuimblusser bevat geen gewoon zeepsop!!!)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Brandend alcohol blussen met water.

Water is mengbaar met ethanol. Blussen met water vergroot de hoeveelheid brandende vloeistof alleen maar, waardoor de brand zich verspeidt. Zelfs als men de brandende ethanol een factor tien zou verdunnen met water brandt het mensel nog gewoon door. Voor andere vluchtige polaire brandstoffen (methanol, aceton) die mengbaar zijn met water geldt een soortgelijk effect.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 66

Re: Brandend alcohol blussen met water.

Dankjulliewel :(

Ja ik dacht al dat het iets met de dichtheid te maken zou hebben, ik meende me ook iets over olie en vet te herrineren dat er ook op drijft. Het is me nu allemaal duidelijk :(

Berichten: 1

Re: Brandend alcohol blussen met water.

LET OP. Schuim wordt gemaakt mbv water en lost op in ethanol. Schuimblusser is dus NIET de oplossing. Gebruik een poederblusser!

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Brandend alcohol blussen met water.

Hetzelfde geld met een in de fik staande pan met olie.

Wanneer je daar water bij gooit veranderd dit water snel in stoom (doordat de olie heter is dan 100C) e word daardoor vele malen groter in omvang (het explodeert)

Hierdoor vliegen er allerlei brandende vetbolletjes door de lucht en krijg jee een steekvlam.

Alcohol kookt echter bij een lagere temperatuur, ik zou niet durven zeggen of deze situatie dar ook helemaal voor geld.

Reageer