Wat gebeurt er tijdens het overlijden?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 107

Wat gebeurt er tijdens het overlijden?

Een aantal dagen geleden is mijn opa overleden, mijn moeder was er op dit moment bij. Zij had zijn hand vast, en op het moment dat mijn opa stierf kreeg ze een gevoel raar gevoel. Overal over haar lichaam kreeg ze een rare tinteling, ze beschrijft het alsof er cola of 7up over je hele lichaam komt, en de belletjes dan op je huid knappen.

Ik heb geen flauw idee wat dit geweest kan zijn. Ik weet ook niet of het nog verdere gevolgen heeft gehad, mijn moeder is niet erg spraakzaam hierover. Ze wil het er niet meer over hebben. Toch ben ik erg nieuwschierig wat dit is geweest, een soort energieoverdracht of iets? Weten jullie het, of hebben jullie het ook meegemaakt? Zet maar wat neer, wat jullie denken ofzoiets... Graag antwoord!
Als ik steeds weer nieuwe antwoorden vind,

kan ik niets zeker weten.

Maar zoek ik niet door naar nieuwe antwoorden,

dan weet ik zeker dat ik niets zeker weet.

Berichten: 15

Re: Wat gebeurt er tijdens het overlijden?

Met alle respect voor je opa en moeder. Maar het eerste wat in mij opkomt is, dat dit of een soort hallicunatie moet zijn door heftige emotie die je moeder voelde toen ze merkte dat je opa overleed? Het is maar een idee.. verder heb ik hier ook weinig kijk op. Gelukkig zijn er nog geen naasten van mij overleden.

Berichten: 107

Re: Wat gebeurt er tijdens het overlijden?

Met alle respect voor je opa en moeder. Maar het eerste wat in mij opkomt is, dat dit of een soort hallicunatie moet zijn door heftige emotie die je moeder voelde toen ze merkte dat je opa overleed? Het is maar een idee.. verder heb ik hier ook weinig kijk op. Gelukkig zijn er nog geen naasten van mij overleden.


is het dan zo dat wanneer iemand een heftige emotie doormaakt prikkelingen gaat voelen op het huid?
Als ik steeds weer nieuwe antwoorden vind,

kan ik niets zeker weten.

Maar zoek ik niet door naar nieuwe antwoorden,

dan weet ik zeker dat ik niets zeker weet.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Wat gebeurt er tijdens het overlijden?

Kippenvel misschien?

Berichten: 107

Re: Wat gebeurt er tijdens het overlijden?

Kippenvel misschien?


Het was geen kippenvel, dat benadrukte ze. Bij kippenvel krijg je een rilling, niet het gevoel dat er koolzuurbelletjes over je hele lichaam zitten. Kippenvel zit daarnaast niet over je hele lichaam.
Als ik steeds weer nieuwe antwoorden vind,

kan ik niets zeker weten.

Maar zoek ik niet door naar nieuwe antwoorden,

dan weet ik zeker dat ik niets zeker weet.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Wat gebeurt er tijdens het overlijden?

Dan weet ik het ook niet. Het zal je overleden opa wel geweest zijn ;-)

Berichten: 4.502

Re: Wat gebeurt er tijdens het overlijden?

Het uittreden van de geest van je oma uit het lichaam van haar zou kunnen worden aangevoeld door je moeder!

Dit is serieus bedoeld,geen flauwekul.

Ooit zag ik eens een pas overleden familielid,mijn vrouw maakt daar een opmerking over dat hij niet meer leek op degene die hij vroeger was;ik plaatste de opmerking:"de geest is er uit",welke opmerking zij zeer logisch vond.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: Wat gebeurt er tijdens het overlijden?

Hallucinaties, uittredingen, energieoverdracht?

Kom nou...

Als ik in de auto zit met de muziek hard aan en er komt een nummer voorbij dat mij raakt kan het bij mij ook gaan tintelen evenals het getintel mij in mijn jeugd na een dosis speed ook altijd overkwam.

Het is niet raar dat er bij intense ervaringen gevoel vrij komt die je nog niet eerder hebt gemerkt; de tintelingen over het hele lichaam zou je bijvoorbeeld kunnen vergelijken met letterlijk buikpijn hebben wanneer je je ernstig zorgen maakt.

Oma heeft gewoon een intense ervaring achter de rug, niets meer, niets minder..

Berichten: 175

Re: Wat gebeurt er tijdens het overlijden?

Oma?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Wat gebeurt er tijdens het overlijden?

De uitdrukking "de geest ging uit" moet je volgens mij niet te letterlijk nemen.

Vergelijk het met een ventilator waar je het stroom uit doet en langzaam komt het dan tot stilstand. "De stroom is er dan uit". Maar de stroom is niet ergens heen gegaan. De stroom is ook niet de ventilator...

Evenzo, als de geest uit gaat dan wil dat zeggen dat het leven tot stilstand komt. Deze geest is niet de persoon en de geest gaat ook niet ergens heen. Het lichaam houd er mee op te functioneren en deze activiteit noemen we geest.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 4.502

Re: Wat gebeurt er tijdens het overlijden?

qrnlk:Dus jij bent op de hoogte?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Wat gebeurt er tijdens het overlijden?

qrnlk:Dus jij bent op de hoogte?
??

Een mogelijke interpretatie: Dus jij denkt dat je het allemaal weet? Dan is mijn antwoord: Ja, dat denk ik in dit geval inderdaad.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 118

Re: Wat gebeurt er tijdens het overlijden?

qrnlk schreef:??

Een mogelijke interpretatie: Dus jij denkt dat je het allemaal weet? Dan is mijn antwoord: Ja, dat denk ik in dit geval inderdaad.
Ter vergelijking: zoals de verdachte die vond dat hij zichzelf een rechtvaardige straf oplegde? Ik bedoel: voel je het te weten, of weet je empirisch?

Wel dapper van de topic-starter zo'n persoonlijk emotioneel onderwerp hier publiekeljik te maken.
Ainulindalë

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Wat gebeurt er tijdens het overlijden?

niet empirisch, eerder van horen zeggen.

En het is zeker een gevoelig onderwerp om te beginnen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 329

Re: Wat gebeurt er tijdens het overlijden?

een rare tinteling, ze beschrijft het alsof er cola of 7up over je hele lichaam komt, en de belletjes dan op je huid knappen
net als JDR heb ik dit gevoel regelmatig wanneer ik erg getroffen wordt door een bepaald stukje muziek. Het is een supergevoel, die tintelingen over je huid. Vraag eens aan je moeder of ze dit werkelijk nooit eerder bij allerlei andere dingen (muziek, mooie film enz) heeft ervaren???

En gecondoleerd
just curious

Reageer