Springen naar inhoud

Over bewustzijn en dergelijke.

• Log in om te kunnen reageren

Phenomenal

Phenomenal

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 april 2007 - 12:44

Ik vraag me een paar dingen af. Stel dat de wetenschap in staat zou zijn het lichaam van iemand exact na te bouwen, dus hetzelfde postuur, uiterlijk enzovoort, en hetzelfde geheugen als dat persoon heeft tot het moment dat ze die kopie van hem maakten. Het oorspronkelijke lichaam noem ik A, de kopie/kloon noem ik B. Stel dat A vlak na het kloonproces komt te overlijden, en dat B even later wakker wordt gemaakt. Zou het dan zijn dat het persoon dat in A huisde opeens in B zit, maar dan zonder de herinneringen die A kreeg na het kloonproces, en dus niets afweet van zijn dood. Of zou het zo zijn dat A in het 'eeuwige niets' zit (als je gelooft dat er geen leven is na de dood, dus dat persoon A echt dood is en nooit meer leeft) en B eigenlijk een 2e persoonlijkheid is, wel met precies dezelfde eigenschappen als A, zelfde denkwijze en emotie etc...

Veranderd door Phenomenal, 29 april 2007 - 12:45

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jdr

jdr

• >1k berichten
  • 1408 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 april 2007 - 13:28

Zou het dan zijn dat het persoon dat in A huisde opeens in B zit, maar dan zonder de herinneringen die A kreeg na het kloonproces, en dus niets afweet van zijn dood. Of zou het zo zijn dat A in het 'eeuwige niets' zit (als je gelooft dat er geen leven is na de dood, dus dat persoon A echt dood is en nooit meer leeft) en B eigenlijk een 2e persoonlijkheid is, wel met precies dezelfde eigenschappen als A, zelfde denkwijze en emotie etc...

Een sterke vraag die moeilijk op te lossen valt wanneer je daadwerkelijk gelooft in een persoon die in een lichaam 'huist'.
een dergelijk 'persoon' bestaat niet (zie mijn motivatie hier)
Het kopie B zal de illusie hebben A te zijn, zoals A de illussie had A te zijn.

Sign

Sign

• >100 berichten
  • 249 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 april 2007 - 17:58

Boeiende vraag.

Er zijn al eerder soortgelijke vragen gesteld op dit forum…bij het klonen moet de celdeling nog plaats vinden, dus moet het bewustzijn van de kloon zich nog vormen/ontwikkelen, dan is het bewustzijn niet gelijk aan elkaar.
Een dood persoon, en na de dood exact kopieeren, volgens jouw theorie/vraag, is naar mijn mening het bewustzijn niet meer aanwezig, dan kan je ook zijn bewustzijn niet kopieeren.

Bij de theorie/vraag die jij stelt en formuleert gebeurt volgens mij het volgende alleen laat ik beiden nog even leven.

Proefpersoon A is/wordt A/B……dan is er EEN gedachten/bewustzijn (het verleden) verdeelt over twee lichamen/mensen, waarvan het verleden, het vormen van het bewustzijn, door twee lichamen/mensen wordt ervaren. Ze ervaren exact het zelfde uit het verleden, maar als je ze uit elkaar haalt, A gaat in het zuiden wonen en B in het noorden, zullen ze beiden verschillende ervaringen, gebeurtenissen opdoen. Maar beiden zullen ze verlangen naar de geboorte streek van A, omdat die informatie nu eenmaal in het bewustzijn van beide is opgeslagen, ze denken beiden aan de zelfde jeugdliefde. Ze bewegen niet gelijktijdig/synchroon, en leven ieder hun eigen leven in hun nieuwe omgeving. Beiden ervaren ze hun eigen lichaam, niet dat van de ander. Als A overlijdt door een ongeluk gebeurt dit niet met B, verder hebben ze wel de zelfde lichamelijke klachten, maar beiden vullen ze verschillende getallen in met de lotto, omdat de keuzes van getallen een moment is van nu…van zijn.

Dit zou een mooie script zijn voor een film..smile…

Gr. Sign

• Gast

Geplaatst op 01 mei 2007 - 17:52

Waarschijnlijk zullen ze mij nooit klonen.
Zijn ze gelijk 2 uitkeringen kwijt! :grin:

Sign

Sign

• >100 berichten
  • 249 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2007 - 10:00

Als er met instemming van persoon A een kloon wordt gemaakt, en A is vertelt dat hij daarna direct overlijdt, dus het gehele bewustzijn is gekopieerd naar kloon B, dan zal kloon B zich bij ontwaken zich dit herinneren, de gehele bewustzijn van A wordt gekopieerd naar kloon B.
Ik ben van mening dat het bewustzijn van origineel A zich na het overlijden in een andere dimensie begeeft, nogmaals, dit is mijn mening, echter in de bovenstaande theorie blijft er een kopie op aarde.

MAAR DE CONCLUSIE UIT HET BOVENSTAANDE IS FASCINEREND…….op het moment dat we de bovenstaande theorie zouden kunnen toepassen, we het eeuwige leven zouden hebben, OMDAT WE HET BEWUSTZIJN VAN EEN PERSOON STEEDS KUNNEN KOPIEEREN NAAR EEN ANDER LICHAAM, waardoor we over stappen uit een stervend lichaam naar een nieuw jong gezond lichaam….en dit eindeloos kunnen herhalen.

Het origineel is in een andere dimensie……maar een kopie is achter gelaten op de aarde…en beleefd het eeuwige leven…..zoals het origineel het eeuwige leven beleefd in een andere dimensie.

Gr. Sign

jdr

jdr

• >1k berichten
  • 1408 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2007 - 10:13

Als er met instemming van persoon A een kloon wordt gemaakt, en A is vertelt dat hij daarna direct overlijdt, dus het gehele bewustzijn is gekopieerd naar kloon B, dan zal kloon B zich bij ontwaken zich dit herinneren, de gehele bewustzijn van A wordt gekopieerd naar kloon B.

Om em nog iets ingewikkelder te maken:
Stel A wordt dit verteldt en ipv dat hij daadwerkelijk overlijdt wordt hij in leven gehouden om de volgende morgen in de illusie wakker te worden dat hij zijn kloon is.
Ook kloon B. wordt op hetzelfde moment wakker met dit gegeven.
Allebei claimen ze de 'echte' A te zijn in een gekloont lichaam.
Wie heeft er gelijk?
Bestaat er zoiets als een 'echte' A los van de herinneringen en breinstructuren die identiek zijn?

Sign

Sign

• >100 berichten
  • 249 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2007 - 10:51

Als ze beiden in leven blijven dan zijn er twee lichamen met EEn bewustzijn, maar een ieder beleeft zijn eigen lichaam, heb ik boven al verwoord. Ze gaan met elkaar in discussie over wie het origineel is, de EEn kan niet denken wat de ander denkt in het heden/nu, alleen het verleden hebben ze gemeen, dat wat ze opgeslagen hebben.
Als we er van uitgaan dat het DNA materiaal om te klonen uit de ruggenmerg van persoon A is gehaald, dan kunnen we aan het likteken op de rug zien wie A is, deze medische ingreep is bij kloon B niet te zien, dus A is het origineel.
Als het zover zou zijn dat we deze techniek konden uitvoeren, we in staat zouden zijn om exact de leeftijd vast te stellen van een persoon middels het DNA, dan zou A ouder zijn dan B, al is het maar een paar minuten, de oudste is dan vanzelfsprekend het origineel, dus A.

Gr. Sign

Veranderd door Sign, 02 mei 2007 - 10:52

jdr

jdr

• >1k berichten
  • 1408 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2007 - 12:53

Als ze beiden in leven blijven dan zijn er twee lichamen met EEn bewustzijn, maar een ieder beleeft zijn eigen lichaam, heb ik boven al verwoord.

Hoezo één bewustzijn? In dat geval zijn er toch twee volledig van elkaar losstaande bewustzijnsvormen?

Als het zover zou zijn dat we deze techniek konden uitvoeren, we in staat zouden zijn om exact de leeftijd vast te stellen van een persoon middels het DNA, dan zou A ouder zijn dan B, al is het maar een paar minuten, de oudste is dan vanzelfsprekend het origineel, dus A.

Het ging mij niet om de vraag wie nu de kloon is, het ging mij om de vraag welke van de twee bewustzijnsvormen het 'origineel' (cq de echte 'ik') is.
En daarnaast of je uberhaubt kan spreken van een echte 'ik'...

Sign

Sign

• >100 berichten
  • 249 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2007 - 13:21

Je zegt zelf al ``twee bewustzijnsvormen`` dus ieder zijn eigen IK, ieder/beide een individu met een eigen beleving van nu, met persoon A de originele IK en kloon B zijn eigen IK. Persoon A en kloon B hebben dan wel de zelfde herinneringen/bewustzijn, maar kunnen elkaar(s) gedachten niet lezen of horen, ieder zijn eigen ik.

Gr. Sign

Veranderd door Sign, 02 mei 2007 - 13:22

Phenomenal

Phenomenal

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2007 - 14:15

Misschien is het wel zo dat... vanaf het moment dat A met zijn kloon, B, wordt geconfronteerd, het niet meer dezelfde bewustzijnen zijn. Omdat ze vanaf dat moment andere beelden hebben gezien, en andere geluiden, andere impulsen van hun omgeving etc. Ze kunnen namelijk onmogelijk opdezelfde plek staan, en zien daarom andere dingen. Stel dat A en B precies hetzelfde te zien zouden krijgen tijdens hun ontwakingsproces... (ze hebben dan hetzelfde bewustzijn en dezelfde lichaamsgesteldheid, de omgevingsfactoren zijn precies hetzelfde) misschien zouden ze dan exact hetzelfde reageren? Bijvoorbeeld: zegt 'A' hey, ik ben mijn kloon! Terwijl B datzelfde zegt. Daarna zullen ze dezelfde handelingen doen etc. Het is maar een theorie. Ik bedoel dus, het bewustzijn heeft ook met impulsen en zintuigen te maken lijkt mij.

Veranderd door Phenomenal, 02 mei 2007 - 14:16

Göd

Göd

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2007 - 15:28

Een kloon wordt niet in één moment gemaakt, een kloon groeit. Uitgaande van deze constatering zou ik zeggen, nooit hetzelfde, geen moment.
Het groeiproces, gestuurd door het DNA, is geen volmaakt proces dat altijd exact hezelfde verloopt. Het DNA is de instructie voor constructie. Elke constructie-onvolmaaktheid zorgt voor onbekende variaties in het wezen.

Veronderstellen dat bewustzijn gekloont kan worden is redelijk zinloos, zo lijkt me.

Phenomenal

Phenomenal

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2007 - 18:48

Een kloon wordt niet in één moment gemaakt, een kloon groeit. Uitgaande van deze constatering zou ik zeggen, nooit hetzelfde, geen moment.
Het groeiproces, gestuurd door het DNA, is geen volmaakt proces dat altijd exact hezelfde verloopt. Het DNA is de instructie voor constructie. Elke constructie-onvolmaaktheid zorgt voor onbekende variaties in het wezen.

Veronderstellen dat bewustzijn gekloont kan worden is redelijk zinloos, zo lijkt me.

Ik bedoel dan ook, 'stel dat de wetenschap in staat zou zijn iemand in zeer korte tijd precies na te kunnen bouwen'. Ik heb niet gezegd, dat dit ooit mogelijk zal zijn. In mijn stelling is deze kloontechniek dan ook geheel perfect, zonder fouten, immers, A is volkomen gelijk aan B. Ik heb het dus niet over de huidige kennis en technieken op het gebied van klonen. En als dit dus kan, het perfect nabootsen van een mens, dan zou het bewustzijn ook gelijk zijn. Aangezien het bewustzijn een resultaat is van chemische processen, die bij A en B dus precies het zelfde zijn.

Sign

Sign

• >100 berichten
  • 249 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2007 - 19:10

Bovenstaande schrijver zegt>>>Veronderstellen dat bewustzijn gekloont kan worden is redelijk zinloos, zo lijkt me.
[/quote]
Is een mens klonen dan ook zinloos…………….het gaat wel gebeuren

In de toekomst zal er een menselijke kloon opstaan, dat is zeker, de vraag is alleen wanneer, als het al niet is gebeurd. Maar ik ga nog een stapje verder in de toekomst, het bewustzijn klonen gaat dan middels het downloaden op een harde schijf, in een paar minuten gepiept. Daarna kan je het BewustZijnKloon in welk lichaam dan ook downloaden. Als het lichaam afsterft kan het bewustzijn worden opgeslagen, om daarna een geschikt lichaam te zoeken/klonen naar keuze. Op deze manier ontstaat het eeuwige leven want we kunnen het bovenstaande eindeloos herhalen, waarna we het universum intrekken om dat te verkennen.

Gr. Sign

Göd

Göd

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2007 - 21:48

Bovenstaande schrijver zegt>>>Veronderstellen dat bewustzijn gekloont kan worden is redelijk zinloos, zo lijkt me.

Is een mens klonen dan ook zinloos…………….het gaat wel gebeuren

In de toekomst zal er een menselijke kloon opstaan, dat is zeker, de vraag is alleen wanneer, als het al niet is gebeurd. Maar ik ga nog een stapje verder in de toekomst, het bewustzijn klonen gaat dan middels het downloaden op een harde schijf, in een paar minuten gepiept.

Hoe laat jij een mens in een paar minuten alle ervaringen, beelden, geuren, gevoelens (alle in combinatie met elkaar in verschillende gradatie aanwezig in elke afzondelijke herinnering) enz, enz... beleven, zodat deze waarneembaar en dus kopieerbaar zijn?

Daarna kan je het BewustZijnKloon in welk lichaam dan ook downloaden.

Er vanuit gaande dat dit lichaam op basis van het "gekopieerde" bewustzijn "weet" welke herinnering, gevoel, emotie enz... enz.. waar neer te zetten en in welke situatie op basis van de prikkelingen doorgegeven door het nieuwe lichaam, weet wat waar vandaar te halen.

Lijkt me een wilde theorie.

Als het lichaam afsterft kan het bewustzijn worden opgeslagen, om daarna een geschikt lichaam te zoeken/klonen naar keuze. Op deze manier ontstaat het eeuwige leven want we kunnen het bovenstaande eindeloos herhalen, waarna we het universum intrekken om dat te verkennen.

Gr. Sign

Poef.. mooie boel.

Lijkt me niet de meest handige manier om onsterfelijkheid te bereiken. Laat je lichaam zich liever regenereren. Kan je bewustzijn lekker blijven waar het is. Ik denk dat deze oplossing meer in de lijn der realiteit ligt.

Je vroeg of mens-klonen onzinnig is. Ach.. ik geef de voorkeur aan een ouderwets potje... Voor het kweken van organen lijkt het me een zinnige oefening (als het orgaan autonoom gegroeit kan worden). Het kopieren van mensen met als doel het kopieren van mensen lijkt me niet zinnig. Het kopieren van bewustzijn naar een computer (als mogelijk) lijkt me voldoende, waarom weer onderbrengen in een sterfelijk lichaam? (dat eten en weet ik niet wat nodig heeft tijdens de lange reis het universum in)

O, en dan is er natuurlijk ook nog de analoog - digitaal questie! Denk je dat het analoge lichaamsproces zich laat vertalen in een 010100100101 exacte weergave?

Sign

Sign

• >100 berichten
  • 249 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2007 - 22:23

>Het kweken van organen kan wel<….. dat is het zelfde als het klonen van een volledig lichaam, want organen kweken zoal jij het noemt, is klonen van lichaamsdelen.

Ben het met je eens dat je een gekloond bewustzijn niet hoeft terug te stoppen in een menselijk lichaam, maar tegen die tijd bezit de mens al velen chip/elektronica/ elementen in het lichaam die vele functies aansturen, ik weet niet of je dan nog kan speken van een volledig menselijk lichaam. Tegen die tijd spreken we niet meer van analoog en digitaal, digitaal zal dan een ouderwets systeem zijn om informatie te versturen, kijk maar hoe snel de vernieuwing plaats vindt.
Elk proces in het aardse is uiteindelijk te vertalen, zo ook het lichaamsproces, het is een kwestie van tijd.

Gr. Sign

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures